Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1090490_0001.png
1090490_0002.png
1090490_0003.png
1090490_0004.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7228 2400F +45 7228 2401M[email protected]Woim.dkDato: 9. marts 2012
Folketingets Skatteudvalg
Folketingets Skatteudvalg har den 23. februar 2012 stillet følgende spørgsmålnr. 374 (Alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet af Gitte Lillelund Bech, formand, på udvalgets vegne.Spørgsmål nr. 374:Ministrene bedes tilsende udvalget talepapir fra samrådet den 23. februar2012 vedrørende skat på finansielle transaktioner, jf. SAU alm. del - samråds-spørgsmål M-P.Svar:Nedenfor følger med henblik på besvarelsen af SAU alm. del spørgsmål 374økonomi- og indenrigsministerens og skatteministerens talepapir vedr. samrådi Folketingets Skatteudvalg den 23. februar 2012 om en afgift på finansielletransaktioner (FTT). Det bemærkes, at det talte ord gælder. Det bemærkesendvidere, at skatteministeren indledte besvarelsen og forestod besvarelsen afsamrådsspørgsmål M og O, mens økonomi- og indenrigsministeren forestodbesvarelsen af spørgsmål N og P.

Talepapir vedr. samråd i Folketingets Skatteudvalg den 23. februar 2012

Tak for invitationen til dette samråd, og fordi vi her i fællesskab får mulighedenfor at besvare de stillede spørgsmål vedr. en afgift på finansielle transaktioner,herunder forslaget i EU-regi og sagen i et globalt perspektiv.

Samrådsspørgsmål M:

”Ministrene bedes redegøre for regeringens officielle holdning til en skat på fi-nansielle transaktioner – en europæisk skat såvel som en global skat.”Jeg vil gerne indledningsvist understrege, at regeringen ikke har nogen ideo-logiske vanskeligheder med en afgift på finansielle transaktioner – en såkaldtFTT – eller med at regulere den finansielle sektor i øvrigt.Regeringens bekymringer i relation til en FTT, der indføres i EU eller af engruppe af europæiske lande, og som dermed ikke er global, er alene af øko-nomisk og praktisk karakter.I forbindelse med udarbejdelsen af regeringsgrundlaget sidste år i oktober togregeringen stilling til en afgift på finansielle transaktioner.
Side 2
Det fremgår således af regeringsgrundlaget, at regeringen vil gå forrest i EU iarbejdet med indførelse af en global skat på finansielle transaktioner.EU-kommissionen har som bekendt i september 2011 fremsat et forslag til etdirektiv om en fælles ordning for beskatning af finansielle transaktioner i EU.Forslaget medfører, at der pålægges en afgift på finansielle transaktioner fore-taget af finansielle institutioner mv., der er etableret i EU.Kommissionens forslag medfører en række udfordringer med hensyn til risiko-en for, at finansiel aktivitet flytter til lande udenfor EU.Det er regeringens opfattelse, at udfordringerne med udflytning af aktivitet tillande uden for EU som udgangspunkt bedst imødekommes ved en global løs-ning.Hvis det lykkes for EU-landene at finde robuste løsninger, der tager højde forproblemerne med udflytning af finansiel aktivitet og den potentielle negativepåvirkning af økonomisk aktivitet og beskæftigelse ved Kommissionens for-slag, der muliggør en EU-løsning uden uhensigtsmæssige konsekvenser, såer regeringen åben for at genoverveje spørgsmålet på ny.

