Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2011-318-0450Dato: 07.11.11
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 25 af 10. oktober2011. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten SchackPedersen (V).(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Thomas Larsen
Spørgsmål 25:Hvor meget skal beskæftigelsesfradraget forhøjes med, for at arbejdsudbuddet kan forven-tes forøget med 7.000 personer frem mod 2020? Hvad vil det forventede provenutab væreherved?
Svar:Det vurderes, at for at opnå et øget arbejdsudbud på 7.000 personer alene gennem den skit-serede skatteændring, vil det på baggrund af de almindelige beregningsforudsætninger kræ-ve en forhøjelse af beskæftigelsesfradraget til ca. 9,1 pct. og en parallel forhøjelse af denmaksimale grænse til ca. 27.000 kr. efter de gældende 2011-regler. Forhøjelsen af beskæf-tigelsesfradraget på den her skitserede måde skønnes, at resultere i et umiddelbart provenu-tab på ca. 10,4 mia. kr.Idet der forudsættes at være tale om en ufinansieret skattenedsættelse, vil en del af detumiddelbare provenutab komme tilbage til statskassen i form af højere afgiftsprovenu, nårdet umiddelbare provenutab omsættes til forbrug. Tilbageløb skønnes at reducere det umid-delbare provenutab med ca. 2,5 mia. kr.Tabel 1. Provenuvirkninger forhøjelse af beskæftigelsesfradraget (2011-niveau).Umiddelbar virkningTilbageløb og arbejdsudbudsvirkninger:TilbageløbØget arbejdsudbudI alt, inkl. tilbageløb og adfærdsvirkningerMio.kr.-10.400
2.500900-7.000
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen i 2008 fremskrevet til 2011 og egne beregnin-ger.Anm.: Gældende 2011-regler.
Samlet set vurderes en forhøjelsen af beskæftigelsesfradraget at indebære et varigt provenu-tab i størrelsesordenen 7,0 mia. kr. efter tilbageløb og virkninger på arbejdsudbuddet.Vedr. forbedring af de offentlige finanser i henhold til regeringsgrundlaget henvises der tilSAU alm. del spm. 3 af 10. oktober 2011.
Side 2