Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
Civil- og Politiafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:2. december 2011Kontor: PolitikontoretSagsbeh: Anne Berg Mansfeld-GieseSagsnr.: 2011-0030-0403Dok.:281208
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 92 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 31. oktober 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Morten Bødskov/Carsten Madsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 92 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for hvad reglerne er for videoover-vågning som f.eks. finder sted i Mjølnerparken, herunder hvadreglerne er for hvem, der har adgang til overvågningen? Samtreglerne for skiltning og opbevaring af det materiale, der bliveroptaget på kameraerne?”Svar:
1.
Justitsministeriet kan oplyse, at reglerne i tv-overvågningsloven (lovbe-kendtgørelse nr. 1190 af 11. oktober 2007 om tv-overvågning som senestændret ved lov nr. 422 af 10. maj 2011) regulerer omfanget af privates ad-gang til tv-overvågning.Det fremgår af § 1, stk. 1, i tv-overvågningsloven, at private ikke må fore-tage tv-overvågning af gade, vej, plads eller lignende område, som benyt-tes til almindelig færdsel. Boligorganisationer mv. har således som ud-gangspunkt kun mulighed for at foretage tv-overvågning af områder, somikke benyttes til almindelig færdsel, som f.eks. aflåste cykel- eller parke-ringskældre.Politidirektøren kan dog i medfør af tv-overvågningslovens § 2, stk. 2, ef-ter ansøgning give boligorganisationer og foreninger mv., der repræsente-rer husstandene i et boligområde, tilladelse til at foretage tv-overvågningaf det pågældende boligområde og af arealer, som ligger i direkte tilknyt-ning hertil, når overvågningen er væsentlig af hensyn til kriminalitetsbe-kæmpelse.Det fremgår af lovens § 3, at private, der foretager tv-overvågning af ste-der eller lokaler, hvortil der er almindelig adgang, ved skiltning eller påanden tydelig måde skal give oplysning herom.For så vidt angår behandling af personoplysninger i forbindelse med tv-overvågning – f.eks. gennemgang af tv-optagelserne, anvendelse af opta-gelserne samt videregivelse af optagelserne til udenforstående – gælderbl.a., at dette skal ske i overensstemmelse med persondatalovens alminde-lige behandlingsregler i §§ 5-8, jf. lovens § 1, stk. 8.Det fremgår endvidere af persondatalovens § 26 a, stk. 1, i hvilke tilfældeder kan ske videregivelse af billed- og lydoptagelser med personoplysnin-2
ger, der optages i forbindelse med tv-overvågning i kriminalitetsforebyg-gende øjemed. Optagelserne skal slettes senest 30 dage efter, at optagel-serne er foretaget, jf. lovens § 26 a, stk. 2. Optagelserne kan i medfør aflovens § 26 a, stk. 3, opbevares i et længere tidsrum, hvis det er nødven-digt af hensyn til den dataansvarliges behandling af en tvist.Efter persondatalovens § 55, stk. 1, er det Datatilsynet, der fører tilsyn medenhver behandling, der omfattes af loven.2.
Justitsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen af spørgsmåletindhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”Rigspolitiet har indhentet en udtalelse fra Københavns Politi.Det fremgår heraf, at der i Mjølnerparken er etableret tv-overvågning indendørs i opgange og i kældergange samt uden-dørs ved bebyggelsens containerplads. Der er opsat informa-tionsskilte med teksten ”videoovervågning”.Københavns Politi har endvidere oplyst, at man i øjeblikketbehandler en ansøgning fra Boligselskabet Lejerbo om tilladel-se til at etablere tv-overvågning af parkeringspladser, kørevejog gangstier i området. Boligselskabet har begrundet ansøg-ningen med, at man ønsker at nedbringe omfanget af hærværkog anden kriminalitet i området samt skabe større tryghed forbeboerne.”
3