Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
1161557_0001.png
1161557_0002.png
1161557_0003.png
1161557_0004.png
1161557_0005.png
Folketingets RetsudvalgChristiansborg1240 København KDato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:2. oktober 2012UdlændingelovkontoretSanne A. Edmonson2012-0030-0906535098
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 935 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. juli 2012. Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Morten Bødskov/Nanna Fischer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 935 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren redegøre for, hvad ministeren konkret overve-jer at gøre efter udmeldingen fra PET om, at mellem 25 og 40somaliere med tilknytning til Danmark har været i terrortræ-ningslejr hos al-Shabaab i Somalia? Herunder bedes ministerenisær redegøre for:Om ministeren nu har tænkt sig at følge disse personer tæt ogskride til udvisning af dem, hvis de vurderes som potentieltfarlige i forhold til terroraktiviteter på dansk jord?Om ministeren konkret overvejer at træffe beslutning om ud-visninger også selv om de pågældende måtte opholde sig iSomalia på tidspunktet for en sådan administrativ afgørelse,jf. de beføjelser, der findes på området ifølge ministerens svarpå REU alm. del spm 465?Om ministeren er enig i, at personer, der er bosat i Danmark,ikke bør kunne komme ind i landet, hvis de har været i terror-træningslejr?I hvor mange tilfælde man har brugt de muligheder der er forudvisning i sådanne sager?Hvad ministeren konkret vil gøre for at forhindre, at flerepersoner bosat i Danmark tager i terrortræningslejre i udlan-det?Hvilke stramninger inden for emneområdet den tidligere re-gerings embedsmandsudvalg påtænkte i deres rapport ultimo2005, hvad status er for stramningernes implementering, og idet omfang de ikke er implementerede, årsagen hertil og for-ventning om fremtidig implementering?”

Svar:

Det fremgår af spørgsmålet, at det er stillet på baggrund af en udtalelse fraPolitiets Efterretningstjeneste (PET), hvoraf det bl.a. fremgår, at det erPET’s vurdering, at mellem 25 og 40 personer med tilknytning til Dan-mark har modtaget træning eller deltaget i militante aktiviteter sammenmed al-Shabaab i Somalia.Justitsministeriet kan oplyse, at det følger af straffelovens § 114 d, stk. 3,at det er strafbart at lade sig træne, instruere eller på anden måde oplære tilat begå terrorhandlinger. Strafferammen går op til 6 års fængsel.PET har bl.a. til opgave at forebygge, efterforske og modvirke forbrydelseromfattet af straffelovens kapitel 12 og 13, herunder terrorisme mv.PET løser sine opgaver såvel gennem indhentning af efterretninger, over-vågning og efterforskning som gennem forebyggende foranstaltninger.2
Ikke mindst i forhold til Somalia har PET skærpet opmærksomheden desenere år, herunder i forhold til den somaliske militante islamistiske orga-nisation al-Shabaab.Efterforskningen på dette område vanskeliggøres ofte af, at de terrorrelate-rede aktiviteter foregår i Somalia, men PET arbejder målrettet på at af-dække og modvirke de terrorrelaterede aktiviteter i Somalia, som har til-knytning til Danmark.Som led i denne indsats anholdt og sigtede PET den 29. maj i år to dansk-somaliske brødre. De pågældende personer er sigtet for forsøg på overtræ-delse af straffelovens § 114 om terrorisme, og den ene af brødrene er tilli-ge sigtet for overtrædelse af straffelovens § 114 d, stk. 3, idet han mistæn-kes for at have ladet sig træne, instruere eller oplære i en al-Shaabab træ-ningslejr i Somalia med henblik på at begå terror-handlinger. Denne sag erfortsat under efterforskning.PET arbejder endvidere gennem den tidlige forebyggende indsats i forholdtil radikalisering og gennem dialogen med repræsentanter for det somali-ske miljø i Danmark på at bremse rekrutteringen til al-Shabaabs trænings-lejre i Somalia.Der kan ikke i en folketingsbesvarelse herudover gives nærmere oplysnin-ger om PET’s indsats i forhold til konkrete personer, herunder personer,der formodes at have modtaget træning sammen med al-Shabaab.Justitsministeriet kan endvidere oplyse, at det følger af udlændingelovens§ 25, at en udlænding kan udvises, hvis udlændingen må anses til fare forstatens sikkerhed, eller hvis udlændingen må anses for en alvorlig trusselmod den offentlige orden, sikkerhed eller sundhed.Hensynet til statens sikkerhed omfatter især de interesser, der værnes afstraffelovens kapitel 12 og kapitel 13.Ved beslutning om udvisning af hensyn til statens sikkerhed er det efterudlændingelovens § 45 b, stk. 1, justitsministeren, der vurderer, om en ud-lænding må anses for at udgøre en fare for statens sikkerhed. Vurderingenforetages på grundlag af en indstilling fra PET.
