Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
1048043_0001.png
1048043_0002.png
1048043_0003.png
1048043_0004.png
1048043_0005.png
1048043_0006.png
1048043_0007.png
1048043_0008.png
1048043_0009.png
1048043_0010.png
1048043_0011.png
Civil- og Politiafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
29. november 2011FærdselskontoretHanne Aagaard2011-0030-0402266590
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 90 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. oktober 2011Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Morten Bødskov/Hanne Aagaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 90 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Vil ministeren oplyse om der er tale om kørsel for danskevognmænd eller danske speditører, eller om der er tale om øst-europæisk eksportkørsel i de omtaler af chaufførers spritkørsel,som er nævnt i den medfølgende artikeloversigt med 19 artik-ler, der i alt omhandler 20 tilfælde af udenlandske chaufførersspritkørsel i Danmark?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, som har oplyst følgende:”Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Rigspolitiet indhentet enudtalelse fra de relevante politikredse.Rigspolitiet bemærker i den forbindelse, at udtrykket ”østeuropæiskeksportkørsel” ikke er nærmere defineret i spørgsmålet og ikke i øv-rigt er et begreb, der anvendes i forbindelse med politiets kontrol.Rigspolitiet har derfor i forbindelse med høringen af politikredseneoplyst, at Rigspolitiet forstår spørgsmålet om østeuropæisk eksport-kørsel således, at der ønskes oplysninger om, hvorvidt hændelserneer begået under kørsel i udenlandsk indregistrerede køretøjer, herun-der i hvilket land køretøjet er indregistreret. Derudover ønskes op-lysninger om, hvem der står som ejer/bruger af køretøjet, og om ar-bejdsgiveren er en udenlandsk transportvirksomhed/vognmand og igivet fald med hvilken nationalitet.Politikredsene har blandt andet udtalt følgende:

Vedr. artikel 1 – ”Stiv østchauffør stoppet i Hillerød” (Nordsjæl-

lands Politi)

”Sagen drejer sig om spirituskørsel den 18. oktober 2011 i Hillerød.Der var tale om litauisk chauffør i en litauisk indregistreret varebil,som han selv ejede.Chaufføren blev sigtet for spirituskørsel efter færdselslovens § 53.Køretøjet blev tilbageholdt af politiet i medfør af færdselslovens §120, hvorefter chaufføren blev løsladt.Promillen blev målt til 1,82. Der blev udfærdiget tilkendegivelse påen bøde på 5.000 kr. samt ubetinget frakendelse af førerretten i 3 år.Chaufføren mødte ikke op hos politiet. Der vil som følge heraf blivenedsat spærrekort med henblik på forkyndelse af et retsmøde.”2
Nordsjællands Politi har i øvrigt udtalt, at der ikke i sagen har væretoplysninger om ulovlig cabotagekørsel, brud på køre-hviletidsbestemmelser, uregelmæssigheder omkring kørselstilladel-ser eller lignende.

Vedr. artikel 2 – ”Varde: Fuld lastbilchauffør kørte i grøften”

(Syd- og Sønderjyllands Politi)

”Sagen vedrørte en polsk chauffør, som den 20. oktober 2011 ca. kl.20.05 førte en polsk indregistreret lastbil med efterspændt dansk ind-registreret sættevogn.Ifølge chaufførens forklaring arbejdede han for transportvirksomhe-den [firmanavn udeladt her], der ifølge Internettet har afdelinger ibåde Danmark og Polen. Han oplyste endvidere, at han havde kørt etlæs vinduer fra Polen til Danmark.Der foreligger ikke nærmere oplysninger om lastbilens ejer-/brugerforhold eller om arbejdsgiverens nationalitet.Chaufføren blev sigtet for overtrædelse af færdselslovens § 3, stk. 1,og for spirituskørsel efter færdselslovens § 53, stk. 1.Efterfølgende blev chaufføren tiltalt for spirituskørsel efter færdsels-lovens 53, stk. 1.Sagen har således ikke omhandlet ulovlig cabotagekørsel, overtræ-delse af køre-/hviletidsreglerne, uregelmæssigheder omkring køretil-ladelser mm.”

Vedr. artikel 3 – ”Lastbilchauffør fra uheld anholdt: Politiet har

mistanke om spritkørsel” (Syd- og Sønderjyllands Politi)

”Sagen vedrørte en polsk chauffør, som den 3. oktober 2011 ca. kl.06.15 førte en polsk indregistreret lastbil, og det er oplyst til sagen,at chaufføren skulle afhente en sættevogn i Danmark for et danskspeditionsfirma.Det fremgår endvidere af sagen, at chaufføren arbejdede for en polskvirksomhed, der var registreret bruger af lastbilen.Chaufføren blev sigtet og senere tiltalt for overtrædelse af færdsels-lovens § 3, stk. 1, og for spirituskørsel efter færdselslovens § 53, stk.1.Sagen har således ikke omhandlet ulovlig cabotagekørsel, overtræ-delse af køre-/hviletidsreglerne, uregelmæssigheder omkring køretil-ladelser mm.”

Vedr. artikel 4 – ”Fuld lastbilschauffør kørte ind i ting” (Østjyl-

lands Politi)

3
”Færdselsuheld den 10. september 2011, kl. 18.57 på tankstation vedRanders med lettisk lastbil efterspændt hollandsk registreret sætte-vogn. Køretøjet ført af ejeren (vognmand), en 45-årig lettisk stats-borger. Pgl. var påvirket af spiritus med en promille på 2.30 (blod-prøveresultat). Han har erkendt uheldet.Lastbilen ejes af føreren.Sagen er ikke afgjort. Der er udfærdiget anklageskrift med påstandom frihedsstraf og ubetinget frakendelse af førerretten.Fragtbrevet viste, at der blev transporteret varer for svensk speditør,og at lasten bestod af gods fra svensk firma med et firma i Randerssom modtager.Der foreligger ikke oplysninger om brud på køre- og hviletidsbe-stemmelserne eller om uregelmæssigheder omkring køretilladelsermv.”

Vedr. artikel 5 – ”To chauffører med kæmpebrandert” (Sydøst-

jyllands Politi)

---”Chaufførens nationalitet: Litauisk hhv. polskKøretøjets indregistreringsland: Litauen hhv. polsk trækker m. tysksættevogn.Transportvirksomhed/speditør: [firmanavn udeladt her] (ikke nærme-re oplysninger om nationalitet, men formentlig litauisk firma) hhv.ukendt.Sigtelser: I begge tilfælde er der sigtet for spirituskørsel.Tiltale: I den ene sag er sagen afgjort ved dom af 21. september 2011i Retten i Kolding med 20 dages fængsel og ubetinget førerretsfra-kendelse i 3 år. I den anden sag er der endnu ikke rejst tiltale.Eventuelle øvrige strafbare forhold: Ikke oplyst i sagerne.”

Vedr. artikel 6 – ”Beruset lettisk lastbilchauffør slap for sigtelse”

(Nordjyllands Politi)

”Chaufføren er fra Litauen.Der foreligger ikke oplysninger i sagen om, hvor køretøjet er indre-gistreret.Kørslen blev udført for danske vognmænd og speditører.Der skete ikke sigtelse for spirituskørsel i sagen.”Nordjyllands Politi har i øvrigt udtalt, at der ikke foreligger oplys-ninger i sagen om ulovlig cabotagekørsel, brud på køre-hviletidsbestemmelser, uregelmæssigheder omkring kørselstilladel-ser eller lignende.4
--
-
Vedrørende den konkrete hændelse kan Rigspolitiet endvidere hen-vise til Justitsministeriets besvarelse af 18. august 2011 af spørgsmålnr. 1672 fra Folketingets Trafikudvalg (Alm. del).

Vedr. artikel 7 – ”Spritstiv lastbilchauffør skabte panik på E45”

(Nordjyllands Politi)

”Chaufføren er fra Makedonien.Lastvognstoget bestod af en bulgarsk indregistreret trækker og endansk indregistreret sættevogn.Kørslen blev udført for en bulgarsk vognmand under anvendelse afen dansk speditør.Chaufføren sigtet for spirituskørsel (promilleerklæring viste senere1,17 promille) og samtidig for 2 overtrædelser af køre- hviletidsbe-stemmelserne vedrørende reduceret dagligt hvil på mindst 9 sam-menhængende timer.Chaufføren vedtog en bøde for to overtrædelser af køre-hviletidsreglerne. Han vedtog endvidere en bøde og betinget fraken-delse af førerretten for spirituskørsel.Der var tale om cabotagekørsel. Det fremgår imidlertid ikke af sa-gen, hvorvidt cabotagekørslen var ulovlig, ligesom der ikke forelig-ger oplysninger i sagen om uregelmæssigheder omkring kørselstilla-delser eller lignende.”

Vedr. artikel 8 – ” Politiet undskylder: Østeuropæisk vanvidsbi-

list slap med bøde” (Nordsjællands Politi)

”Jeg skal indledningsvis bemærke, at det i forbindelse med spørgs-målene forudsættes, at der var tale om spirituspåvirkede chauffører. Iden sag, der omtales i artikel nr. 8, var der imidlertid ikke forhold,der tydede på, at chaufføren var spirituspåvirket under kørslen.Jeg kan yderligere oplyse, at der var tale om en tjekkisk chauffør, ogat køretøjet var indregistreret i Tjekkiet. Der var efter det oplyste ik-ke tale om kørsel for en dansk vognmand. Der foreligger ikke oplys-ninger om, hvorvidt der var tale om kørsel for en dansk speditør ellerom østeuropæisk eksportkørsel.Chaufføren, der førte et biltransportkøretøj, bakkede på motorvejenog ramte en personbil.Chaufføren blev sigtet for overtrædelse af færdselslovens § 118, jf. §18, stk. 1, og modtog et bødeforelæg på 1.102 kr. Sagen blev afgjortmed en bøde samt et klip i kørekortet.”5
Nordsjællands Politi har endvidere oplyst, at chaufføren rettelig bur-de have været sigtet for overtrædelse af færdselslovens § 46, stk. 2,(hvorefter det ikke er tilladt at foretage vending eller bakning på mo-torvej og på tilkørsels- eller frakørselsvej til sådan vej), ligesom sa-gen burde have været indbragt for retten med påstand om bøde ogubetinget frakendelse af førerretten i medfør af § 126, stk. 1, nr. 5.Der er iværksat tiltag med henblik på at informere det relevante per-sonale i politikredsen, så fejl af denne karakter kan undgås i fremti-den.Nordsjællands Politi har i øvrigt udtalt, at der ikke i sagen har væretoplysninger om ulovlig cabotagekørsel, brud på køre-hviletidsbestemmelser, uregelmæssigheder omkring kørselstilladel-ser eller lignende.

Vedr. artikel 9 – ”Vejen: Udenlandsk lastbilchauffør var for fuld

til at finde sin lastbil” (Syd- og Sønderjyllands Politi)

”Efter anmeldelse om, at en beruset mand den 7. august 2011 ca. kl.02.20 sparkede på en lastbil, traf politikredsens patrulje en uden-landsk lastbilchauffør, som talte et østeuropæisk sprog. Hans nærme-re nationalitet fremgår ikke af sagen.Da der ikke var tale om hans egen lastbil, kom han med i patrulje-vognen med henblik på at blive kørt til en banegård. På vej mod ba-negården fik han øje på sin lastbil, og patruljen lod ham stige ud, såhan kunne overnatte i lastbilens køje. Det fremgår ikke, i hvilket landlastbilen var indregistreret.Der foreligger ikke oplysninger om vognmand, speditør eller kørs-lens karakter.Der er ikke rejst sigtelse, da der ikke forelå nogen rimelig formod-ning for, at den udenlandske chauffør havde begået et strafbart for-hold.”Syd- og Sønderjyllands Politi har i øvrigt udtalt, at der ikke i sagenforeligger oplysninger om ulovlig cabotagekørsel, overtrædelse afkøre-hviletidsreglerne, uregelmæssigheder omkring køretilladelsermm.

Vedr. artikel 10 – ”Polsk bilist slingrede voldsomt” (Nordjyl-

lands Politi)

”Chaufføren var fra Polen.Der var tale om et lastvognstog, som tilsyneladende bestod af enpolsk indregistreret lastbil og en dansk indregistreret sættevogn.Det fremgår ikke af sagen, om kørslen blev udført for danske vogn-mænd eller speditører.6
Chaufføren blev efterfølgende idømt 20 dages betinget fængsel og entillægsbøde samt ubetinget førerretsfrakendelse i 3 år for spirituskør-sel.Der foreligger ikke i sagen oplysninger om ulovlig cabotagekørsel,brud på køre-hviletidsbestemmelser, uregelmæssigheder omkringkørselstilladelser eller lignende.”

Vedr. artikel 11 – ”Beruset chauffør stoppet i Snoghøj” (Sydøst-

jyllands Politi)

-----”Chaufførens nationalitet: Litauisk.Køretøjets indregistreringsland: Litauen.Transportvirksomhed/speditør: Ukendt.Sigtelser: Spirituskørsel.Tiltale: Sagen afgjort ved dom af 29. juni 2011 i Retten i Koldingmed 20 dages betinget fængsel, bøde og ubetinget førerretsfraken-delse i 3 år.Eventuelle øvrige strafbare forhold: Ikke oplyst i sagen.”

Vedr. artikel 12 – ”Tysk chauffør blev stoppet” (Sydøstjyllands

Politi)

------Chaufførens nationalitet: Tysk.Køretøjets indregistreringsland: Tyskland.Transportvirksomhed/speditør: Ukendt.Sigtelser: Spirituskørsel.Tiltale: Sagen afgjort ved dom af 18. maj 2011 i Retten i Koldingmed en bøde på 5.000 kr. og ubetinget førerretsfrakendelse i 3 år.Eventuelle øvrige strafbare forhold: Ikke oplyst i sagen.

Vedr. artikel 13 – ”Haderslev: Fuld lastbilchauffør stoppet af

opmærksom bilist” (Syd- og Sønderjyllands Politi)

”Sagen vedrørte en bulgarsk chauffør, som den 9. april 2011 ca. kl.21.20 førte en bulgarsk indregistreret lastbil med efterspændt hol-landsk indregistreret sættevogn.Det er oplyst, at chaufføren kørte for en bulgarsk arbejdsgiver, og athan skulle køre et læs maskindele og hjul fra Padborg til Vejle.Chaufføren blev sigtet og senere tiltalt for spirituskørsel efter færd-selslovens § 53, stk. 1.”Syd- og Sønderjyllands Politi har i øvrigt udtalt, at der ikke i sagenforeligger oplysninger om ulovlig cabotagekørsel, overtrædelse afkøre-hviletidsreglerne, uregelmæssigheder omkring køretilladelsermm.
-
7

Vedr. artikel 14 – ”Samme lastbil i ulykker i Hobro og Randers”

(Nordjyllands Politi og Østjyllands Politi)