Samrådsspørgsmål N:

”Ministrene bedes vurdere, hvorvidt en ensidigt europæisk skat på finansielletransaktioner vil koste 5.000 danske arbejdspladser.”Regeringen har ikke foretaget analyserRegeringen har ikke selv foretaget analyser af effekterne af Kommissionensforslag om en FTT, men har kun forholdt sig til Kommissionens analyser.Kommissionen har foretaget egne analyser, som er fremlagt sammen medselve forslaget. Kommissionens beregninger er foretaget for EU som helhedog ikke fordelt på de enkelte lande. Det er Kommissionens fremlagte analyser,som regeringen forholder sig til.Jeg konstaterer, at Kommissionens egne hidtil offentliggjorte analyser pegerpå, at en transaktionsafgift vil dæmpe den økonomiske aktivitet, og at entransaktionsafgift per provenukrone vil dæmpe økonomisk aktivitet og beskæf-tigelse mere end f.eks. en finansiel aktivitetsskat.De konkrete tal er ikke interessant i sig selv, og jeg ønsker ikke at gå ind i endiskussion om talstørrelser.Regeringens pointe er blot den, at Kommissionens forslag isoleret set indebæ-rer en risiko for tab af økonomisk aktivitet og at andre skatter indebærer etmindre tab af økonomisk aktivitet for et givent provenu. Det er ikke lavere øko-nomisk aktivitet Europa har brug for i øjeblikket.Regeringen har som væsentlig prioritet igen at sætte gang i økonomisk aktivi-tet og beskæftigelse. Det er der også et stort fokus på i de øvrige EU-lande.
Side 3
I min optik er det i den sammenhæng ikke sandsynligt, at en europæisk afgiftpå finansielle transaktioner isoleret set vil gavne økonomisk aktivitet og be-skæftigelse.Tværtimod, en af de måder hvorpå en transaktionsafgift kan dæmpe den øko-nomiske aktivitet er, hvis afgiften vanskeliggør virksomheders adgang til at rej-se kapital og gennemføre produktive investeringer til gavn for vækst og be-skæftigelsen.Forvridninger af skatter og afgifter skal ses i forhold til målet med beskatnin-genMan skal være opmærksom på, at mange skatter og afgifter i sig selv kan re-ducere aktivitet og beskæftigelse. Derfor skal man under hensyntagen til demål, man har med beskatningen, søge at indrette skatter og afgifter, så der ta-ges mest muligt hensyn til virkningen på aktivitet og beskæftigelse.Det er f.eks. præcist derfor, at regeringen har foreslået en skattereform, sommarkant skal sænke skatten på arbejde.

Samrådsspørgsmål O:

”Ministrene bedes vurdere sandsynligheden for, at der globalt kan opnås enig-hed om en skat på finansielle transaktioner.”Drøftelserne i EU af Kommissionens forslag er i gang og varetages som be-kendt dette halvår af det danske formandskab.Formandskabet arbejder målrettet med den tekniske gennemgang af direktiv-forslaget, og der er allerede aftalt ekstra møder for at fremme processen.Når den tekniske gennemgang af direktivet er overstået, og vi er kommet godtrundt om de problemer, som forslaget giver anledning til, må vi sammen medde øvrige medlemslande tage fat på udeståender, som den tekniske gennem-gang har afdækket, herunder en nærmere diskussion af, hvordan der kan ska-bes robuste løsninger på udfordringerne med udflytning af finansiel aktivitetmv.Hvis der kan findes en robust løsning på disse udfordringer, som muliggør enEU-løsning, så er regeringen åben for at genoverveje sin position på ny.Sandsynlighed er en svær ting at vurdere. Men Danmark vil gå forrest i EU oggøre det vi kan for at prioritere arbejdet.Der er ingen tvivl om, at det er et ambitiøst projekt, men verden har dog flyttetsig de senere år. Fra at en global transaktionsafgift blev støttet af kun et fåtalaf lande og ikke blev taget rigtig seriøst, er det nu en sag, som støttes af flerelande, og som vi taler seriøst om i EU og globalt.

Samrådsspørgsmål P:

Side 4
”Ministrene bedes vurdere, om de er enige i tidligere økonomiminister Marian-ne Jelveds vurdering af en skat på finansielle transaktioner, den såkaldte To-bin-skat jf. svar af 30. september 1998 på spm. nr. S 1408, 1997-98, 2. sam-ling).”Jeg vil henvise til den besvarelse, der netop er blevet givet vedr. regeringensholdning til en transaktionsafgift og i øvrigt mine egne tidligere redegørelser forFolketinget.
Med venlig hilsen
Margrethe Vestager