3
Som det fremgår af justitsministerens besvarelse af 29. marts 2012 afspørgsmål nr. 465 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, er en udlæn-dings ophold i udlandet ikke til hinder for en afgørelse om udvisning efterudlændingelovens § 25.En afgørelse om udvisning efter udlændingelovens § 25 medfører, at ud-lændingens opholdstilladelse bortfalder, jf. udlændingelovens § 32, stk. 1,1. pkt. Udlændingen meddeles ligeledes indrejseforbud for bestandig efterudlændingelovens § 32, stk. 4, 1. pkt. Reglerne hindrer således, at en ud-lænding, der er udvist efter udlændingelovens § 25, indrejser i Danmark påny.I udlændingeloven findes der endvidere regler om udvisning ved dom iforbindelse med en straffesag. Bl.a. følger det af udlændingelovens § 22,stk. 2, nr. 6, at en udlænding, der dømmes for overtrædelse af bestemmel-ser i straffelovens kapitel 12 og 13, kan udvises.Efter udlændingelovens § 26, stk. 2, skal en udlænding udvises efter §§22-24 og § 25, medmindre dette vil være i strid med Danmarks internatio-nale forpligtelser. Udgangspunktet er således, at der skal ske udvisning ialle sager, der er omfattet af §§ 22-24 eller § 25. Det er kun Danmarks in-ternationale forpligtelser, der sætter grænser for udvisning.Der kan ikke i en folketingsbesvarelse gives oplysninger om konkrete sa-ger om udvisning på grund af fare for statens sikkerhed, herunder om an-tallet af sådanne sager.I relation til udmøntningen af anbefalingerne i rapporten ”Det danske sam-funds indsats og beredskab mod terror” fra oktober 2005 udarbejdet af entværministeriel arbejdsgruppe, der blev nedsat af den tidligere regering,kan det oplyses, at anbefalingerne på udlændingeområdet som omtalt irapportens kapitel 4, dvs. anbefalinger nr. 35-37, er udmøntet på følgendemåde:Det blev besluttet at overveje anbefalinger nr. 35 og 36 (om udlændinge,der har udvist demokratifjendtlig adfærd) nærmere i en arbejdsgruppe omudlændinges ophold i Danmark nedsat under det tidligere Integrationsmi-nisterium. På baggrund af arbejdsgruppens anbefalinger besluttede den da-værende regering at præcisere i udlændingeloven, at udlændinge, der eropført på FN’s og EU’s sanktionslister med rejserestriktioner, nægtes ind-rejse og ophold i Danmark. Det blev tillige besluttet at skærpe udlændinge-4
lovens udvisningsregler, således at en udlænding, der idømmes ubetingetfrihedsstraf for offentlig tilskyndelse til forbrydelser eller offentlig billigel-se af terrorrelaterede forbrydelser efter straffelovens § 136, skal kunne ud-vises af landet uanset længden af den idømte frihedsstraf og varigheden afudlændingens ophold i Danmark. Beslutningerne blev gennemført ved lovnr. 486 af 12. juni 2009 om ændring af udlændingeloven.
5