Nordjyllands Politi har bl.a. udtalt:”Chaufføren var fra Estland.Lastbilen med sættevogn er indregistreret i Estland.Kørslen blev udført for en estisk vognmand.Estisk lastbilchauffør, der var fører af lastvognstoget en tirsdag for-middag ca. kl. 0930, bragt til standsning af patrulje i Hobro vedMTV Onsild Syd. Chaufføren kraftigt påvirket af spiritus. Chauffø-ren anholdt og sigtet kl. 0938. Lastbilen efterladt på stedet.Chaufføren vedtog en bøde samt ubetinget førerretsfrakendelse i 3 årfor spirituskørsel.Speditøren [firmanavn udeladt her] ville lade anden chauffør afhentebilen. Sigtede løsladt og lastbilen kørt til Fynsvej i Hobro, hvor denafventede anden chauffør. Sigtede fik lov til at afvente i lastbilen,men nøglerne forblev på stationen. Den udenlandske chauffør havdedog et sæt ekstra nøgler med og fortsatte ca. kl. 1800 sin kørsel modsyd, hvorunder han påkørte en elmast i Hobro og fortsatte hen overen rundkørsel i Randers, hvor han blev anholdt igen og indbragt tilRanders Politi. Sag ved Østjyllands Politi.Der foreligger ikke i sagen oplysninger om ulovlig cabotagekørsel,brud på køre-hviletidsbestemmelser, uregelmæssigheder omkringkørselstilladelser eller lignende.”Østjyllands Politi har bl.a. udtalt:”Færdselsuheld den 22/3-11 kl. 19.38 med estisk lastbil efterspændtestisk registreret sættevogn. En personbil med fører og seks børnmåtte foretage undvigemanøvre, i hvilken forbindelse de påkørtelastbilen. Materiel skade, men ingen alvorlig personskade. Lastbilenført af 38-årig estisk statsborger. Pgl. var påvirket af spiritus med enpromille på 2.77. Han har erkendt uheldet med det forbehold, at hanintet husker om uheldet. Afhørt med tolk. Var samme dag kl. 09.30sigtet for spirituskørsel ved Nordjyllands Politi, hvor en udåndings-prøve viste en promille på 1,65. Husker, at han ved løsladelse hosNordjyllands Politi fik klar besked om, at han ikke længere måtte fø-re lastbilen. Husker ikke, at han havde ført bilen fra Hobro til Ran-ders. Lastbilen væltede og alt i førerhuset rodet rundt.Kørslen er udført af et i Estland registreret vognmandsfirma medestisk registreret forvogn og sættevogn og for en estisk speditør. Derforeligger ikke konkrete oplysninger om, hvorvidt der er tale om ca-botagekørsel, og om denne i givet fald er sket som lovlig cabotage-8
kørsel inden for de 7 dage. Som anført var chauffør, vognmandsfir-ma og speditør estisk.Chaufføren er, som følge af sagen, frakendt førerretten i Danmarkubetinget i 5 år fra den 23. marts 2011 at regne.Der foreligger ikke oplysninger om brud på køre-hviletidsbestemmelser, uregelmæssigheder omkring køretilladelsermv.”

Vedr. artikel 15 – ”Chauffør drak en flaske rom” (Nordjyllands

Politi)

”Chaufføren var fra Polen.Lastbilen er tilsyneladende indregistreret i udlandet. Sættevognen erindregistreret i Danmark.Kørslen blev udført for danske vognmænd og speditører.Chaufføren vedtog en bøde samt 3 års betinget førerretsfrakendelsefor spirituskørsel.Der foreligger ikke i sagen oplysninger om ulovlig cabotagekørsel,brud på køre- og hviletidsbestemmelser, uregelmæssigheder omkringkørselstilladelser eller lignende.”

Vedr. artikel 16 – ”Stangstiv: Ungarsk lastbilchauffør kunne ik-

ke stå op” (Midt- og Vestsjællands Politi)

”Føreren af lastbilen spurgte anmelderen om vej og i den forbindelsebemærkede anmelderen, at føreren var påvirket af spiritus. Førerenblev efterfølgende anholdt af tilkaldt politi og sigtet for spirituskørselved i Solrød Kommune at have ført lastbilen ad Lerbækvej, 2680Solrød Strand, efter at have indtaget spiritus i et sådant omfang, atalkoholkoncentrationen i blodet under eller efter kørslen oversteg0,50 promille.Blodprøven viste en alkoholkoncentration i blodet på mindst 2,34promille. Sagen afgjort med en bøde på kr. 9.579,- og ubetinget fra-kendelse af førerretten i 3 år.Sigtedes nationalitet var ungarsk. Lastbilen var ungarsk og medhænger fra Holland.”Midt- og Vestsjællands Politi har i øvrigt udtalt, at chaufførens for-hold ikke har givet anledning til strafferetlig forfølgning af andre år-sager, herunder ulovlig cabotagekørsel, overtrædelse af køre-hviletidsbestemmelser eller lignende.
9

