Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1059611_0001.png
1059611_0002.png
J.nr. 2011-238-0248Dato: 19. december 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 151 af 17. november2011. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra (MFU) KimAndersen (V).(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Lene Henningsen

Spørgsmål:

Ministeren bedes redegøre for den procentuelle afgift på reklametryksager.Spørgeren henviser i den forbindelse til, at regeringen tidligere har oplyst, at der forventesen afgiftsstigning på 15 pct., med et nettoprovenu på 400 mio. kr., men at tidligere bereg-ninger, foretaget af Skatteministeriet, viste at forøgede afgifter på reklametryksager (50 ørepr. tryksag) vil reducere provenuet med ca. 50 pct.

Svar:

Hvis det antages, at der årligt er udgifter på ca. 2,8 mia. kr. til husstandsomdelte re-klamer, vil en afgift med et provenu på 400 mio. kr. udgøre knap 15 pct. heraf.Der er medregnet et finansieringsbidrag fra reklameafgiften på 400 mio. kr. Efter alminde-lig praksis indregnes adfærdseffekter (dynamiske effekter) ikke i finansieringsbidraget fraøgede skatter og afgifter, når man budgetterer på finansloven.
Side 2