Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
1147905_0001.png
1147905_0002.png
1147905_0003.png
Civil- og Politiafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
15. august 2012PolitikontoretLinda Björk Nielsen2012-0030-0871512034
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 899 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 26. juni 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Tom Behnke (KF).
Morten Bødskov/Carsten Madsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 899 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Hvad er fordele og ulemper ved at tillade, at hjemmeværns-folk kan assistere politiet med transport og de såkaldtetransportantrejser, evt. som en kombination, hvor en eller flerepolitifolk kører med en eller flere hjemmeværnsfolk alt efteropgavens karakter, således at politiet kan blive aflastet, og vilministeren foranledige en sådan udvidelse af de opgaver, somhjemmeværnet assisterer politiet med?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”Politimæssige opgaver – det vil sige opgaver, der er omfattetaf lovgivningen om politiets virksomhed – varetages som ud-gangspunkt af politiet. Forsvaret og hjemmeværnet kan dog ivisse tilfælde yde assistance med henblik på varetagelsen afpolitimæssige opgaver.Assistance fra forsvaret og hjemmeværnet bør alene rekvireresi forbindelse med opgaver, der har en sådan karakter eller etsådant omfang, at politiets egne ressourcer enten ikke er til-strækkelige eller bør anvendes på anden vis, og hvor det ikkeer afgørende, at det er polititjenestemænd, der varetager opga-ven.Rigspolitiet har i samarbejde med Hjemmeværnskommandoenden 4. november 2011 udsendt retningslinjer til politikredseneom hjemmeværnets bistand til politiet, herunder et opgavekata-log, der entydigt definerer de opgavetyper, hvortil hjemme-værnet kan rekvireres til assistance inden for rammerne af”almindelig hjælp” (bistand, der ikke påregnes at indebære ri-siko for, at forsvarets personale vil skulle foretage indgreb elleranvende magt over for civile).I opgavekataloget indgår logistisk assistance. Formålet meddenne opgave er at yde assistance med materiel mv. og herun-der også i nødvendigt omfang personale til eksempelvis trans-port af det pågældende materiel.Det afgørende i forbindelse med hjemmeværnets assistance tiltransportopgaver er, at der er tale om en politimæssig opgave,hvor politiets ressourcer i den konkrete situation enten ikke ertilstrækkelige eller på anden vis kan anvendes bedre.2
Opgavekataloget omfatter ikke assistance til transport af an-holdte (transportantrejser). Transport af anholdte indebærer enrisiko for, at der vil kunne opstå situationer, hvor der skal ud-øves magt over for de pågældende, og sådanne situationer fal-der ind under begrebet ”særlig hjælp”, hvilket forudsætter enspeciel rekvisitionsprocedure med underretning af og i fornø-dent omfang bemyndigelse fra Justitsministeriet og Forsvars-ministeriet.Det er Rigspolitiets opfattelse, at der med det udsendte opga-vekatalog er skabt en entydig og dækkende beskrivelse af deopgaver, som hjemmeværnet kan assistere politiet med, ogRigspolitiet finder ikke, at der er grundlag for at udvide opga-vekataloget.”
3