Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
1142966_0001.png
1142966_0002.png
1142966_0003.png
1142966_0004.png
1142966_0005.png
1142966_0006.png
1142966_0007.png
1142966_0008.png
1142966_0009.png
SKATTEMINISTERIET12-095894Koncerncentret9. maj 2012
Talepapir tilbrug ved besvarelse af samrådet i Retsudvalget den10. maj 2012 om spørgsmål AI og AJ, jf. udvalgets skrivelse af 15.februar2012 (REU alm. del).
Forespørgsel – AI.Spørgsmål:Regeringen vil tilrettelægge toldkontrollen på en ny måde.Indtil regeringens tiltag sættes i værk sker langthovedparten af kontrollerne på selve grænsen.Vil ministeren bekræfte, at toldkontrollen med regeringenstiltag ikke længereprimært skal foregå på grænsen, og vil ministeren i denforbindelse redegøre for sit syn på den kritik der kommerfra Dansk Told & Skatteforbund, herunder formandenspåpegning af, at det er helt oplagt og vigtigt at fastholde enstor
Side 2
del af kontrollerne på selve grænsen, fordi at man ved detvirker?Og vil ministeren forholde sig til, at formanden fortolderne desuden påpeger, at der er en grund til, atfranskmændene har masser af kontroller ved Calais,englænderne det samme ved Dover, og at Tyskland harsendt 400 mand til den polske grænse (se artiklen ’Tolderetrækkes væk fra grænsen’ lagt på jv.dk den5. februar 2012 kl. 05:58).
Svar:Tak for lejligheden til at komme i Retsudvalget, det er enfornøjelse endnu en gang at få mulighed for at redegøre fortilrettelæggelsen af toldkontrollen. Det er jo værd at bidemærke i, at spørgsmålet blev stillet blot 14 dage efter at etflertal i folketinget med tilfredshed har noteret sig, at derfremadrettet vil blive gennemført en effektiv dansktoldkontrol, som vil være mobil, fleksibel og
Side 3
efterretningsbaseret og som vil blive tilrettelagt i et tætsamarbejde mellem de involverede myndigheder –herunder også udenlandske myndigheder. Men når det ersagt, vil jeg naturligvis gerne redegøre for sagen igen. Deter jo et vigtigt spørgsmål.
Jeg vil gerne slå fast, at SKATs toldkontrol på den ydregrænse - det vil sige mod lande uden for EU - vil foregåsom hidtil. Kontrollen sker for dels at beskytte EU’svirksomheder og borgerne - dels for at sikre at der skerkorrekt opkrævning af EU’s egne indtægter.
Den danske toldkontrol på de indre grænser udfører SKATi henhold til EU-traktaten, som rettes mod ulovlig indførselaf narkotika, våben, penge, biler, punktafgiftspligtigevarer, forfalsket og indførselsforbudt medicin m.v.og enrække andre sager.
Side 4
Den danske toldkontrol udføres, så den er:- Risiko- ogefterretningsbaseret- Mobil- Fleksibel- I tæt samarbejdemed de involverede myndigheder i både ind- og udland.
SKAT har siden årsskiftet arbejdet med implementeringenaf en ny model for risikobaseret toldkontrol, der bygger påSKATs vurdering af den samlede risiko indenforområderne sikkerhed, sundhed og miljø. Risikoanalysenudarbejdes på baggrund af informationer fra blandt andetandre myndigheder og fra EU.
At toldkontrollen udføres af mobile enheder i baglandetbetyder, at toldkontrollen nu fysisk udføres hvor effektener størst, frem for alene på selve grænsestregen. Dem, derikke har rent mel i posen, skal ikke blot kunne holde øjemed, om der står toldere ved grænsen, og så vælge detrigtige tidspunkt til at passere med ulovlige varer, ligesomde ikke skal kunne føle sig sikre, bare fordi de har krydset
Side 5
grænsestregen til Danmark. Det er det, der er essensen medat indføre mobile enheder.
