Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1089757_0001.png
1089757_0002.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7228 2400F +45 7228 2401M[email protected]Woim.dkDato: 7. marts 2012
Folketingets Skatteudvalg
Folketingets Skatteudvalg har den 9. februar 2012 stillet følgende spørgsmålnr. 347 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraTorsten Schack Pedersen (V).Spørgsmål nr. 347:”Kan ministeren bekræfte, at realkreditlån er fuldstændig friholdt fra Tobinskat iKommissionens forslag om skat på finansielle transaktioner? Der ønskedes enudtømmende besvarelse for hele låneprocessen – f.eks. i forbindelse med enlåneomlægning.”Svar:Kommissionen foreslår en afgift på finansielle transaktioner i EU foretaget affinansielle institutioner mv. Kommissionen foreslår et fælles beskatningsgrund-lag og en minimumsharmonisering af afgiftssatsen. Medlemsstaterne vil såle-des selv kunne fastsætte det nationale afgiftsniveau. Kommissionen foreslårbl.a. en minimumssats på 0,1 pct. af handelsværdien af finansielle transaktio-ner med værdipapirer såsom aktier, obligationer mv. De 0,1 pct. skal afregnesaf den køber og den sælger, der er en finansiel institution, hvad enten den fi-nansielle institution handler for egen eller en anden persons regning. En stordel af afgiftsbyrden må forventes at skulle hvile på personer, selskaber mv.,som de finansielle institutioner handler på vegne af.Der skal efter forslaget ikke betales afgift af primærtransaktioner, dvs. transak-tioner i forbindelse med udstedelse af aktier og obligationer mv. Efterfølgendehandel med disse værdipapirer pålægges imidlertid afgift. Finansielle tjeneste-ydelser så som forsikringsaftaler, realkreditlån, forbrugerkreditter, betalings-service og køb af valuta er også undtaget fra den foreslåede afgift. Kommissi-onens forslag indebærer, at efterfølgende handel i relation hertil via såkaldtsecuritisering, hvor kreditrisici ved en gruppe af låntagere spredes og fordeles,pålægges afgift.Danske realkreditlån er baseret på udstedelsen af bagvedliggende obligationermed en underliggende sikkerhed efter et princip, hvor låntagers betaling i med-før af obligationen, svarer til det, som investor modtager. Kommissionens for-slag indebærer, at danske realkreditobligationer ifølge forslaget, jf. ovenfor, erundtaget afgiften ved udstedelse/låneoptagelse (dvs. ved låntagers oprindeligesalg og långivers (investors) køb) af den pågældende obligation, mens den ef-terfølgende handel med obligationen er omfattet af afgiften.I hvilket omfang danske realkreditobligationer, herunder kursen/renten på real-kreditobligationen, påvirkes af en transaktionsafgift pålagt handel efter udste-delse, vil umiddelbart afhænge af en række forhold. Det vil bl.a. afhænge af
Side 2
lånetype, herunder om obligationen i tilfælde af førtidig indfrielse kan opsigestil en given kurs – typisk kurs pari (kurs 100 – lånets pålydende værdi), og omobligationen kan tilbagekøbes til markedskurs. Endvidere vil omfanget af efter-følgende handel med obligationen på investorsiden mv. kunne have en betyd-ning. Påvirkningen vil også afhænge af, i hvilket omfang en afgift vil medføremindre likviditet i markedet for realkreditobligationer og føre til en mindre effek-tiv prisdannelse.Hvor der optages et dansk realkreditlån, som låntager fuldt ud tilbagebetalerover lånets løbetid, vil realkreditlånet uanset låntype ifølge forslaget ikke direk-te være pålagt en afgift. Da der pålægges en afgift ved efterfølgende handelmed realkreditobligationer, kan det imidlertid ikke afvises, at den forventedeafgift vil blive overvæltet på selve udstedelsen af realkreditobligationerne. Det-te vil kunne påvirke låntagers omkostninger ved realkreditfinansiering i form afreducerede obligationskurser og dermed højere renter i forbindelse med låne-optagelsen. Påvirkningen vil indtræde i den udstrækning, at de investorer, somkøber de pågældende obligationer i efterfølgende handel, søger omkostnings-deling med sælger, dvs. realkreditinstituttet, som sælger obligationerne påvegne af låntager. Størrelsen af omkostningerne (og dermed det omfang afgif-ten belaster de samlede låneomkostninger) vil generelt afhænge af, hvormange gange obligationen forventes omsat efter udstedelse.Hvor der optages et dansk realkreditlån, som låntager indfrier før tid, f.eks. iforbindelse med en konvertering, vil der ifølge forslaget – afhængig af indfriel-sesmetode – umiddelbart blive pålagt en afgift i forbindelse med konvertering.Om en transaktionsafgift pålægges, vil afhænge af, om låntager køber lånetsbagvedliggende obligationer i markedet til gældende markedskurs eller opsi-ger lånet, jf. ovenfor. I tilfældet hvor lånet indfries ved at købe de bagvedlig-gende obligationer, vil der umiddelbart skulle betales en afgift. En sådan afgiftvil kunne blive overvæltet på kunderne, idet opkøbet sker direkte på vegne afden enkelte kunde. På linje med efterfølgende handel vil en afgift ved indfriel-se også kunne blive overvæltet på selve udstedelsen. Derimod vil der ikkeskulle betales afgift ved en kontantindfrielse via en opsigelse af lånet til termin,idet der her ikke er tale om en finansiel handel ifølge forslaget.Dansk realkreditfinansiering kan således, hvis forslaget gennemføres, blivepåvirket af en EU-afgift på finansielle transaktioner, selv om primærudstedelseaf realkreditobligationer ifølge forslaget ikke skal pålægges afgift.
Med venlig hilsen
Margrethe Vestager