Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1078154_0001.png
1078154_0002.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7228 2400F +45 7228 2401M[email protected]Woim.dkDato:9. februar 2012Enhed: INTØKSagsbeh.: LBSSags nr.:Dok nr.:
Folketingets Skatteudvalg
Folketingets skatteudvalg har den 6. februar 2012 stillet følgende spørgsmålnr. 335 (Alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet på udvalgets vegne.Spørgsmål nr. 335:” Ministeren anmodes om at redegøre for de punkter på ECOFIN-rådsmødetden 21. februar 2012, som har relevans for Skatteudvalget.”Svar:På dagsordenen for ECOFIN d. 21. februar 2012 vurderes punktet vedr. ren-tebeskatningsdirektivet og forhandlingsmandat til Kommissionen til forhandlingmed relevante 3. lande at have relevans for skatteudvalget.ECOFIN ventes at drøfte mandat til Kommissionen om at indlede forhandlingermed tredjelande (Schweiz, Liechtenstein, Andorra, Monaco og San Marino)om ændringer af EU’s rentebeskatningsaftaler med disse lande.Rentebeskatningsdirektivet sikrer effektiv beskatning af renter på opsparing,som en person i et EU-land har i bank i et andet EU-land. Hovedreglen er, atbeskatning sikres gennem automatisk udveksling af information mellem skat-temyndighederne. Østrig og Luxembourg har en overgangsordning, hvor de tolande opkræver kildeskat og skal først overgå til automatisk udveksling af in-formation, når Schweiz og andre tredjelande gør det på anmodning.I forbindelse med vedtagelsen af direktivet indgik EU såkaldte rentebeskat-ningsaftaler med Schweiz og de andre tredjelande om, at de sikrer beskatningaf rentebetalinger fra banker i disse lande til personer i EU-lande. Det skal skeved opkrævning af kildeskat på samme måde som Østrig og Luxembourg.Kommissionen har foreslået tekniske ændringer af direktivet, som skal lukkemuligheder for at omgå direktivet og sikre en mere effektiv beskatning.ECOFIN har i flere år forsøgt at få vedtaget rådskonklusioner, som giverKommissionen mandat til at forhandle med fem tredjelande (Schweiz, Liech-tenstein, Andorra, Monaco og San Marino) om tilsvarende ændringer af EU’srentebeskatningsaftaler med disse lande. Der er stort set enighed blandt EU-landene om selve de tekniske ændringer af EU-direktivet. Luxembourg og Øst-rig blokerer dog, idet de kæder de tekniske ændringer af EU-direktivet sam-men med rentebeskatningsaftalerne med de fem tredjelande, så ændringerneaf EU-direktivet først kan træde i kraft, når EU og de fem tredjelande er blevetenige om tilsvarende ændringer og disse også træder i kraft. Herudover vil Lu-xembourg og Østrig kun acceptere en vedtagelse af de tekniske ændringer afrentebeskatningsdirektivet, hvis de samtidig kan få ændret det politiske kom-promis om deres overgangsordning. De to lande vil først skifte til direktivets
Side 2
hovedregel om automatisk udveksling af renteoplysninger, når Schweiz og deandre tredjelande også accepterer automatisk informationsudveksling i stedetfor blot udveksling på anmodning. Et stort flertal af de resterende EU-lande vilikke acceptere Luxembourg og Østrigs krav.Luxembourg har desuden problemer med at give mandater til Kommissionen,hvis de ikke eksplicit udelukker forhandlinger med tredjelandene om informati-onsudveksling, fordi en aftale om informationsudveksling medfører, at over-gangsordningen skal ophøre. Danmark og et stort antal andre medlemslandekan ikke acceptere at ændre de aftalte betingelser for, at Luxembourg og Øst-rig skal gå over til automatisk informationsudveksling, og kan heller ikke ac-ceptere Luxembourgs krav om eksplicit at udelukke diskussioner om informa-tionsudveksling i Kommissionens forhandlingsmandater.For nærmere detaljer om sagerne henvises til Økonomi og Indenrigsministeri-ets samlenotat vedrørende ECOFIN den 21. februar 2012, som er oversendt tilSkatteudvalgets orientering.
Med venlig hilsen
Margrethe Vestager