Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1073446_0001.png
1073446_0002.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Woeim.dk
Folketingets Skatteudvalg
Dato: 31. januar 2012Enhed: KommunaløkonomiSagsbeh.: DEPPHOSags nr.: 1107594Dok nr.: 777848
Folketingets Skatteudvalg har den 10. januar 2012 stillet følgende spørgsmålnr. 230 (Alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).Spørgsmål nr. 230:’Kan ministeren i forbindelse med sagen omkring ulovligt opkrævede ejen-domsskatter og fejl i SKAT’s IT system oplyse, hvor mange boligejere der nufår en ejendomsskattestigning på over 7 pct., som er det maksimale, samthvad SKAT har gjort for at informere de pågældende husejere, der er berørt afdenne stigning?”Svar:Spørgsmålet giver anledning til indledningsvis at præcisere, at det såkaldtegrundskatteloft i den kommunale ejendomsskattelov, indebærer en reguleringaf, hvor meget beskatningsgrundlaget – den afgiftspligtige grundværdi – kanstige fra år til år. Og loven fastlægger, at beskatningsgrundlaget højst kan sti-ge 7 pct. Det udelukker ikke, at skatten kan stige mere end den maksimalegrænse for stigningen i beskatningsgrundlaget.Sker der f.eks. en forhøjelse af grundskyldspromillen i en kommune eller etfradrag for forbedringer af grunden bortfalder, kan det således godt medføre atejendomsskatten stiger mere.Den it-fejl, der henvises til i spørgsmålet, antages at være den fejl i kommu-nernes it-system til beregning af den kommunale ejendomsskat, der som be-kendt har givet anledning til, at en række borgere har fået tilbagebetalt ejen-domsskat. Og hvor der fortsat i takt med, at sagerne afsluttes vil ske yderligeretilbagebetalinger.Som bekendt viste sagen om it-fejlen imidlertid også, at der var et skattehul iloven. På den baggrund blev der i december 2010 gennemført en lovændring -med flertal fra Venstre, Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti – somfremadrettet indebar en lovliggørelse af it-systemets hidtidige forkerte bereg-ning af ejendomsskatten. Lovforslaget lovliggjorde således den tidligere prak-sis, da denne, på trods af modstrid med den daværende lovgivning, var i over-ensstemmelse med hensigten med ejendomsskatteloven.Som det fremgik af lovforslaget bemærkninger, vil de grundejere, som har haftændringer i eller nye fradrag for forbedringer siden 2005 ikke opleve en stig-ning i grundskylden som følge af lovændringen, da ejendomsskatten beregnespå samme måde som i de tidligere år.
Side 2
Det betyder, at selvom en sammenligning af den korrekt beregnede skat efterde gamle lovregler og skatten beregnet efter de nugældende regler viser enstigning, så vil borgerne ikke opleve noget specielt spring i skatten, da borger-ne også tidligere reelt har betalt ejendomsskat efter samme princip, som nu erlovliggjort. Men der kan som nævnt indledningsvis være andre forhold, der kanhave medført stigninger i skattenBorgerne vil imidlertid opleve, at kommunerne tilbagebetaler den for meget be-talte ejendomsskat, som borgerne tidligere pga. it-fejlen er blevet opkrævet.Med venlig hilsen
Margrethe Vestager