Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
1146838_0001.png
1146838_0002.png
1146838_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
7. august 2012FærdselskontoretHanne Aagaard2012-0030-0838457545
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 842 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. juni 2012. Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Sophie Løhde (V).
Morten Bødskov/Hanne Aagaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 842 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Hvad er den samlede budgetvirkning på de offentlige finanseraf at afskaffe kravet om helbredstest af personer over 70 år forat få fornyet kørekortet, idet det i øvrigt bemærkes, at en nyundersøgelse fra Havarikommissionen viser, at ”ældre” ikke erinvolveret i flere ulykker end andre aldersgrupper.”

Svar:

1.

Et kørekort gælder i dag som udgangspunkt, indtil indehaveren fylder70 år, hvorefter det kan fornys, hvis den pågældende stadig opfylder betin-gelserne for at få udstedt kørekort, herunder betingelsen om at være i be-siddelse af tilstrækkelig syns- og høreevne samt i øvrigt af den fornødneåndelige og legemlige førlighed.En ansøgning om fornyelse af kørekort skal ved indleveringen til kommu-nen vedlægges en lægeattest. På grundlag af oplysningerne i lægeattestenafgøres det, om ansøgeren opfylder de helbredsmæssige betingelser for er-hvervelse af kørekort. Der er ikke på Justitsministeriets område fastsatsærlige regler om betaling for lægeattester i forbindelse med fornyelse afkørekort, og lægens honorar for udarbejdelse af lægeattesten afholdes afansøgeren selv.Det følger af færdselslovens § 124 c, stk. 3, at personer, der er fyldt 70 år,skal betale 30 kr. for fornyelse af kørekort. Dette gebyr dækker ikke alleoffentlige udgifter forbundet med fornyelse af kørekort.2. Det forhold, at der på baggrund af lægeattesten skal ske kontrol af dehelbredsmæssige betingelser for erhvervelse af kørekort, gør ekspeditionenaf sagerne mere ressourcekrævende, end hvis der ikke skulle ske kontrol afde helbredsmæssige krav. En afskaffelse af kravet ville således indebæremindreudgifter for kommunerne.I de tilfælde, hvor en lægeattest har andre anmærkninger end vedrørendesynsstyrke, vil afgørelsen om fornyelse af kørekort ikke kunne træffes afkommunen, men vil i stedet skulle træffes af politiet. Der er således om-kostninger hos politiet til behandling af sådanne sager, og en afskaffelse afkontrollen af de helbredsmæssige betingelser ville i givet fald medføremindreudgifter hos politiet.I visse tilfælde forelægger politiet oplysningerne i lægeattesten for Sund-2
hedsstyrelsen (ved indsendelse til den regionale embedslægeinstitution). Isådanne sager vil der være omkostninger forbundet med Sundhedsstyrel-sens (embedslægens) behandling af sagen, og en afskaffelse af kontrollenaf de helbredsmæssige betingelser ville således medføre mindreudgifterhos Sundhedsstyrelsen (embedslægen).Samtidig ville en afskaffelse af kontrollen af de helbredsmæssige betingel-ser i forbindelse med fornyelse af kørekort for personer, der er fyldt 70 år,kunne medføre offentlige merudgifter. Som nævnt indledningsvist er for-målet med kravet om indlevering af lægeattest i sådanne sager at sikre, atkørekortet kun fornys for ansøgere, der fortsat er i besiddelse af tilstrække-lig syns- og høreevne samt i øvrigt af den fornødne åndelige og legemligeførlighed. En afskaffelse af kontrollen af de helbredsmæssige betingelsermå således antages at indebære en potentiel risiko for flere færdselsuheldmv. og dermed merudgifter til hospitalsbehandling, udbedring af materiel-le skader mv.

3.

Det er på det foreliggende grundlag ikke muligt at skønne over den sam-lede budgetvirkning af de ovennævnte offentlige mindreudgifter og mer-udgifter.Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 841(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
3