Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1037720_0001.png
1037720_0002.png
J.nr. 2011-318-0440Dato: 7. november 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 10. oktober 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA).(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Thomas Larsen
Spørgsmål 2:Ministeren bedes oplyse, hvor meget topskattegrænsen skal forhøjes for at øge arbejdsud-buddet med 7.000 personer, og hvad en sådan forhøjelse vil koste.
Svar:Det vurderes, at for at opnå et øget arbejdsudbud på 7.000 personer gennem en forhøjelse aftopskattegrænsen, vil det på baggrund af de almindelige beregningsforudsætninger kræveen forhøjelse af topskattegrænsen med 75.000 kr. i 2011-niveau efter de gældende 2014-regler. Forhøjelsen af topskattegrænsen med 75.000 kr. skønnes at resultere i et umiddelbartprovenutab på ca. 5,7 mia. kr.Idet der forudsættes at være tale om en ufinansieret skattenedsættelse, vil en del af detumiddelbare provenutab komme tilbage til statskassen i form af højere afgiftsprovenu, nårdet umiddelbare provenutab omsættes til forbrug. Tilbageløb skønnes at reducere det umid-delbare provenutab med ca. 1,4 mia. kr.Tabel 1. Provenuvirkninger forhøjelse af topskattegrænsen (2011-niveau).Umiddelbar virkningTilbageløb og arbejdsudbudsvirkninger:TilbageløbØget arbejdsudbudI alt, inkl. tilbageløb og adfærdsvirkningerAnm.:Efter de gældende 2014-regler.Mio.kr.-5.700
1.4001.600-2.700
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen i 2008 fremskrevet til 2011 og egne beregnin-ger.
Samlet set vurderes en forhøjelse af topskattegrænsen med 75.000 kr. at indebære et prove-nutab i størrelsesordenen 2,7 mia. kr. efter tilbageløb og virkninger på arbejdsudbuddet.Vedr. andre adfærdseffekter og forbedring af de offentlige finanser i henhold til regerings-grundlaget henvises der til besvarelsen af SAU alm. del spm. 3 af 10. oktober 2011.
Side 2