Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
1127985_0001.png
1127985_0002.png
1127985_0003.png
Civil- og Politiafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
30. maj 2012FærdselskontoretJørgen Jørgensen2012-0030-0791436558
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 777 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. maj 2012. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Morten Bødskov/Hanne Aagaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 777 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Kan ministeren i forlængelse af svar på REU alm. delspørgsmål 620, redegøre for Finlands, Tysklands og Hollandserfaringer med at lade private virksomheder varetage køreprø-veafviklingen samt redegøre for, hvorledes myndighederne i depågældende lande fører kontrol med kvaliteten af køreprøveaf-viklingen?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet gennem Uden-rigsministeriet indhentet udtalelser fra de danske repræsentationer i hen-holdsvis Finland, Tyskland og Nederlandene.Den danske ambassade i Helsinki har oplyst, at virksomheden AjovarmaOy aktuelt har ansvaret for afviklingen af køreprøver, og at Finland hargode erfaringer med at lade private virksomheder varetage denne opgave.Myndighederne fører årligt kontrol med kvaliteten ved at overvåge tre kø-reprøver med hver enkelt prøvesagkyndig. Myndighederne kan gribe ind,hvis det konstateres, at en bestemt prøvesagkyndig har en høj dumpepro-cent.Den danske ambassade i Berlin har oplyst, at afviklingen af køreprøver iTyskland gennem flere årtier har været varetaget af de to akkrediteredeprivate virksomheder TÜV (Technischer Überwachungs-Verein) og DE-KRA (Deutscher Kraftfahrzeug Überwachungsverein), og at Tyskland der-for ikke har erfaringer med andre ordninger.Kvalitetskontrollen med afviklingen af køreprøver finder for det første stedved, at en myndighed på forbundsniveau, Bundesanstalt für Straβenwesen(BAST), der besidder kompetencen til at udstede og fratage akkrediterin-ger, opstiller en række krav til de akkrediterede virksomheder, herunderkrav til de enkelte prøvesagkyndige. Afhængigt af det antal køreprøver,som virksomheden gennemfører, og resultatet af tidligere kontroller, fore-tager BAST stikprøver med henblik på at sikre, at virksomheden efterleverde opstillede krav. På baggrund af stikprøvekontrollens resultat udarbejderBAST en rapport til den kontrollerede virksomhed, hvori der opstilles an-befalinger og rådgives om, hvorledes anbefalingerne nås. Overholdelsen afanbefalinger kontrolleres ligeledes. Den enkelte akkrediterede virksomhedaflægger endvidere regnskab til vedkommende delstat.
2
For det andet finder kvalitetskontrollen sted ved, at der på forbundsniveauer fastsat regler om, under hvilke omstændigheder den enkelte prøvesag-kyndige kan opnå godkendelse. Kravene består bl.a. i, at vedkommendeskal være ansat i en af de akkrediterede private virksomheder, ligesomvedkommende skal bestå en skriftlig, en praktisk og en mundtlig eksamen,der administreres af vedkommende delstat. Endvidere videreuddannes denenkelte prøvesagkyndige.De akkrediterede private virksomheder fører herudover egenkontrol, idetansvaret for, at de prøvesagkyndige overholder gældende ret i forbindelsemed aflæggelsen af køreprøver, påhviler den enkelte virksomhed. Endvi-dere er den enkelte virksomhed ansvarlig for, at virksomhedens prøvesag-kyndige holdes opdateret om lovændringer og ændringer i BASTs ret-ningslinjer. Efter hver enkelt køreprøve er aflagt udfærdiger den prøvesag-kyndige en rapport, som afleveres til den virksomhed, vedkommende eransat af. Såvel myndighederne i den relevante delstat som den akkredite-rede virksomhed kan fratage den prøvesagkyndige vedkommendes god-kendelse eller erklære en køreprøve ugyldig.Den danske ambassade i Haag har oplyst, at afviklingen af køreprøver iNederlandene siden 1927 har været varetaget af den private forening CBR(Centraal Bureau voor De Rijvaardigheid), hvis opgaver og beføjelser re-guleres af trafikloven. Som led i en generel sanering af organisationsfor-merne inden for det offentlige, er der planer om at omdanne foreningen tilen slags statslig virksomhed. Dette ventes dog ikke at få betydning for deopgaver, som foreningen varetager. Trafikministeren er politisk ansvarlig iforhold til CBRs opgaver, og har nedsat et tilsynsråd, der fører kontrolmed udførelsen af foreningens opgaver. CBR er ansvarlig for uddannelseog kvalitetssikring af virksomhedens prøvesagkyndige.
3