Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1035423_0001.png
1035423_0002.png
1035423_0003.png
MINISTEREN
Folketingets SkatteudvalgChristiansborg1240 København K
DatoJ. nr.
31. oktober 20112011-3319
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Skatteudvalget har i brev af 1o. oktober 2011 stillet mig følgende spørgsmål 18(SAU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra René Christensen (DF).

Spørgsmål nr. 18:

"Ministeren bedes kommentere vedlagte mailkorrespondance fra RichardtNordberg, Classic Investment Cars, om indregistrering og afgiftsberigtigelse afspeciel biler, og herunder oplyse, om ministeren mener, at SKAT ogTrafikstyrelsen i denne sag har handlet i overensstemmelse med god praksis,og om ministeren mener, at det vil være muligt at importere og sælge klassiskebiler og sportsvogne som professionelt erhverv med en sådan sagsbehandling."

Svar:

Jeg har bemærket, at da det samme spørgsmål blev stillet i folketingsåret 2010-11 kort før Folketingsvalget den 15. september 2011, blev det stillet både tilskatteministeren og til transportministeren. Idet spørgsmålet denne gang aleneer rettet til mig, tillader jeg mig alene at svare for mit eget ressortområde.Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som har oplyst følgende:”Trafikstyrelsens korrespondance med Richardt Nordberg, Classic InvestmentsCars, drejer sig om to køretøjer med betegnelsen ”AC Cobra”, som denneønsker godkendt, afgiftsberigtiget og indregistreret. AC Cobra er en klassiskanglo-amerikansk sportsvogn, som blev produceret i 1960’erne.Det er et kendt fænomen, at en række små bilfabrikanter verden over harspecialiseret sig i at producere efterligninger (”replica”) af klassiske køretøjer.Kravene til disse efterligninger (forurening, kollisionstests m.v.) svarer til dekrav, der i øvrigt stilles til nye biler, og er dermed strengere end til deresklassiske forbilleder, der ofte vil kunne komme ind under reglerne for
veterankøretøjer, som i Danmark defineres som køretøjer, der er registreretførste gang for mere end 35 år siden.Samtidig er der en betydelig forskel på registreringsafgiften for veteranbiler ogregistreringsafgiften for nye biler, herunder efterligninger af klassiskekøretøjer. Det er derfor meget lukrativt for indehavere af sådanne køretøjer atsøge at få dem registreret som originale veteranbiler.På grundlag af direktiv 2007/46/EF om fastlæggelse af en ramme forgodkendelse af motorkøretøjer m.v. har Trafikstyrelsen fastlagt lempede reglerfor biler fremstillet i små serier (Meddelelse nr. 1937 om køretøjers indretningog udstyr m.v.). Meddelelsen er et redskab for fagfolk inden for bilbranchen.Meddelelsen, der kan anvendes på køretøjer, der højst fremstilles i 1000eksemplarer om året, herunder også på enkeltkøretøjer, giver undtagelse for deomfattede køretøjer fra gældende regler i Detailforskrifter for køretøjer hvadangår krav til beskyttelse mod side- og frontkollision, motorstyring m.v.Meddelelsen indeholder også lempede dokumentationskrav til kollisionssikretstyreapparat og til sæders/sædeforankringers styrke.Det er imidlertid et krav for anvendelse af disse lempede regler for godkendelseaf køretøjer, at producenten er tildelt en fabrikantkode, og at køretøjet erforsynet med et 17-tegns stelnummer. Dette krav er ikke opfyldt for de to ”AC-Cobra”-køretøjer, som Richardt Nordberg har ønsket godkendt. Det erligeledes et krav for anvendelse af de lempede regler for biler fremstillet i småserier, at der foreligger en Data-erklæring underskrevet af fabrikanten, dennesrepræsentant eller et anerkendt prøvningslaboratorium, og hvoriunderskriveren bl.a. indestår for, at der ikke er produceret mere end 1000eksemplarer af den pågældende model. Heller ikke dette krav er dokumenteretopfyldt for de to køretøjer.Godkendelse (ved registreringssyn) foretages af de godkendtesynsvirksomheder landet over. For så vidt angår Trafikstyrelsenssagsbehandling bemærkes, at styrelsen er klageinstans i forhold til syn udført afsynsvirksomhederne. Styrelsen må derfor være tilbageholdende med at udtalesig konkret om forhold, som senere kan blive indbragt for styrelsen somklagesag, idet styrelsen ellers vil være inhabil i klagesagsbehandlingen. Dette erogså meddelt til Richardt Nordberg.Samtidig er det oplyst over for Richardt Nordberg, at efter at de to omhandledekøretøjer blev afmeldt i Det Centrale Motorregister (hhv. den 10. december2009 og den 16. december 2009) var der ikke nogen anledning forTrafikstyrelsen til at behandle sagerne, idet der ikke er grund til at vurdere desikkerhedsmæssige forhold vedrørende et afmeldt køretøj, som ikke har adgangtil at køre på vejene.”Jeg kan henholde mig til Trafikstyrelsens oplysninger.
Side 2/3
Side 3/3
Samtidig kan jeg oplyse, at jeg har bedt Trafikstyrelsen om - i samarbejde medSkatteministeriet - at udarbejde et regelsæt for disse køretøjer, der har tilformål at gøre det lettere at få dem godkendt teknisk samtidig med, at derbliver betalt den registreringsafgift, som der ifølge Skatteministeriet skalbetales.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen