Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
1147349_0001.png
1147349_0002.png
1147349_0003.png
Civil- og Politiafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
10. august 2012FærdselskontoretHanne Aagaard2012-0030-0902512009
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 944 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. juli 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Morten Bødskov/Hanne Aagaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 944 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Er ministeren enig i, at det kan være problematisk, hvis politi-et ved fartkontrol benytter udstyr til måling af hastigheder, somikke fotoregistrerer den målte bil, og som ikke gemmer ellerudskriver selve målingen, og vil i ministeren i så fald tage ini-tiativ til at sikre, at der fremadrettet sikres mere holdbar og klardokumentation af eventuelle fartovertrædelser i forbindelsemed politiets kontroller?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, hvortil der henvises:”Politiet benytter flere forskellige metoder til hastighedskon-trol. Der foretages blandt andet punktvis hastighedskontrol vedhjælp af laser og distance/tid måling (gennemsnitlig hastig-hedskontrol) ved hjælp af udstyr monteret i patruljebilen.Det anvendte udstyr må alene benyttes af polititjenestemænd,der er uddannet i brugen, og udstyret undergives regelmæssigkalibrering og kontrol.Både ved distance/tid måling fra patruljebilen og punktvis ha-stighedskontrol med laser fra vejsiden udvælger en betjent detkøretøj, der skal måles på, og såfremt der konstateres en over-trædelse, standses og sigtes føreren umiddelbart herefter. Må-leresultatet, der fremgår af udstyrets display, indtil der foreta-ges en ny måling, anføres i rapportmaterialet og vil sammenmed betjentens vidneudsagn kunne bruges i en eventuel rets-sag.Ved automatisk trafikkontrol registrerer og fotograferer udsty-ret automatisk alle køretøjer, der overtræder hastighedsgræn-sen, og målingen lagres sammen med et billede af føreren. Fø-reren gøres først på et senere tidspunkt bekendt med sigtelsen.Målemetoderne har alle været anvendt af politiet i adskilligeår, og er regelmæssigt til genstand for prøvelse ved domstole-ne, der ikke har haft generelle indvendinger mod den bevis-mæssige værdi af hastighedsmålinger, såfremt målingerne erforetaget efter gældende forskrifter.Rigspolitiet finder på denne baggrund ikke, at det er problema-tisk, at der benyttes udstyr til måling af hastigheden, som ikke2
fotoregistrerer den målte bil og som ikke udskriver eller i læn-gere tid gemmer selve målingen.”
3