Vedr. artikel 17 – ”Fuld chauffør væltede hegn” (Bornholms Po-

liti)

”Søndag den 27. februar 2011 kl. 1955 påkører en polsk indregistre-ret lastbil med tilkoblet dansk indregistreret sættevogn på Tysk-landsvej i Rønne et mindre hegn. Den 38-årige polske chauffør bli-ver efterfølgende konstateret påvirket af spiritus med en alkoholkon-centration på 2,14 promille.Chaufføren er polak.Lastbilen er polsk indregistreret.Sættevognen er dansk indregistreret.Det fremgår af rapportmaterialet, at transporten blev foretaget i sam-arbejde med et polsk vognmandsfirma [firmanavn udeladt her] samtdet danske speditionsfirma [firmanavn udeladt her].Chaufføren er blevet sigtet for overtrædelse af færdselsloven § 117,jf. § 53, stk. 1, (spirituskørsel).Der er efterfølgende rejst tiltale mod chaufføren for overtrædelse affærdselslovens § 117, jf. § 53, stk. 1, samt påstand om ubetinget fra-kendelse af førerretten i 3 år i medfør af færdselslovens § 126, stk. 1,nr. 1, jf. § 128.Påtalen er ikke blevet opgivet.Chaufføren vedtog tilkendegivelse om bøde og frakendelse.Der var ikke tale om andre lovovertrædelser.”

Vedr. artikel 18 – ”Plakatstiv tysk lastbilschauffør havde tårnhøj

promille” (Nordsjællands Politi)

”Sagen vedrører spirituskørsel den 19. februar 2011 i Helsingør. Dervar tale om en tysk chauffør, og køretøjet (inklusive påhængsvog-nen) var indregistreret i Tyskland. Der foreligger ikke oplysningerom, hvorvidt der var tale om kørsel for en dansk vognmand eller endansk speditør.Chaufføren blev sigtet for spirituskørsel efter færdselslovens § 53,stk. 1. Der blev målt en promille på 2,62.Der er sat spærrekort i sagen med henblik på forkyndelse af et rets-møde for chaufføren, idet sagen vil skulle afgøres i retten. Der vilblive nedlagt påstand om fængselsstraf og ubetinget frakendelse afførerretten.”Nordsjællands Politi har i øvrigt udtalt, at der ikke har været oplys-ninger i sagen om ulovlig cabotagekørsel, brud på køre-10
hviletidsbestemmelser, uregelmæssigheder omkring kørselstilladel-ser eller lignende.

Vedr. artikel 19 – ”Slingrende chauffør taget for spritkørsel på

motorvejen” (Sydøstjyllands Politi)

-----”Chaufførens nationalitet: Tysk.Køretøjets indregistreringsland: Tyskland.Transportvirksomhed/speditør: [firmanavn udeladt her].Sigtelser: Spirituskørsel.Tiltale: Sagen afgjort ved dom af 23. februar 2011 i Retten i Koldingmed 20 dages betinget fængsel, bøde og ubetinget førerretsfraken-delse i 3 år.Eventuelle øvrige strafbare forhold: Ikke oplyst i sagen.”Rigspolitiet kan endelig oplyse, at udviklingen i antallet af spiritus-kørsler i tunge køretøjer følges nøje. Det kan endvidere oplyses, atdet er en del af ”kontrolkonceptet” ved kontrol af tunge køretøjer, atføreren – uanset nationalitet – bliver alkotestet.”
-
11