Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
Civil- og Politiafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
15. august 2012FærdselskontoretJørgen Jørgensen2012-0030-0858513359
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 874 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. juni 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Morten Bødskov/Hanne Aagaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 874 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren indhente oplysninger om den samlede udgift tilafholdelse af køreprøver, herunder udgifterne ved myndighe-dernes kontrol af de private køresagkyndige, i hhv. Tyskland,Holland, Finland, og oplyse om antallet af afholdte køreprøveri de pågældende lande og i muligt omfang indhente oplysnin-ger om den samlede besparelse sammenholdt med et scenarie,hvor de offentlige myndigheder i de pågældende lande forestodafviklingen af køreprøver?”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet gennem Uden-rigsministeriet indhentet udtalelser fra de danske repræsentationer i hen-holdsvis Tyskland, Nederlandene og Finland.Den danske ambassade i Berlin har oplyst, at de samlede udgifter til afhol-delse af køreprøver i Tyskland dækkes af gebyrer, der betales af de prøve-tagende. Gebyret er fastlagt gennem et takstregulativ på forbundsniveau(Gebührenordnung für Maßnahmen im Straßenverkehr – GebOSt). For af-holdelse af samlet køreprøve for erhvervelse af kørekort til almindelig per-sonbil (kategori B) er taksten pr. 1. januar 2012 i alt 105,80 euro (20,83euro for den teoretiske prøve og 84,97 euro for den praktiske prøve).De to private selskaber, der varetager opgaven vedrørende afholdelse afkøreprøver, kontrolleres af Bundesanstalt für Straßenwesen (BAST). Ud-gifterne til denne kontrolforanstaltning dækkes af de private aktører via de-res takstindtægter fra de prøvetagende. I 2011 gennemførtes i alt 1.591.361teoretiske prøver og 1.567.438 praktiske prøver.En mere detaljeret oversigt kan findes på den ansvarlige myndighed Kraft-fahrt-Bundesamts (KBA) hjemmeside:www.kba.de.Den nuværende model har været anvendt i flere årtier, og det har derforikke været muligt at indhente oplysninger om relative besparelser eller ud-gifter i forhold til et scenarium, hvor de offentlige myndigheder forestodafviklingen af køreprøver.Den danske ambassade i Haag har oplyst, at man fra Centraal Bureau voorDe Rijvaardigheid (CBR) (Centralt Kontor for Færdselsfærdighed) har fåetoplyst, at CBR’s omsætning i 2011 var på 108,8 mill. euro og i 2010 på102,2 mill. euro. Omsætningen fordeler sig således:2
2011Teorieksamen motorcykel, personbil og knallertKøreprøve motorcykel, personbil, anhængerEksamen professionals teori og praksisYderligere:Aflægning af “halvvejs-prøve”Ekstra undersøgelse af kørefærdighedBehandling af forespørgsler omkring egnethedifm. SundhedstilstandUndersøgelse af køre-egnethed efter politimeldingUddannelsesprogram, herunder alkohollåsprogram82.17128.865596.7287.3379.109602.738521.248113.145
2010587.344489.166112.471
71.48529.740548.7106.9539.423
Det har ikke været muligt at få svar på spørgsmålet omkring ensammenligning af omkostningerne hos CBR med et scenarium, hvoroffentlige myndigheder forestår afholdelse af køreprøver. Dette spørgsmålhar så vidt vides aldrig været behandlet. Siden 1927 har CBR været ene-udbyder inden for afholdelse af køreprøver.Den danske ambassade i Helsinki har oplyst, at TrafiksikkerhedsbureauetLiikenteen turvallisuusvirasto (Trafi), som hører under Trafik- og Kom-munikationsministeriet, har ansvaret for afholdelse af køreprøver i Finland.Trafi har udliciteret afholdelsen af køreprøver til firmaet Ajovarma, som eransvarlig for køreprøveafviklingen i hele Finland.I 2011 blev Ajovarma betalt 9,3 mio. euro for afholdelse af køreprøver.Udgifterne for teoriprøver mv. indgår i summen. Udgifterne ved myndig-heders kontrol af det private firma er cirka 500.000 euro om året.I 2009 blev der afholdt 161.987 køreprøver i Finland, hvoraf 79 pct. blevgodkendt. I 2010 blev der afholdt 129.530 køreprøver, hvoraf 77 pct. blevgodkendt.Trafi har ikke kunnet give oplysninger om den samlede besparelse, somudlicitering af køreprøveafviklingen har medført. Det er svært at lave be-regninger om besparelser, eftersom afviklingen af køreprøver kun er en delaf de serviceopgaver, som Ajovarma er ansvarlig for. Blandt andet bilsynog registrering af biler hører også til Ajovarmas opgaver.
3