Den fleksible tilrettelæggelse betyder, at SKAT kan sætteressourcerne ind, hvor behovet eksisterer. Det betyder ipraksis, at vi kan flytte tolderne derhen, hvor der viser siget særligt behov samt at der benyttes de kontrolværktøjer,der giver størst effekt i den givne situation. Toldkontrollenspænder fra information og vejledning over til konkretmålrettet indsats i form af observationer,stikprøvekontroller samt målrettede kontroller rettet modfor eksempel transportformer eller varegrupper.
Ud over at risikovurderingen blandt andet udarbejdes påbaggrund af informationer fra andre myndigheder, så viltoldkontrollen også blive tilrettelagt i tæt samarbejde medbåde danske og udenlandske myndigheder. Det betyder ipraksis, at mange kontrolaktioner udføres i samarbejde,
Side 6
eller at der udveksles relevante oplysninger mellemmyndighederne.
Jeg er også blevet bedt om at redegøre for hvordan jeg serpå den kritik, der kommer fra Dansk Told- ogSkatteforbund, om at det kun er synlig kontrol på selvegrænsestregen, det er oplagt at fastholde.Jørn Rise siger: ” Vi har endnu til gode at se, hvad vikonkret skal gøre. Men det er efter min opfattelse heltoplagt og vigtigt at fastholde en stor del af kontrollerne påselve grænsen al den stund, at vi ved det virker og såkombinere det med efterretningsbaserede kontroller ibaglandet. Der er grund til, at franskmændene har masseraf kontroller ved Calais, englænderne det samme vedDover, og at Tyskland har sendt 400 mand til den polskegrænse.”
Side 7
Jeg mener Jørn Rises udtalelser er noget mere nuanceredeend blot en kritik af den nuværende toldkontrol. Jegopfatter faktisk hans udtalelser som værende mereafventende end kritiske, og jeg mener faktisk også, atemnet fortjener, at man forholder sig nuanceret tilspørgsmålet.
For det første er der f.eks. nu i Syddanmark etableretgrundlaget for et fælles kontrolsamarbejde – et samarbejdesomknytter politi og SKAT sammen omkringtoldkontrollen. Det samarbejde er ved at blive udviklet, ogdet forventer vi os meget af.
For det andet så vil toldkontrollen være et mix mellembaglandspatrulje og kontrol på selve grænsestregen.Det ervigtigt at understrege.Det afgørende det er jo, at kontrollenudføres der, hvor SKATs risikoformodning peger på, ateffekten af kontrolhandlingerne vil være størst.Det må
Side 8
være i alles interesse at udnytte ressourcerne bedst muligt,og dermed have det nødvendige mix af baglandspatruljeogkontrol på selve grænsestregen.
Det jeg vil forsøge at understrege med eksemplerne er, atdet er nuancer som disse man må forholde sig til. Det erfaktisk også det regeringen gør med vores tilgang tilopgaven. Vi er optaget af en politik der virker. Derfor erdet naturligvis sådan, at man skal tage hensyn til at tingeneudvikler sig, samfundet udvikler sig og derfor så børtoldkontrollenogså udvikle sig. Forandring tager tid, og derogså kan være udfordringer i forbindelse med at begyndepå nye ting.Men jeg er helt overbevist om, at denudvikling, vi har sat i gang, er den rigtige. Det vil give enstærkere og mere robust toldkontrol.
Side 9
Det fører mig så til den sidste del af spørgsmålet, hvor jegbliver bedt om at forholde mig til Dansk Told- ogSkatteforbunds oplysninger om antallet af kontroller iandre EU-lande. Som jeg tidligere har redegjort for overfor folketinget, så har jeg ikke tilstrækkelig viden omhvordan andre lande gennemfører grænsekontrollen til atkommentere hverken omfang eller metode. Og jeg ønskersådan set heller ikke at kommentere det.Det er nemligvigtigt for mig, at pointere, at det erKommissionen, der har ansvaret for at påse, atmedlemsstaterne overholder EU-traktatens regler omtoldkontrol.