Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1096543_0001.png
1096543_0002.png
J.nr. 2012-418-0268Dato:26. marts 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 375 af 10. februar2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten SchackPedersen (V).(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Thomas Larsen

Spørgsmål:

Ministeren bedes kommentere Peter Birch Sørensens analyse for KRAKA den 10. februar2012 ”EU-kommissionens forslag til en skat på finansielle transaktioner: En Kritisk gen-nemgang af argumenterne”, særligt med fokus på de generelle betragtninger om en Tobin-skat uanset geografisk udbredelse.

Svar:

Peter Birch Sørensens analyse for KRAKA af 10. februar 2012 ligger på en række punkterpå linje med EU-Kommissionens egen konsekvensanalyse af direktivforslaget vedrørendeen afgift på finansielle transaktioner (FTT). Det fremgår således af Peter Birch Sørensensanalyse, at EU-Kommissionen selv har peget på nogle af de udfordringer og problemstillin-ger, der kan være med det foreliggende direktivforslag og en transaktionsafgift mere gene-relt.Kommissionens forslag har pga. den bredt definerede base tilsyneladende et betydeligt provenupo-tentiale. Forslaget kan formentlig bidrage til at reducere kortsigtet og gentagen – ofte computerbase-ret – handel (såkaldt high frequency trading), der primært har kortsigtede gevinster for øje, men somkan have utilsigtede konsekvenser for markedet.Forslaget medfører en række udfordringer, herunder risici ift. fald i økonomisk aktivitet samt udflyt-ning af finansiel aktivitet til lande udenfor EU mv.Disse udfordringer vurderes som udgangs-punkt bedst imødekommet ved en global løsning. EU bør gå forrest i disse drøftelser.Rege-ringen finder på den baggrund ikke, at det nuværende forslag er hensigtsmæssigt.
Hvis der kan findes robuste løsninger, herunder for så vidt angår særligt udflytning af fi-nansiel aktivitet og negativ påvirkning af vækst og beskæftigelse i EU og i Danmark, påudfordringerne ved en afgift på finansielle transaktioner i EU, som muliggør en EU-løsninguden uhensigtsmæssige konsekvenser, er regeringen åben for at overveje sin position på ny.
Side 2