Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1077394_0001.png
1077394_0002.png
J.nr. 2012-118-0077Dato:8. februar 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 212 af 3. januar 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Geertsen (V).(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Thomas Larsen

Spørgsmål:

Ministeren bedes med udgangspunkt i ”gængse” beregningsmodeller oplyse deisolerede konsekvenser for nedenstående parametre, såfremt der i hovedstaden indføres enbetalingsring (kommunegrænse inkl. Amager jf. Transportministeriets rapport: ”Trængsels-afgifter i Hovedstaden”), som afgiftspålægger bilkørsel svarende til et årligt provenu på 1,9mia. kr.?Parametre:- Købekraft- Inflation- Beskæftigelse

Svar:

En afgift ved krydsning af en trængselsring vil isoleret set reducere bilisternes købekraftmed et beløb svarende til deres afgiftsbetaling.For erhvervenes betaling af afgift ved krydsning af trængselsring, så må det forventes, atbetalingen nedvæltes i lavere virksomhedsafkast og mindre lønstigninger, idet virksomhe-der der må krydse trængselsringen vil skulle konkurrere med virksomheder, der ikke behø-ver krydse trængselsringen. De kan derfor ikke overvælte omkostningen i prisen på densolgte vare eller ydelse. I det tilfælde reduceres købekraften hos lønmodtagerne og ejerne ivirksomhederne ligeledes svarende til afgiftsbetalingen.Købekraften hos de almindelige bilister samt lønmodtagerne og ejerne i de virksomheder,der krydser trængselsringen, må i det scenarie der konkret spørges til, forventes isoleret setat blive reduceret med 1,9 mia. kr.I modgående retning vil det trække, at bilisterne vil spare tid i trafikken. Dette omsættesdels i mere fritid, og dels i mere arbejdstid. Sidstnævnte afføder større lønninger til bilister-ne og derigennem forøget købekraft. Reducerede takster i den offentlige transport finansie-ret af trængselsringen vil isoleret set vil øge købekraften.En forøgelse af inflationen ved indførelse af en trængselsring vil kun ske i det omfang, atafgiftsbetalingen ved krydsning af trængselsringen overvæltes i prisen på de solgte varer ogydelser. Selve afgiftsbetalingen indgår pr. definition ikke i forbrugerprisindekset, og der-med i opgørelsen af inflationen, da der ikke er tale om betaling for en reel vare eller tjene-ste. En trængselsring vil kun have lille betydning for inflationen, idet erhvervenes afgiftsbe-taling i høj grad må forventes at blive nedvæltet i mindre lønstigninger og ikke i højere pri-ser, jf. ovenfor.Lavere købekraft gennem direkte afgiftsbetaling, mindre lønstigninger eller virksomheds-afkast er udtryk for en mindsket realløn. En mindsket realløn vil isoleret set føre til en re-duktion af arbejdsudbuddet. Omvendt trækker timebesparelsen i biltrafikken i retning af etøget arbejdsudbud sammen med eventuelle timebesparelser i den kollektive trafik ved øge-de investeringer i den kollektive trafik. Takstnedsættelser i den kollektive trafik finansieretaf provenuet fra trængselsringen vil også øge reallønnen for de personer, der benytter detoffentlige og derigennem øge deres arbejdsudbud.Side 2