Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1037587_0001.png
1037587_0002.png
J.nr. 2011-318-0451Dato: 7. november 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 34 af 11. oktober2011. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen(LA).(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Thomas Larsen

Spørgsmål 34:

Med udgangspunkt i den daværende ministers svar af 22. august 2011 på alm. del -spørgsmål 690, folketingssamlingen 2010-11, 1. samling, bedes ministeren beregne, hvormeget indførelsen af 40 pct. skat (ved at fjerne topskat og reducere bundskat med 1,78 pro-centpoint) påvirker andelen af de unge, der får en videregående uddannelse, herunder hvormeget 40 pct. skat bidrager til opfyldelse af målsætningen om, at 60 pct. af befolkningenskal have en videregående uddannelse og at 25 pct. af befolkningen skal have en lang vide-regående uddannelse.

Svar:

I svaret på alm. del spørgsmål 690, Folketingsåret 2010-11 (1. samling), fremgår det, atmed StØV-modellens antagelser vil antallet af højtuddannede skatteydere i modellen pålangt sigt stige med i størrelsesordenen 25.000 personer som følge af den lavere progressi-on i skattesystemet efter den skitserede skatteændring. Det svarer til en forøgelse af højtud-dannede, der i StØV-modelbefolkningen udgør ca. 370.000 personer, med ca. 7 pct.Som det fremgår af beskrivelsen af StØV-modellen, som blev oversendt til Skatteudvalgetden 16. juni 2008, er afgrænsningen af uddannelsesniveauerne for personer i StØVs model-befolkning opbygget forholdsvis forenklet for bl.a. at kunne give et bud på et strukturelt ni-veau for arbejdsstyrkens uddannelsesniveau før og efter skatteændringer. Der kan derforikke umiddelbart foretages en sammenligning af eller en direkte overførsel på andre opgjor-te størrelser for befolkningens uddannelsesniveauer, da sådanne bygger på faktiske forholdi et givet år og ikke har den samme opdeling på niveauer. Det gælder eksempelvis OECDsinddelinger af befolkningens nuværende andele på uddannelsesniveauer, der ofte anvendesved landesammenligninger eller til opsætning af målsætninger.
Side 2