Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2011-318-0450Dato: 07.11.11
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 22 af 10. oktober2011. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten SchackPedersen (V).(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Thomas Larsen
Spørgsmål 22:Hvor meget skal topskatten sænkes med i procentpoint, for at de offentlige finanser varigtforbedres med 3 mia. kr. gennem øget beskæftigelse? Hvad vil det forventede provenutabvære herved?
Svar:Det vurderes, at for at opnå et øget arbejdsudbud svarende til 3 mia. kr. i varig virkningalene gennem den skitserede skatteændring, vil det på baggrund af de almindelige bereg-ningsforudsætninger kræve en nedsættelse af topskattesatsen til ca. 5,2 pct. efter de gæl-dende 2011-regler. Nedsættelsen af satsen på den her skitserede måde skønnes, at resulterei et umiddelbart provenutab på ca. 10 mia. kr.Idet der forudsættes at være tale om en ufinansieret skattenedsættelse, vil en del af detumiddelbare provenutab komme tilbage til statskassen i form af højere afgiftsprovenu, nårdet umiddelbare provenutab omsættes til forbrug. Tilbageløb skønnes at reducere det umid-delbare provenutab med ca. 2,5 mia. kr. Reduktionen i topskatten vil medføre en mere uligeindkomstfordeling.Tabel 1. Provenuvirkninger forhøjelse af topskattesatsen (2011-niveau).Umiddelbar virkningTilbageløb og arbejdsudbudsvirkninger:TilbageløbØget arbejdsudbudI alt, inkl. tilbageløb og adfærdsvirkningerAnm.:Gældende 2011-regler.Mio.kr.-10.000
2.5003.000-4.500
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen i 2008 fremskrevet til 2011 og egne beregnin-ger.
Samlet set vurderes en forhøjelse af topskattesatsen at indebære et varigt provenutab i stør-relsesordenen 4,5 mia. kr. efter tilbageløb og virkninger på arbejdsudbuddet.Vedr. andre adfærdseffekter og forbedring af de offentlige finanser i henhold til regerings-grundlaget henvises der til SAU alm. del spm. 3 af 10. oktober 2011.
Side 2