Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1037732_0001.png
1037732_0002.png
J.nr. 2011-318-0450Dato: 07.11.11
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 20 af 10. oktober2011. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten SchackPedersen (V).(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Thomas Larsen
Spørgsmål 20:Hvor meget skal topskattegrænsen forhøjes med – udover den forhøjelse, som allerede føl-ger af Forårspakke 2.0. i 2014 – for at de offentlige finanser varigt forbedres med 3 mia. kr.gennem øget beskæftigelse? Hvad vil det forventede provenutab være herved?
Svar:Det vurderes, at for at opnå et øget arbejdsudbud svarende til 3 mia. kr. i varig virkningalene gennem den skitserede skatteændring, vil det på baggrund af de almindelige bereg-ningsforudsætninger kræve en forhøjelse af topskattegrænsen på ca. 250.000 kr. i 2011-niveau efter de gældende 2014-regler. Forhøjelsen af topskattegrænsen på den her skitsere-de måde skønnes at ville resultere i et umiddelbart provenutab på ca. 11 mia. kr.Idet der forudsættes at være tale om en ufinansieret skattenedsættelse, vil en del af detumiddelbare provenutab komme tilbage til statskassen i form af højere afgiftsprovenu, nårdet umiddelbare provenutab omsættes til forbrug. Tilbageløb skønnes at reducere det umid-delbare provenutab med ca. 2,7 mia. kr.Tabel 1. Provenuvirkninger forhøjelse af topskattegrænsen (2011-niveau).Umiddelbar virkningTilbageløb og arbejdsudbudsvirkninger:TilbageløbØget arbejdsudbudI alt, inkl. tilbageløb og adfærdsvirkningerMio.kr.-11.000
2.7003.000-5.300
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen i 2008 fremskrevet til 2011 og egne beregnin-ger.Anm.: Gældende 2014-regler.
Samlet set vurderes en forhøjelse af topskattegrænsen at indebære et varigt provenutab istørrelsesordenen 5,3 mia. kr. efter tilbageløb og virkninger på arbejdsudbuddet.Vedr. andre adfærdseffekter og forbedring af de offentlige finanser i henhold til regerings-grundlaget henvises der til SAU alm. del spm. 3 af 10. oktober 2011.
Side 2