Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2011-328-0044Dato: 12. December 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 127 af 14.november2011. (Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Carsten Vesterø
Spørgsmål 127:
Kan ministeren oplyse, hvad den samlede effekt vil være på de offentlige finanser – bådepå kort og langt sigt – hvis fradragsretten for indbetalinger på kapitalpension afskaffes? Ef-fekterne bedes sammenstillet med de tilsvarende effekter af den af regeringen foreslåedereduktion af fradragsloftet for indbetalinger på ratepension, idet der bl.a. tages højde for, atudbetalinger fra ratepensioner har indflydelse på statens udgifter til pensionstillæg m.m.,mens udbetalinger fra kapitalpensioner ikke har tilsvarende positiv effekt på statens finan-ser.
Svar:
Siden 1999, hvor skatteværdien af fradragene for indbetalinger på kapitalpensionerblev nedsat, har de samlede indbetalinger til kapitalpensioner ligget på et relativt stabilt ni-veau omkring 15-16 mia. kr. årligt. I samme periode er de årlige pensionsindbetalinger un-der ét steget fra ca. 64 mia. kr. til ca. 112 mia. kr. (inkl. ATP). Dermed er kapitalpensioner-nes relative andel af de samlede pensionsindbetalinger faldet fra ca. 24 pct. i 1999 til ca. 13pct. i 2010. Dermed tyder det på, at flere og flere enten fravælger kapitalpensioner ellerindskyder en mindre og mindre andel af deres løn på kapitalpensionsordninger.I 2011 skønnes knap1,7 mio. personer til sammen at indskyde i størrelsesordenen 17-18mia. kr. på kapitalpensionsordninger.De provenumæssige konsekvenser af en afskaffelse af fradragsretten for indbetalinger påkapitalpensioner vil afhænge af, hvilke opsparingsformer de berørte personer fremadrettetvælger. Der er således forskelle i de provenumæssige konsekvenser, alt efter om opsparin-gen i kapitalpensioner konverteres til fri opsparing eller til andre skattebegunstigede opspa-ringsformer (ratepensioner og livsvarige alderspensioner).I det omfang der vil ske en øget pensionsopsparing udenfor det skattebegunstigede system iform af øget opsparing i frie midler, vil det umiddelbart medføre et fremskudt provenu somfølge af, at opsparingen kommer til beskatning nu frem for senere. Samtidig vil der på læn-gere sigt opstå et merprovenu, idet afkastet af opsparing i frie midler beskattes hårdere endpensionsafkastet.Da kapitalpensioner og opsparing i frie midler tilnærmelsesvis skønnes at påvirke formuenens, vurderes en ophævelse af fradragsretten ikke på hverken kort eller lang sigt at medførenævneværdige ændringer i omfanget af offentlige ydelser.Den del af opsparingen i kapitalpensioner, der i stedet fører til øget opsparing i ratepensio-ner og livsvarige alderspensioner, vil medføre flere provenueffekter på kort og lang sigt. Påkort sigt vil der opstå et provenutab som følge af, at fradragsværdien ved indskud på rate-pensioner og livsvarige alderspensioner er større end ved indskud på kapitalpensioner. Så-ledes er skatteværdien for fradrag for indskud på kapitalpensioner på indbetalingstidspunk-tet ca. 37,3 pct. mod op til 52,2 pct. for de øvrige pensionsordninger. Dermed vil topskat-teydere på kort sigt kunne opnå et større fradrag ved at konvertere deres indbetalinger påkapitalpension til anden skattebegunstiget pensionsopsparing med fuldt fradrag.Side 2
På længere sigt, når pensionerne kommer til udbetaling, kan konverteringen til pensions-ordninger med løbende udbetalinger betyde, at skattebetalingen på udbetalingstidspunktetændres, og i det omfang, den gennemsnitlige marginalskat overstiger afgiftsbetalingen på40 pct. for kapitalpensioner, vil der opstå et merprovenu.Ligeledes på længere sigt vil der være offentlige mindreudgifter forbundet med en størreopsparing i pensionsordninger med løbende udbetalinger. Modsat ratepensioner og livsva-rige alderspensioner, som udbetales løbende og dermed modregnes i de offentlige ydelser,såsom pensionstillæg og boligstøtte, medfører udbetalingen af kapitalpension kun i nogengrad modregning. Idet kapitalpensionen udbetales som en engangsydelse og derved øgerformuen, vil den som oftest enten ikke indgå i grundlaget for beregning af offentlige ydel-ser, eller kun i nogen grad i form af et øget kapitalafkast.Der er således en række provenueffekter på både kort og lang sigt forbundet med en afskaf-felse af fradraget for indskud på kapitalpensioner. Skatteministeriet har ikke umiddelbartmulighed for at kvantificere disse effekter og give et samlet skøn over de provenumæssigekonsekvenser.
Side 3