Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
1142082_0001.png
1142082_0002.png
1142082_0003.png
1142082_0004.png
1142082_0005.png
1142082_0006.png
1142082_0007.png
1142082_0008.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Dok.:
27. april 2012410665
UDKAST TIL TALEtil brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål AZfra Folketingets Retsudvalg den 24. maj 2012
Samrådsspørgsmål AZ:”I lyset af de seneste uroligheder i Vollsmose, hvor omkring 50 menne-sker kastede sten og råbte efter politiet i forbindelse med, at politiet fo-retog en anholdelse af nogle personer, hvoraf to af de anholdte sættes iforbindelse med et drab på værtshuset Havhesten i Odense for to år si-den, bedes ministeren redegøre for, hvorledes ministeren vil sikre re-spekten for retssamfundet og politiets arbejde i et ghetto som Vollsmoseog hvad er ministeren holdning til spørgerens forslag om at komme lov-løsheden i ghettoerne til livs ved hårdere straffe for optøjer vendt modpolitiet og bedre muligheder for at udvise kriminelle udlændinge, daudvisninger er noget, som de pågældende har respekt for og frygter?”Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
1
[Indledning]1.Temaet for dette samråd – dvs. forholdene i Vollsmose-bydelen i
Odense – er jo efterhånden et tema, som jeg har haft lejlighed til at be-lyse ad flere omgange her i løbet af foråret.Jeg har bl.a. besvaret mundtlige spørgsmål i salen fra spørgeren omemnet, og senest har jeg sammen med social- og integrationsministerenunder et samråd i Udlændinge- og Integrationsudvalget den 13. april iår besvaret samrådsspørgsmål fra spørgerens partifælle hr. Martin Hen-riksen om bl.a. forlydender om en såkaldt danskerhetz i Vollsmose.Det skal imidlertid ikke afholde os fra også i dag at beskæftige os medemnet. For selv om den beskrivelse af forholdene i Vollsmose, sommedierne undertiden tegner, ikke altid stemmer helt overens med detindtryk, som eksempelvis det lokale politi har, så er det ingen hemme-lighed, at Vollsmose ligesom andre særligt udsatte boligområder rum-mer en række særlige problemer og udfordringer.[Den konkrete situation]2.Den konkrete episode i Vollsmose, som der er henvist til i samråds-spørgsmålet, har også været genstand for omtale i medierne. Det anfø-res, at der opstod uroligheder med tilråb og stenkast efter politiet somen reaktion på, at Fyns Politi samme dag foretog anholdelse af to perso-ner, som menes at stå bag et drab, der blev begået for et par år siden påværtshuset Havhesten.Ud fra den præmis er vinklen i medieomtalen – forståeligt nok – at deter helt uacceptabelt, at der på den måde lægges hindringer i vejen forpolitiets arbejde – ikke mindst når det drejer sig om efterforskningen afmeget alvorlige forbrydelser.Det er jeg selvfølgelig ikke uenig i, og det kommer næppe heller somden store overraskelse, når jeg siger, at jeg sådan set finder ethvert be-vidst forsøg på at hindre politiets eller andre myndigheders arbejde uac-ceptabelt.3.Jeg har til brug for besvarelsen af udvalgets spørgsmål til mig i dagindhentet oplysninger fra Fyns Politi.2
Fyns Politi har oplyst, at de pågældende begivenheder tog deres begyn-delse ved 22-tiden den 13. marts i år, hvor 20-25 personer forsamledesig på Bøgetorvet, hvorefter politi fra nærpolitistationen i Vollsmoseankom til stedet.Da der herskede en negativ stemning rettet mod politiet, blev der sendtekstra patruljevogne til stedet. De placerede sig dog i passende afstand,således at alene nærpolitiet fra Vollsmose kørte frem til Bøgetorvet.Da uroen var på sit højeste, var i alt ca. 50 unge forsamlet, hvoraf en-kelte kastede genstande efter politiet. Det lykkedes imidlertid at få situ-ationen gradvist nedtrappet, og kl. 23.30 var roen atter genoprettet.4.Når det så relativt hurtigt lykkedes at indgå i en dialog med de ungeog få bremset uroen, skyldes det ifølge politiet en kombination af tilste-deværelsen af et stort antal betjente, og at fædrene til nogle af de ungemødte frem og bidrog til, at parterne fik talt sig til rette.Det hører med til historien, at ingen kom noget til i forbindelse meduroen, og at Fyns Politi ikke fandt det påkrævet at foretage anholdelser.Der er heller ikke rejst nogen sigtelser i relation til hændelsen.Fyns Politi har i øvrigt oplyst, at der ikke efterfølgende har været lig-nende episoder i