Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2011-238-0247Dato: 19. december 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 150 af 17. november2011. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kim Andersen(V).(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Lene Henningsen
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for, hvordan reklameafgiften er beregnet. Spørge-ren henleder opmærksomheden på, at Skatteministeriet fremlagde en rapport i 1998, hvorman kalkulerede med en afgift på 9 kr. pr. kg tryksag, svarende til et gennemsnit på 50 ørepr. styk.Svar:
Indførelsen af afgift på husstandsomdelte reklamer skønnes at kunne indbringe etmerprovenu på 400 mio. kr. årligt fra 2013. I merprovenuet er ikke medregnet adfærdsæn-dringer.Den nærmere udformning af afgiftsgrundlaget og hermed også afgiftsniveauet afventer detkommende arbejde med udvikling af afgiften. Der er på nuværende tidspunkt heller ikketaget stilling, hvorvidt afgiften skal udformes som en styk-afgift, vægtafgift eller noget helttredje.Ved udviklingen af afgiften på reklamer vil naturligvis også indgå tidligere års overvejelseri forhold til en afgift på reklamer. Endvidere vil berørte brancher i vidt omfang blive ind-draget, så afgiften kan udformes så hensigtsmæssigt som muligt.
Side 2