Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1059639_0001.png
1059639_0002.png
J.nr. 2009-241-0021Dato: 19. december 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 146 af 17. november2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mads Rørvig (V).(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Hans Larsen

Spørgsmål:

Ad. Skatteministeriets tekniske gennemgang den 17. november 2011 af Kommissionens forslagtil ændring af EU’s energibeskatningsdirektiv. Er det regeringens hensigt, at implementeringenaf Kommissionens forslag til ændring af EU’s energibeskatningsdirektiv skal være provenuneu-tral for den danske stat?

Svar:

En ansvarlig økonomisk politik er helt afgørende for regeringen. Regeringen vil således ik-ke afholde nye udgifter, uden at der er truffet beslutninger om konkrete initiativer, der skaf-fer pengene gennem mindst lige så store nye indtægter eller besparelser.Det kan imidlertid endnu ikke afgøres, hvilke konsekvenser implementeringen af revisio-nen af energibeskatningsdirektivet vil have for dansk lovgivning, herunder om implemente-ringen medfører et mer- eller et mindre provenu, jf. nedenfor.Regeringen støtter overordnet set Kommissionens forslag til revision af energibeskatnings-direktivet.Regeringen lægger særlig vægt på, at den foreslåede strukturændring med hhv. en energi-og CO2-komponent gennemføres.Regeringen er imidlertid i lyset af den vanskelige forhandlingssituation åben for muligekompromisforslag, der i tilstrækkeligt omfang tilgodeser danske prioriteter i forhold til sik-ring af en mere målrettet og rationel beskatning af energi, som understøtter EU’s og Dan-marks energi- og klimapolitiske mål.Regeringen er således positiv over for den foreslåede forhøjelse af minimumsafgiften pådiesel og tager nærmere stilling til spørgsmålet om udligning af nationale afgifter på benzinog diesel, når afgifterne overstiger EU’s minimumsafgifter, som på den ene side er skatte-politisk velbegrundet, i overensstemmelse med regeringens klima- og energipolitiske mål,og medfører et betydeligt merprovenu, men på den anden side kan have væsentlige effekterpå særligt transporterhvervene.
Side 2