Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1081632_0001.png
1081632_0002.png
J.nr. 2012-518-0232Dato:20. februar 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 253 af 19. januar2012.(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Lene Skov Henningsen

Spørgsmål 253:

Med henvisning til seminaret i Skatteministeriet den 17. januar 2012 om bl.a. indirekteskatter og metode for provenuberegning bedes ministeren i forlængelse af svaret af 20. de-cember 2011 på L 34 – spm 7 forklare, hvorfor der ikke er regnet med en umiddelbar pro-venuvirkning det første år, hvor personer, der beskattes af fri bil, ikke kan nå at ændre ad-færd, og vil ministeren oplyse, størrelsen af provenuvirkningen, hvis denne antagelse læg-ges til grund?

Svar:

Indledningsvist kan jeg bekræfte, at der ved udarbejdelsen af lovforslag L34 fra indeværen-de samling (lov nr. 1384 af 28. december 2011), ikke er indregnet umiddelbar provenuvirk-ning fra beskatningen af fri bil. Når det gælder varig virkning henvises til det nævnte svarpå spørgsmål 7.Der findes ikke samlede data for energieffektiviteten for de biler, der beskattes af fri bil tilrådighed, men der findes data for de personbiler, der registreres i erhvervene. For disse bi-ler kan det beregnes, at der har været en forhøjelse på i gennemsnit hen ved 76 kr. her pr. 1.januar 2012, og at der vil ske en forhøjelse på i gennemsnit godt 62 kr. pr. 1. januar 2013.Det antages, at der er ca. 95.000 biler, hvor der sker beskatning af fri bil til rådighed. Anta-ges det videre, at disse 95.000 biler har samme energieffektivitet og samme fordeling mel-lem benzindrevne og dieseldrevne, som de senest opgjorte 100.000 biler registreret i er-hvervene, kan statskassens gevinst ved en skatteprocent på 56 beregnes til godt 4 mio. kr. i2012 og godt 3 mio. kr. i 2013.Som nævnt i svaret på spørgsmål 7 til lovforslag L34 kan værdien af fri bil betragtes somen del af aflønningen, som derfor relativt hurtigt vil blive udlignet i andre løndele. Hvorhurtigt dette i praksis sker, er vanskeligt at skønne. Forhøjelsen for 2013 kan dog forudsi-ges i så god tid, at den må antages at blive udlignet fuldt ud. Forhøjelsen for 2012 kan medstor usikkerhed måske give statskassen en indtægt på et par mio. kr., der ikke er medregneti lovforslagets skøn over den umiddelbare provenuvirkning på 900 mio. kr.De ovennævnte beregninger er behæftet med stor usikkerhed. Det skyldes især, at erhver-venes registreringer af personbiler ikke alene drejer sig om biler, der beskattes af fri bil tilrådighed, men er en større gruppe af personbiler, der i gennemsnit skønnes at have en bedreenergieffektivitet end de biler, hvor der sker beskatning af fri bil til rådighed. Det tæller denanden vej, at der er tale om data fra 2010 og første halvdel af 2011. Det skyldes, at person-bilers energieffektivitet, givet størrelsen, erfaringsmæssigt forbedres med i størrelsesordnen0,75 pct. fra årgang til årgang, sammenholdt med, at der er en hurtig udskiftning af firma-bilparken.
Side 2