Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
1146836_0001.png
1146836_0002.png
1146836_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
7. august 2012FærdselskontoretHanne Aagaard2012-0030-0838454485
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 841 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. juni 2012. Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Morten Bødskov/Hanne Aagaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 841 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Er ministeren indstillet på at gennemføre en evaluering aflovgivningen fra 2006 vedr. fornyelse af kørekort med det mål,at der kan indføres en mere smidig og en mindre tids- og om-kostningskrævende ordning for ældre, som tager højde for detfaktum, at de ældre ikke som hidtil antaget er overrepræsente-ret i ulykkesstatistikkerne samt at ældre borgere generelt er vedgodt helbred betydeligt længere op i årene, end tidligere? Erministeren i den forbindelse indstillet på, at hæve den nuvæ-rende aldersgrænse på 70 år for fornyelse af kørekort til ek-sempelvis 75 år?”

Svar:

1.

I spørgsmålet henvises der til ”lovgivningen fra 2006 vedrørende forny-else af kørekort”, og jeg går ud fra, at der hermed sigtes til den kognitivetest, som blev indført med virkning fra den 1. maj 2006.

2.

For så vidt angår hensigtsmæssigheden af den kognitive test kan derhenvises til Justitsministeriets besvarelse af 11. november 2010 af spørgs-mål nr. 203 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, hvori der bl.a. er rede-gjort nærmere for de gældende regler og baggrunden for indførelsen af denkognitive test, ligesom besvarelsen indeholder omtale af en rapport, somDTU Transport i januar 2010 offentliggjorde om ”Helbredsmæssig kontrolved ældre bilisters kørekortfornyelse – Evaluering af de sikkerhedsmæssi-ge effekter af demenstesten”.Som det fremgår af besvarelsen, var formålet med indførelsen af den kog-nitive test at få ”opfanget” de personer, som på grund af kognitive svæk-kelser udgør en potentiel risiko som bilister i trafikken. Testen er såledesmed til at sikre, at kørekort kun fornys til personer, som fortsat er friskenok til at køre bil, og at de personer, som ikke kan eller vil indse, at de pågrund af kognitive svækkelser er til fare for sig selv eller andre i trafikken,holder op med at køre.Hvis man slækker på kravene til helbredskontrol i forbindelse med køre-kortfornyelse, herunder kravet om en kognitiv test, når ansøgeren er fyldt70 år, ville man genindføre den potentielle risiko, der er forbundet med atlade personer med kognitive svækkelser fortsætte med at køre bil. Da detikke på forhånd er muligt at udpege, hvem blandt de personer der er fyldt70 år, som er blevet for svækkede, og hvem der fortsat er friske nok til atfå kørekortet fornyet, finder jeg ikke på det foreliggende grundlag anled-2
ning til at ændre den gældende ordning, hvorefter der stilles krav om køre-kortfornyelse og lægeundersøgelse omfattende en kognitiv test af alle kø-rekortindehavere, der er fyldt 70 år. Jeg finder ligeledes ikke grundlag forat iværksætte en yderligere evaluering af ordningen.

3.

Jeg skal i forlængelse heraf i øvrigt bemærke, at det i forbindelse medvedtagelsen af lov nr. 1551 af 21. december 2010 om ændring af færdsels-loven (Implementering af dele af tredje kørekortdirektiv, ændring af gyl-dighedstiden for kørekort) af et bredt flertal i Folketinget (V, S, SF, KF,RV og LA) blev besluttet at fastholde den gældende aldersgrænse på 70 år,hvorefter det med jævne mellemrum i forbindelse med fornyelse af køre-kortet undersøges, om den pågældende fortsat opfylder de helbredsmæssi-ge betingelser for at have kørekort.I tilknytning hertil kan det oplyses, at Ministeriet for Sundhed og Forebyg-gelse til brug for besvarelsen af spørgsmålet har henvist til, at det er Sund-hedsstyrelsens sundhedsfaglige vurdering, at der på baggrund af eksiste-rende sundhedsfaglig dokumentation ikke findes særligt videnskabeligt be-læg for, ved hvilken alder en helbredskontrol i forbindelse med kørekort-fornyelse først bør foretages, og dermed heller ikke om screening ved 70år er at foretrække frem for ved 75 år.

4.

Afslutningsvist bemærkes, at Havarikommissionen for Vejtrafikulykker(HVU) i marts 2012 offentliggjorde rapporten ”Ulykker med ældre bili-ster”. I rapporten (side 91) anfører HVU bl.a., at proceduren for kørekort-fornyelse ser ud til at fungere. HVU henviser i den forbindelse til, at der ide undersøgte ulykker kun har været 2 tilfælde, hvor HVU har vurderet, atder var forhold, som ved den seneste kørekortfornyelse burde have foran-lediget yderligere kontrol eller egentlig fratagelse af kørekortet. Da det kundrejer sig om 2 ud af 32 ulykker, har HVU vurderet, at der ikke i de under-søgte ulykker samlet set er belæg for, at der bør strammes op på procedu-ren for kørekortfornyelse, eller for at f.eks. indsatsen for at undgå dementeældre i trafikken bør skærpes.

5.

På den anførte baggrund finder Justitsministeriet ikke, at der aktuelt ergrundlag for at lempe den gældende procedure for kørekortfornyelse tilpersoner over 70 år, herunder i form af en hævelse af aldersgrænsen fra 70år til 75 år.
3