Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1083432_0001.png
1083432_0002.png
1083432_0003.png
j.nr. 12-028344Dato : 22. februar 2012
TilFolketingets Skatteudvalg
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 291 af 26. januar 2012.(Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Thor Möger Pedersen
/Søren W. Clausen

Spørgsmål:

"Kan ministeren redegøre for, hvorfor han overvejer en så overilet handling, somat gældseftergive 37 mia. kr. af samfundets penge til skyldnere?"

Svar:

Det beror på en misforståelse i pressen, at jeg skulle have opgivet at inddrive 37mia. kr. Jeg kan således afkræfte, at der truffet en sådan beslutning.Ultimo 2010 udgjorde de samlede offentlige restancer ca. 73 mia. kr.Heraf udgjorde ca. 36 mia. kr. inddrivelige restancer opdelt i følgende hoved-grupper:- Inddrivelige skatter og afgifter på ca. 17 mia. kr.- Øvrige statslige krav på ca. 10 mia. kr.- Kommunale restancer på ca. 8 mia. kr.De resterende 37 mia. kr. omfattede skatte- og afgiftsrestancer (statskrav), dermidlertidigt er ”parkeret”, og for nuværende betragtes som ikke inddrivelige.SKAT har som nævnt ikke opgivet disse krav.SKAT har ikke opgivet at inddrive de 37 mia. kr. Det er ikke muligt at inddrivedem her og nu, og det er der gode og fornuftige grunde til.Ca. 15 mia. kr. vedrører personvendte skatter og afgifter, hvor inddrivelse ansesfor vanskelig. Denne restancemasse er over en periode løbende afskrevet regn-skabsmæssigt på statsregnskabet som uerholdelig, men de skyldige beløb holdesfortsat retskraftige. Skyldnernes betalingsevne overvåges, og der foretages mod-regning, f.eks. i overskydende skat. Hvis en skyldner i denne gruppe af restanterskulle få reel betalingsevne, iværksættes typisk en betalingsordning eller en løn-indeholdelse.Skyldnere har mulighed for at komme helt eller delvist ud af gælden uden at be-tale det skyldige beløb i følgende situationer:1. Skyldner opnår gældssanering gennem skifteretten for både offentlig og pri-vat gæld. SKAT sletter herefter den del af den offentlige gæld, der saneresvæk af skifteretten.2. Skyldner opnår gennem SKAT hel eller delvis eftergivelse, hvis skyldnernæsten udelukkende har gæld til det offentlige. SKAT følger skifteretternespraksis for gældssanering.
23. SKAT sletter den del af gælden, der eftergives. Gælden er omfattet af f.eks.dødsbobehandling. Den del af gælden, der ikke dækkes af dødsboet, slettes.4. SKAT opgiver at inddrive kravet og sletter det allerede regnskabsmæssigtafskrevne krav i forhold til skyldner.De resterende ca. 22 mia. kr. vedrører virksomhedsvendte skatter og afgifter,hvor inddrivelse nu og her ikke er mulig af forskellige årsager. Beløbet på 22mia. kr. er ikke regnskabsmæssigt afskrevet på statsregnskabet. Denne gruppe afrestancesager vedrører følgende:- Virksomheder under betalingsstandsning, konkurs eller anden form for bobe-handling. SKAT har anmeldt de offentlige krav i boerne, og afventer – ofte i enlang periode - at bobehandlingen afsluttes. Under bobehandlingen har SKATstærkt begrænsede muligheder for at fortsætte inddrivelsen. Efter afslutning afbobehandlingen og modtagelse af dividende fortsættes inddrivelsen, hvis fallen-ten er personligt hæftende. Her må SKAT ofte afvente, at fallenten er på økono-misk fode igen. Hvis fallenten er et selskab, afskriver SKAT restgælden umid-delbart efter boets afslutning og opløsning af selskabet.- Virksomheder der er meddelt ligningsmæssig henstand, fordi en skattesag erpåklaget, og er under behandling. Når sagen er endelig afgjort sker der eventuelregulering af skattekravet og opkrævningen/inddrivelsen kan genoptages. Pådisse sager er tabsrisikoen mindre end i konkurssituationen.Når sagerne er endelig afgjort har tidligere virksomhedsejere, der hæfter person-ligt for gælden til det offentlige, mulighed for at komme helt eller delvist ud afgælden uden at betale det skyldige beløb i samme situationer, som nævnt ovenforunder punkt 1-3.Herudover har SKAT mulighed for at afskrive kravet både regnskabsmæssigt ogi forhold til skyldner, hvis det må anses for åbenbart formålsløst eller forbundetmed uforholdsmæssige omkostninger at fortsætte inddrivelsen. Her har SKATmulighed for at slette/afskrive den samlede gæld til det offentlige enten strakseller ved udløb af forældelse.I alle tilfælde sker sletning og/eller afskrivning af gæld til det offentlige fra sagtil sag, jf. ovenstående. Der er ikke tale om, at SKAT har masseafskrevet ellerhar planer om at masseafskrive meget store restancebeløb som nævnt i dagspres-sen.