Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
1147443_0001.png
1147443_0002.png
1147443_0003.png
Administrationsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
10. august 2012Budget- og planlæg-ningskontoretSagsbeh: Rasmus Friis BendtsenSagsnr.: 2012-0030-0899Dok.:493231
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 939 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. juli 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Morten Bødskov/Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 939 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes kommentere artiklen i Politiforbundets bladDansk Politi fra 5. juli 2012: "Polvagt - Politiets nye bedsteven?", herunder oplyse om det vil være muligt at tilrette sy-stemet, så det kan leve op til forventningerne jf. erfaringernefra Midt- og Vestjyllands Politi?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet følgende udtalelsefra Rigspolitiet, hvortil der henvises:”Rigspolitiet kan oplyse, at Rigspolitiet løbende arbejder på atoptimere og udvikle it-systemet Polvagt. Udviklingen af Pol-vagt sker på baggrund af ønsker fra politikredsene, og nyefunktioner og performanceforbedringer i Polvagt er såledesimplementeret i blandt andet januar, marts, maj og juli måned2012. Yderligere forbedringstiltag forventes implementeretmed udgangen af henholdsvis 3. og 4. kvartal 2012.Dette løbende forbedringsarbejde er i juni 2012 blevet supple-ret med etableringen af en fælles arbejdsgruppe bestående afrepræsentanter fra Rigspolitiet og Politiforbundet. Arbejds-gruppen skal på baggrund af resultaterne fra en brugerundersø-gelse, som er gennemført i tre politikredse, overveje tiltag, derkan forbedre anvendelsen og tilfredsheden med brugen af Pol-vagt.Implementeringen af politiets fælles koncept for tjenesteplan-lægning indebærer – udover brugen af Polvagt – et øget fokuspå effektivisering af ressourceanvendelsen samt en ny organi-sering af tjenesteplanlægningsopgaven. Formålet med bruger-undersøgelsen har været at afdække såvel tekniske problemstil-linger som udfordringer relateret til vaner og traditioner i poli-tiet. Derudover har brugerundersøgelsen skullet afdække even-tuelle problemstillinger i forhold til de gældende arbejdstids-regler i relation til anvendelsen af Polvagt. Arbejdsgruppenforventes at afslutte sit arbejde i løbet af september 2012.Med hensyn til udtalelserne i artiklen ”Polvagt – Politiets nyebedste ven?” om forholdet mellem antallet af vagter og antalletaf medarbejdere, kan det oplyses, at en smidig anvendelse afPolvagt forudsætter, at der er et fornuftigt forhold mellem an-tallet af vagter, der skal besættes, og de ressourcer der er til rå-dighed.
2
Det er en ledelsesmæssig opgave at organisere og dimensione-re opgaveløsningen i forhold til det personale, politikredsenråder over. Modellen i Midt– og Vestjyllands Politi med etstørre beredskab, der assisterer i lokalpolitiet, er således udtrykfor en ændret organisering af opgaveløsningen i politikredsenog ikke en teknisk tilretning af Polvagt.”
3