området, og nærpolitiets betjente har været i stand til atpasse deres arbejde i området, sådan som de plejer.Om baggrunden for begivenhederne er det efter en analyse heraf FynsPolitis opfattelse, at der ikke er nogen entydig sammenhæng mellem deto anholdelser i den nævnte drabssag og balladen på Bøgetorvet iVollsmose om aftenen den 13. marts.Uden at kunne sige det med sikkerhed hælder Fyns Politi faktisk meretil den forklaring, at urolighederne var udløst af beslaglæggelsen af enknallert i kvarteret tidligere samme dag.5.Uden på nogen måde at bagatellisere det, som fandt sted den 13.marts, så synes jeg, at redegørelsen fra Fyns Politi for det første kalder
3
på en anerkendelse af politiet for at have løst den konkrete situation påen god og konstruktiv, før uroen eskalerede.For det andet mener jeg, at det er positivt, at flere fædre påtog sig et an-svar og derved bidrog til den dialogmæssige løsning af den tilspidsedesituation.[Situationen i Vollsmose]6.Som jeg indledte med at sige, såerVollsmose et af de særligt udsatteboligområder, som indimellem påkalder sig særlig – også negativ –opmærksomhed. Det er den konkrete episode, der danner baggrund forsamrådet, jo også et udtryk for.Men derfor er der også, som jeg ved tidligere lejligheder har redegjortfor, taget en række initiativer for at vende udviklingen i området, lige-som der løbende foregår et intensivt samarbejde mellem politiet og an-dre lokale myndigheder.Fyns Politi har således bl.a. som en reaktion på stigningen i antallet afindbrud øget den målrettede patruljering i aften- og nattetimerne medtilgang af ressourcer fra lokalpolitiets operative sektion, ligesom manhar skærpet tilsynet ved de lokaliteter, hvor hashhandlen i området ty-pisk foregår.Fyns Politi har desuden for nylig fået tildelt særlige puljemidler afRigspolitiet, som blandt andet skal bruges til en mere effektiv patrulje-ring i Vollsmose i form af cykelpatruljer. Med puljemidlerne følgerkrav om flere sigtelser for overtrædelse af ordensbekendtgørelsen oglov om euforiserende stoffer.Fyns Politi har endvidere sat mål for en styrket færdselsmæssig indsatsi forhold til bilkørsel på Vollsmose Allé og i forhold til utryghedsska-bende knallertkørsel på stisystemerne i området.Disse tiltag er direkte foranlediget af en videnskabelig undersøgelse frasidste år (Verdens bedste politi), hvor de deltagende Vollsmose-beboereentydigt udpegede netop de færdselsmæssige problemer som de aller-mest utryghedsskabende.
4
[Flerårsaftalen]7.Situationen i Vollsmose har således meget stor fokus hos Fyns Politi,ligesom det er tilfældet for de resterende politikredse i forhold til desærligt udsatte boligområder.Det er også det, der var intentionen med den brede flerårsaftale om poli-tiets og anklagemyndighedens økonomi, som vi indgik i efteråret. Medaftalen var der således bred opbakning blandt forligspartierne – herun-der spørgerens eget parti – til i aftaleperioden at afsætte de fornødneressourcer til yderligere at styrke indsatsen i de udsatte boligområder,som er mest plaget af utryghed og kriminalitet.Rigspolitiet har med udgangspunkt i flerårsaftalen i den nationale stra-tegiplan for politiets operative indsats for 2012 udpeget indsatsen modutryghed og kriminalitet i de udsatte boligområder, som et nationalt fo-kusområde. Det indebærer bl.a., at der er opstillet en række ambitiøseresultatmål, som kredsene skal sikre opfyldelsen af.Blandt disse mål er en nedbringelse af antallet af straffelovsanmeldelserpr. 1000 indbyggere i de omfattede boligområder samt en forhøjelse afantallet af sigtelser pr. anmeldelse i forhold til gennemsnittet for 2009-2011.Desuden er det et mål, at sagsbehandlingstiden i straffesager, der vedrø-rer straffelovsovertrædelser begået i de særligt udsatte boligområder, såvidt muligt skal holdes under 2 måneder fra anmeldelse til tiltalerejs-ning.Den styrkede indsats vil i praksis basere sig på løbende trusselsvurde-ringer, hvor kriminalitetsbilledet belyses, således at indsatsen løbendekan tilpasses de lokale forhold og tilrettelægges på en fleksibel og mål-rettet måde.[Hårdere straffe for optøjer]8.Det fremgår i øvrigt af samrådsspørgsmålet, at spørgeren ønsker envurdering af, om hårdere straffe for optøjer vendt mod politiet er vejenfrem, hvis man vil undgå episoder som den på Bøgetorvet i Vollsmoseden 13. marts i år.
