Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1087986_0001.png
1087986_0002.png
J.nr. 2012-318-0540Dato:2. marts 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 332 af 3. februar 2012.(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Carsten Vesterø

Spørgsmål 332:

Såfremt skatteyderen frem for at anvende ægtefællens ubenyttede personfradrag i stedetmodtog reduktionen i sin skattebetaling i form af, at bundgrænsen for betaling af topskatblev hævet, hvilket niveau ville bundgrænsen, da skulle hæves til? Det forudsættes, at skat-teyderen er medlem af den danske folkekirke og er bosiddende i en kommune, hvor kom-munalskatten stemmer overens med den gennemsnitlige kommunale skattesats i Danmark.

Svar:

Personfradraget til personer fyldt 18 år udgør 42.900 kr. for indkomståret 2012. I enkommune med en landsgennemsnitlig skatteprocent (inkl. kirkeskat) for 2012 udgør skatte-værdien af personfradraget 16.019 kr.Topskatten udgør 15 pct. af den del beskatningsgrundlaget, der i 2012 overstiger 389.900kr. Efter skatteloftsnedslag udgør den effektive topskattesats dog kun 14,94 pct. i en gen-nemsnitskommune. Det betyder, at for en person, der betaler topskat, reduceres skatten med149,40 kr. for hver 1.000 kr., hvormed topskattegrænsen hæves.Skatteværdien af et personfradrag ækvivalerer således beløbsmæssigt med en forhøjelse aftopskattegrænsen med ca. 107.200 kr.For en ordens skyld bemærkes, at de provenumæssige konsekvenser ved en generel forhø-jelse af topskattegrænsen langt overstiger provenukonsekvenserne ved en ændring af per-sonfradragsreglerne på det meget snævre regelområde, spørgsmålet omhandler.
Side 2