Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
1143450_0001.png
1143450_0002.png
1143450_0003.png
1143450_0004.png
Civil- og Politiafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
11. juli 2012EU-formandskabs-sekretariatetSagsbeh: Katrine LedamRasmussenSagsnr.: 2012-0030-0766Dok.:415705
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 726 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 30. april 2012. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Morten Bødskov/Johan Kristian Legarth
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 726 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Vil ministeren redegøre nærmere for, hvorfor luftfartslovens §148a stadig ikke er trådt i kraft, herunder hvad det tekniskkomplicerede ved indretningen af et dansk system for udveks-ling af PNR-oplysninger består i, og endvidere, hvornår mini-steren forventer at de vurderinger, der er igangsat til udredningaf disse tekniske vanskeligheder, er tilendebragt og om de sy-nes at pege i retning af, at et dansk system for udveksling afPNR-oplysninger snarligt vil kunne indføres?”

Svar:

1.

Som led i anti-terrorpakke II (lov nr. 542 af 8. juni 2006) blev der indsaten bestemmelse i luftfartsloven § 148 a, som indebærer en forpligtelse forluftfartsselskaber til at registrere og opbevare nærmere angivne passager-oplysninger i 1 år og en pligt til på begæring af Politiets Efterretningstje-neste uden retskendelse at udlevere de omhandlede passageroplysninger tilbrug for forebyggelse og efterforskning af overtrædelser af straffelovenskapitel 12 og 13 (om terrorisme mv.). Bestemmelsen giver endvidere mu-lighed for at fastsætte regler om efterretningstjenestens on-line adgang tilluftfartsselskabernes bookingsystemer.Efter bestemmelsen bemyndiges transport- og energiministeren til – efterforhandling med justitsministeren – at fastsætte nærmere regler om flysel-skabernes registrering og opbevaring af passageroplysninger samt om denpraktiske bistand til PET ved udlevering af disse oplysninger.Luftfartslovens § 148 a skulle efter den oprindelige plan først sættes ikraft, når der var udarbejdet en færdig bekendtgørelse – hvilket først villevære muligt, når det var afklaret, hvordan det danske PNR-system rentteknisk skulle opbygges.Under Folketingets behandling af anti-terrorlovpakke II blev det tilkende-givet, at bekendtgørelsen ville blive udarbejdet på baggrund af forhandlin-ger med flyselskaberne og under hensyntagen til tekniske og økonomiskeforhold, således at der ville blive tale om en løsning, der ikke indebæreruforholdsmæssigt store udgifter for luftfartsselskaberne.

2.

På den baggrund afholdt Justitsministeriet sammen med Transportmini-steriet møder med luftfartsbranchen for at drøfte den tekniske indretning afet dansk system for udveksling af PNR-oplysninger. Disse drøftelser tyde-2
liggjorde imidlertid, at etableringen af et PNR-system af den forudsatte art,på en række punkter ville være mere teknisk kompliceret end forudsat iforbindelse med vedtagelsen af luftfartslovens § 148 a. Dette skyldes bl.a.,at luftfartsselskabernes bookingsystemer er mere teknisk komplicerede oguensartede end oprindeligt antaget. Det blev på den baggrund vurderet, aten eventuel indførelse af et dansk PNR-system ville nødvendiggøre yderli-gere lovændringer.Der kan i den forbindelse henvises til Justitsministeriets besvarelse af 29.januar 2010 af spørgsmål nr. 67 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg ogJustitsministeriets besvarelse af 11. oktober 2010 af spørgsmål nr. 594(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.Der kan herudover henvises til regeringens redegørelse om erfaringernemed lovgivning indført i forbindelse med anti-terrorpakke I fra 2002 og IIfra 2006, der blev sendt til Folketingets Retsudvalg den 14. september2010.Det fremgår bl.a. heraf (s. 37), at det er Politiets Efterretningstjenestes op-fattelse, at luftfartslovens § 148 a ikke bør sættes i kraft uændret.

3.

Kommissionen fremsatte den 6. november 2007 et forslag til rammeaf-gørelse om anvendelse af passagerlister (PNR-oplysninger) med henblikpå retshåndhævelse. Forslaget blev efterfølgende forhandlet i Rådet, menbortfaldt med Lissabon-Traktatens ikrafttræden den 1. december 2009.Til erstatning for det bortfaldne forslag fremsatte Kommissionen den 2.februar 2011 et direktivforslag om anvendelse af PNR-oplysninger til atforebygge, opdage, efterforske og retsforfølge terrorhandlinger og grovkriminalitet. Direktivforslaget er fortsat under forhandling.Direktivforslaget er fremsat under henvisning til Traktaten om Den Euro-pæiske Unions Funktionsmåde (TEUF), navnlig artikel 82, stk. 1, litra d,og artikel 87, stk. 2, litra a. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyt-tet til Lissabon-Traktaten, finder således anvendelse.Ifølge artikel 1 i protokollen om Danmarks stilling deltager Danmark ikkei Rådets vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF,tredje del, afsnit V, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen af de foran-staltninger, der er vedtaget i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, bin-dende for Danmark, ligesom de ikke finder anvendelse i Danmark.3
En eventuel gennemførelse af direktivforslaget er derfor ikke bindende foreller finder anvendelse i Danmark.Det bemærkes, at Danmark ikke vil have mulighed for at gennemføre di-rektivforslaget ensidigt, da det indeholder bestemmelser om gensidige for-pligtelser. Det vil således kræve en parallelaftale eller anden form for sam-arbejdsaftale mellem Danmark og EU, hvis Danmark – på mellemfolkeligtgrundlag – skal være omfattet af den foreslåede ordning.Uanset om en sådan aftale indgås, forventes etableringen af et europæiskPNR-system – og i den forbindelse fastlæggelse af de tekniske krav til luft-fartsselskaber mv. – at ville forenkle arbejdet med etablering af et PNR-system i Danmark.

4.

Justitsministeriet har i lyset af ovenstående overvejet, om der er grund-lag for at afvente resultatet af forhandlingerne om et europæisk PNR-system, eller om overvejelserne om den nærmere tekniske indretning af etdansk PNR-system bør genoptages inden forhandlingerne i EU er afsluttet.Det er Justitsministeriets vurdering, at det må forventes, at der vedtagesbestemmelser om et europæisk PNR-system inden for rimelig tid. Justits-ministeriet finder på den baggrund, at det videre arbejde med et nationaltPNR-system, uanset at Danmark som udgangspunkt ikke omfattes af deteuropæiske PNR-system, af praktiske og ressourcemæssige grunde bør af-vente det endelige udfald af forhandlingerne i EU.
4