5
Lidt polemisk kan man vel sige, at eftersom politiet netop ikke fandtgrundlag for at sigte nogen i anledning af de pågældende begivenheder,bliver svaret noget hypotetisk, når nu det tager afsæt i den konkrete sag.Men når nu spørgsmålet er rejst, vil jeg naturligvis gerne knytte et parbemærkninger til behovet for højere straffe.Det siger sig selv, at det er strafbart at kaste med sten og andet skytsmod politiet eller på anden vis lægge fysiske hindringer i vejen for poli-tiets arbejde. Men det vil afhænge af en nærmere, konkret vurdering,hvilke bestemmelser i straffeloven der er relevante.9.Straffelovens § 119, stk. 1, finder anvendelse, når der anvendes voldeller trussel om vold for at hindre f.eks. politiet i at udføre deres arbej-de, mens stk. 3, omfatter tilfælde, hvor forhindringen sker på anden vis.Strafferammen for overtrædelse af stk. 1, blev i 2004 forhøjet fra 6 til8 års fængsel. I forhold til eksempelvis den almindelige voldsbestem-melse i straffelovens § 244, som giver mulighed for at idømme fængseli op til 3 år, er der således tale om en markant højere strafferamme, nårdet gælder vold begået mod bl.a. politiet.Strafferammen i bestemmelsens stk. 3, er fængsel i op til 1 år og 6 må-neder.Normalstraffen for overtrædelse af denne bestemmelse blev med ”Uro-pakken” fra 2009 hævet betydeligt for de tilfælde, hvor overtrædelsensker i forbindelse med, at der i området foregår grov forstyrrelse af denoffentlige ro og orden.10.Almindelig deltagelse i grov forstyrrelse af den offentlige ro og or-den kan efter straffelovens § 134 a straffes med fængsel indtil 1 år og 6måneder, hvis de deltagende har handlet efter aftale eller flere i for-ening.Strafferammen blev hævet til dette niveau i 2002, og samtidig blev mu-lighederne for varetægtsfængsling udvidet, så der er mulighed for så-kaldt retshåndhævelsesarrest i sager af denne karakter.
6
11.Som det således fremgår, er der inden for de senere år gennemførtflere væsentlige forhøjelser af strafferammen i de mest relevante be-stemmelser i straffeloven, og jeg har ikke noget grundlag for at antage,at der skulle være behov for yderligere forhøjelser.Og jeg har som sagt vanskeligt ved at se, at den konkrete episode skullegive anledning til overvejelser i den retning.[Bedre muligheder for at udvise kriminelle udlændinge]12.Spørgeren foreslår ligeledes, at der indføres bedre muligheder for atudvise kriminelle udlændinge. Igen bliver det jo en smule hypotetisk iforhold til den konkrete hændelse, men jeg vil naturligvis gerne kort re-petere reglerne.Udlændinge, der begår kriminalitet, kan udvises ved dom efter reglernei udlændingelovens §§ 22-24. Adgangen til udvisning er knyttet til denstraf, der idømmes for den begåede kriminalitet.En række former for kriminalitet er omfattet af adgangen til at udviseuanset, hvor lang en frihedsstraf der er idømt, og hvor længe udlændin-gen har opholdt sig her i landet. Det drejer sig bl.a. om vold mod den,som handler i medfør af offentlig tjeneste eller hverv, og om en rækkeandre forbrydelser mod liv og legeme, herunder drab og vold.En afgørelse om udvisning træffes i to led.Først vurderes det, om det kriminelle forhold kan begrunde udvisning.Er dette tilfældet, skal der som udgangspunkt ske udvisning. Det er kunDanmarks internationale forpligtelser, der sætter grænser for mulighe-den for udvisning.De nævnte regler er udtryk for en konsekvent politik over for udlæn-dinge, der begår kriminalitet og ikke ønsker at bidrage til det danskesamfund. Det er en tilgang, regeringen agter at holde fast i. Men somsagt har jeg vanskeligt ved at se, at den konkrete episode skulle give an-ledning til overvejelser om stramninger på området.
7
[Afrunding]13.Hvis jeg kort skal runde samrådsspørgsmålet af, såvarder ganskerigtigt en ophedet situation på Bøgetorvet i Vollsmose om aftenen den13. marts i år, hvor enkelte uromagere en overgang kastede skyts efterpolitiet.Uanset om uroen var udløst af politiets anholdelser af to formodededrabsmænd tidligere samme dag eller beslaglæggelsen af en knallert, såsiger det sig selv, at den slags adfærd er uacceptabel og ikke skal tolere-res.Derfor mener jeg også, vi bør glæde os over, at det med godt politiar-bejde og kærkommen bistand fra fædrene til nogle af uromagerne lyk-kedes at få løst den konkrete situation, således at roen i området vargenoprettet efter ca. 1½ time. Ingen led nogen overlast, og det blev ikkefundet påkrævet at foretage anholdelser.Der har i den mellemliggende tid ikke været lignende episoder, og nær-politiet i området har kunnet udføre deres arbejde på vanlig vis med deudfordringer, som et særligt udsat boligområde som Vollsmose nu en-gang indebærer.På den baggrund og i lyset af, at den nye flerårsaftale indebærer enyderligere forstærket indsats i de udsatte boligområder, som er mestplaget af kriminalitet og utryghed, finder jeg ikke, at hændelsesforløbetgiver anledning til overvejelser af mere generel karakter.Tak for ordet.
8