Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1056506_0001.png
1056506_0002.png
J.nr. 2011-050-0033Dato: 13-12-2011
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 160 af 25. november2011. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Dennis Flydt-kjær (DF).(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Jørgen Pedersen

Spørgsmål:

Vil ministeren tage initiativ til, at få lavet en evaluering af udflytningen af skat til Ringkø-bing, så de gode erfaringer, som spørgeren har indtryk af der er, kan komme frem i lyset, ogderved danne grundlag for udflytning af flere statslige arbejdspladser til yderområderne?

Svar:

Betalingscenteret i Ringkøbing blev etableret som led i fusionen af de statslige og kommu-nale skattemyndigheder i 2005 og gradvis udbygget de følgende år. Formålet var at opnåstordriftsfordele og forbedre opgaveløsningen gennem fokus på effektive processer og fo-kuserede kompetencer.Etableringen fandt sted ved, at en række driftsmæssige opgaver blev flyttet fra forskelligesteder i landet og samlet i Betalingscenteret. Der var derfor kun i mindre grad tale om ud-flytning af opgaver fra Hovedstadsområdet.Betalingscenteret er en af de tretten landsdækkende enheder, der blev resultatet af gennem-førelsen af en ny struktur i SKAT i 2009. De landsdækkende enheder er karakteriseret ved,at opgaver indenfor et givet fagligt område samles organisatorisk og derved gives størremulighed for faglig styrkelse og effektivisering.Flere af de landsdækkende enheder er fysisk samlet et eller få steder, mens andre fysisk erspredt flere steder. Forskellene skyldes dels opgavernes karakter, dels placeringen af med-arbejderkompetencer forud for den ny struktur.Erfaringerne fra bl.a. etablering af Betalingscentret var med til at danne grundlag for dan-nelse af de øvrige landsdækkende enheder i SKAT i 2009.Betalingscenteret kan på denne baggrund ikke ses som et velegnet eksempel på en udflyt-ning. Det er min vurdering, at den foreslåede evaluering derfor ikke vil kunne belyse typi-ske udfordringer og problemstillinger i forbindelse med udflytning af statslige arbejdsplad-ser.Jeg deler spørgerens opfattelse af, at opgaveløsningen i Betalingscenteret efter en vanskeligstart med bemandingsproblemer nu er god. Erfaringen med at samle og specialisere drifts-opgaver fra en placering spredt rundt i landet i bl.a. Betalingscentret er, at det kan bidragevæsentligt til effektivisering af den offentlige administration. SKATs erfaringer hermed vilkunne indgå i det videre arbejde med at sikre en effektiv offentlig sektor.
Side 2