Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1037744_0001.png
1037744_0002.png
J.nr. 2011-318-0450Dato: 07.11.11
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 26 af 10. oktober2011. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten SchackPedersen (V).(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Thomas Larsen
Spørgsmål 26:Hvor meget skal beskæftigelsesfradraget forhøjes med, for at de offentlige finanser varigtforbedres med 3 mia. kr. gennem øget beskæftigelse? Hvad vil det forventede provenutabvære herved?
Svar:Det vurderes, at for at opnå et øget arbejdsudbud svarende til 3 mia. kr. i varig virkningalene gennem den skitserede skatteændring, vil det på baggrund af de almindelige bereg-ningsforudsætninger kræve en forhøjelse af beskæftigelsesfradraget til ca. 21,5 pct. og enparallel forhøjelse af den maksimale grænse til 64.400 kr. efter de gældende 2011-regler.Forhøjelsen af beskæftigelsesfradraget på den her skitserede måde skønnes, at resultere i etumiddelbart provenutab på ca. 38,7 mia. kr.Idet der forudsættes at være tale om en ufinansieret skattenedsættelse, vil en del af detumiddelbare provenutab komme tilbage til statskassen i form af højere afgiftsprovenu, nårdet umiddelbare provenutab omsættes til forbrug. Tilbageløb skønnes at reducere det umid-delbare provenutab med ca. 9,5 mia. kr.Tabel 1. Provenuvirkninger forhøjelse af beskæftigelsesfradraget (2011-niveau).Umiddelbar virkningTilbageløb og arbejdsudbudsvirkninger:TilbageløbØget arbejdsudbudI alt, inkl. tilbageløb og adfærdsvirkningerMio.kr.-38.700
9.5003.000-26.200
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen i 2008 fremskrevet til 2011 og egne beregnin-ger.Anm.: Gældende 2011-regler.
Samlet set vurderes en forhøjelse af beskæftigelsesfradraget at indebære et varigt provenu-tab i størrelsesordenen 26,2 mia. kr. efter tilbageløb og virkninger på arbejdsudbuddet.Vedr. forbedring af de offentlige finanser i henhold til regeringsgrundlaget henvises der tilSAU alm. del spm. 3 af 10. oktober 2011.
Side 2