Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1081700_0001.png
1081700_0002.png
J.nr. 2012-518-0234Dato: 20. februar 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 260 af 25. januar2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Dennis Flydt-kaer (DF).(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Lene Skov Henningsen

Spørgsmål 260:

Kan ministeren oplyse, hvad det vil koste, hvis man fjerner udligningsafgiften på dieselbi-ler, som bruges til invalidekørsel, og vil ministeren overveje at fjerne denne afgift for per-soner som har en invalidebil?

Svar:

Udligningsafgift er en særlig afgift for dieseldrevne køretøjer.Bestanden af dieseldrevne biler, der er fritaget for vægtafgift grundet, at bilen er eller kun-ne bevilges efter Serviceloven, udgør i størrelsesordenen 7.500 stk. Heraf udgør langt denovervejende del busser, der er også er fritaget for registreringsafgift. Der opkræves i alt ca.10 mio. kr. i udligningsafgift for disse biler eller godt 1.340 kr. i gennemsnit pr. bil.Udligningsafgiften opkræves på samme måde som vægtafgiften eller brændstofforbrugsaf-giften, men er ikke en afgift af selve køretøjet. Udligningsafgiften er en slags brændstofaf-gift, idet den har til formål at udligne den afgiftsmæssige fordel ved, at der for diesel op-kræves en betydeligt lavere brændstofafgift end for benzin. Da diesel samtidigt indeholdermere energi pr. liter, får ejere af dieseldrevne biler i praksis ca. 60 pct. mere for deres af-giftskroner.De, der kører på benzin, undgår udligningsafgiften, men de undgår ikke at betale. Betalin-gen sker bare ved, at de skal betale højere afgift, når de er på tankstationen. På den mådegiver udligningsafgiften en balance mellem de, der får bevilget dieseldrevne biler, og de derfår bevilget benzindrevne biler.I lyset af dette finder jeg ikke anledning til at gå ind i overvejelser om at ophæve udlig-ningsafgiften for biler, der kunne være eller er bevilget støtte til efter Servicelovens be-stemmelser.
Side 2