Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
j.nr. 12-028342Dato : 22. februar 2012
TilFolketingets Skatteudvalg
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 277 af 25. januar 2012.(Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
Thor Möger Pedersen
/Søren W. Clausen
Spørgsmål:
"Hvad mener ministeren om divergensen mellem kommunernes og SKATs ople-velse af skyldnernes betalingsevne, jf. artikler i Jyllands-Posten den 6. januar2012. ”SKAT skal jage rigtige penge” og ”Borgmestre: Vi skal have pengene”?"Svar:
I artiklen ”Borgmestre: Vi vil have pengene” kritiserer både KL-formand JanTrøjbog og 5 sjællandske borgmestre SKATs inddrivelsesindsats, som påvirkerden kommunale økonomi i negativ retning. Der henvises til at SKAT ikke ind-driver gæld, men i stedet afskriver gælden i for stort omfang. I den forbindelsenævnes den tidligere skatteministers handleplan, hvori indgår en såkaldt ”Opera-tion Rent Bord”.De kommunale tilgodehavender til inddrivelse hos SKAT udgør pt. ca. 8,8 mia.kr. Kommunerne får refunderet hovedparten fra staten, så alene ca. 1,7 mia. kr.ud af de 8,8 mia. kr. påvirker den kommunale likviditet. Staten bærer såledesstørstedelen af den likviditetsmæssige byrde.Staten har ikke nogen interesse i at nedprioritere den offentlige restanceinddri-velse, uanset om et krav er kommunalt eller statsligt. Manglende inddrivelse afde offentlige restancer begrænser det offentliges økonomiske råderum.SKAT afskriver fra sag til sag løbende restancer, når en skyldner opfylder lovensbetingelser herfor. Masseafskrivninger anvendes ikke som nævnt i dagspressen,jf. min besvarelse af spørgsmål 262. SKAT bruger således ikke tid på at holde livi restancer, hvor SKAT vurderer, at inddrivelse er udsigtsløs. SKAT anvenderafskrivningsreglerne med forsigtighed, og afskriver ikke de krav, hvor der erudsigt til at få pengene hjem.Kommunerne kender ikke de samlede restancer (kun egne restancer) og økono-miske forhold hos de pågældende personer. Det gør SKAT derimod, og det er detsamlede restancebillede, der udgør grundlaget for at vurdere, om kravene kanafskrives. Netop overblikket over den enkelte skyldners samlede gæld til det of-fentlige og den ensartede behandling af borgerne, var jo også en af de væsentlig-ste grunde til at samle inddrivelsen hos én myndighed som led i kommunalre-formen.I artiklen ”Skat skal jage rigtige penge” citeres jeg får, at SKAT ikke skal brugeressourcer på at jagte gæld fra borgere, som ikke har betalingsevne. Det betyderikke, at SKAT uden videre opgiver at inddrive pengene hos disse borgere. Gæl-den bliver blot parkeret og afventer enten at borgerne igen får betalingsevne eller
2at kravet afskrives, men kun hvis betingelserne for afskrivning vurderes at væreopfyldt og kun fra sag til sag.I stedet ønsker jeg at bruge SKATs inddrivelsesressourcer over for de skyldnere,der lige nu har en reel betalingsevne, således at disse offentlige restancer omdan-nes til reel likviditet i de offentlige kasser.