Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
1139708_0001.png
1139708_0002.png
1139708_0003.png
Administrationsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
27. juni 2012ØkonomikontoretMaria Carlsson2012-0030-0844451518
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 845 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. juni 2012. Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Morten Bødskov/Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 845 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes redegøre for den adgangskontrol fængsels-funktionærer kan foretage overfor besøgende i henholdsvis åb-ne og lukkede fængsler, herunder bedes ministeren redegørefor reglerne de er omfattet af og særligt en redegørelse for debegrænsninger, der er for fængselsfunktionærernes adgangs-kontrol af besøgende i fængslerne.”

Svar:

Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at det fremgår af straffuld-byrdelseslovens § 52, 2. pkt., at det kan gøres til et vilkår for en besøgstil-ladelse, at den besøgende lader sin yderbeklædning og medbragte effekterundersøge. De nærmere regler for besøg, herunder adgangen til at foretageundersøgelse af den besøgende, er fastsat i bekendtgørelse nr. 288 af 26.marts 2012 om adgangen til besøg m.v. til indsatte, der udstår fængsels-straf eller forvaring i kriminalforsorgens institutioner (besøgsbekendtgø-relsen) med tilhørende vejledning.Direktoratet for Kriminalforsorgen har endvidere oplyst, at de forskelligesikkerhedsniveauer, der er i henholdsvis åbne og lukkede fængsler, oghvilke kategorier af indsatte som placeres i de to typer fængsler, afspejlersig i reglerne for visitation af de besøgende i de forskellige institutionsty-per. Intensiteten af de forskellige kontrolindgreb, som er hjemlet over forbesøgende, er således afpasset efter det sikkerhedsniveau, som i øvrigtgælder for henholdsvis åbne og lukkede fængsler.Det fremgår således af § 8 og § 9 i besøgsbekendtgørelsen, at det i de luk-kede institutioner er et obligatorisk vilkår for besøgstilladelse, at den besø-gende lader sin yderbeklædning og medbragte genstande undersøge og ef-ter anmodning lader sig undersøge ved anvendelse af kriminalforsorgensnarkotikahunde. I de åbne institutioner kan de nævnte kontrolforanstalt-ninger stilles som vilkår for besøgstilladelse. Undersøgelse af yderbeklæd-ning foretages ved, at den besøgende opfordres til at fremvise genstande,som den besøgende har i lommer m.v. Undersøgelsen kan endvidere om-fatte eftersyn af den besøgendes yderbeklædning ved anvendelse af metal-detektor, jf. besøgsbekendtgørelsens § 10, stk. 1. De administrative reglerom undersøgelse af den besøgende ved anvendelse af kriminalforsorgensnarkotikahunde blev indsat i bekendtgørelsen i 2011 som forudsat i forbin-delse med en ændring af straffuldbyrdelsesloven, der trådte i kraft påsamme tidspunkt. En sådan undersøgelse kan f.eks. ske ved, at den besø-2
gende sætter sig på en skammel, hvorefter hunden søger rundt om, underog op ad personen og markerer, hvis den får fært af narkotika. Undersøgel-sen vil også kunne foregå ved, at den besøgende passerer en narkotika-hund, eller at hunden passerer den besøgende eller eventuelt flere besø-gende, og at hunden markerer, hvis den får fært af narkotika.I lukkede institutioner kan der endvidere foretages videregående undersø-gelse af besøgendes yderbeklædning ind til undertøjet, hvis der i det enkel-te tilfælde er en begrundet mistanke om, at den besøgende vil foretage ind-smugling. Videregående undersøgelse foretages ved, at den besøgende op-fordres til at aftage sin yderbeklædning med henblik på, at institutionenkan foretage en nærmere undersøgelse af denne. Dette fremgår af besøgs-bekendtgørelsens § 10, stk. 2 og 3.Direktoratet for Kriminalforsorgen har endelig oplyst, at det følger af § 11i besøgsbekendtgørelsen, at undersøgelse af den besøgendes yderbeklæd-ning eller undersøgelse ved anvendelse af narkotikahunde kun kan gen-nemføres med den besøgendes samtykke. Hvis den besøgende nægter atlade sig undersøge, kan det medføre afvisning, således at den besøgendenægtes adgang til fængslet. Hvorvidt der skal ske afvisning, vil bero på enkonkret vurdering i hvert enkelt tilfælde. Hvis der ikke findes tilstrække-ligt grundlag for at afvise den besøgende, kan besøget eventuelt afviklessom et overværet besøg.Der kan i øvrigt henvises til Justitsministeriets besvarelse af 14. juni 2012af spørgsmål nr. 796 fra Folketingets Retsudvalg.
3