Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
1143457_0001.png
1143457_0002.png
1143457_0003.png
Civil- og Politiafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København KDato:Kontor:11. juli 2012EU-formandskabs-sekretariatetSagsbeh: Katrine LedamRasmussenSagsnr.: 2012-0030-0766Dok.:415687
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 725 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 30. april 2012. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Morten Bødskov/Johan Kristian Legarth
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 725 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Vil ministeren oplyse, om Danmark ville kunne søge at opnåen parallelaftale med EU om deltagelse i det samarbejde, derudmøntes mellem medlemsstaterne, som følge af direktivet omanvendelse af passagerlisteoplysninger til at forebygge, opda-ge, efterforske og retsforfølge terrorhandlinger og grov krimi-nalitet (det såkaldte PNR-register)?”

Svar:

1.

Forslaget til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om anvendelse afpassagerlisteoplysninger til at forebygge, opdage, efterforske og retsfor-følge terrorhandlinger og grov kriminalitet er fremsat under henvisning tilTraktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF), navnlig ar-tikel 82, stk. 1, litra d, og artikel 87, stk. 2, litra a. Protokollen om Dan-marks stilling, der er knyttet til Lissabon-Traktaten, finder således anven-delse.Ifølge artikel 1 i protokollen om Danmarks stilling deltager Danmark ikkei Rådets vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF,tredje del, afsnit V, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen af de foran-staltninger, der er vedtaget i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, bin-dende for Danmark, ligesom de ikke finder anvendelse i Danmark.En eventuel gennemførelse af direktivforslaget er derfor ikke bindende foreller finder anvendelse i Danmark.

2.

I nogle tilfælde har Danmark mulighed forensidigtat gennemføre rets-akter, der er omfattet af retsforbeholdet, i dansk ret. Hvis de forbeholds-ramte foranstaltninger indeholder bestemmelser om gensidig anerkendelseeller andre gensidige forpligtelser, vil det imidlertid kræve en parallelaftaleeller anden form for samarbejdsaftale mellem Danmark og EU, hvis Dan-mark – på mellemfolkeligt grundlag – skal være omfattet af den pågæl-dende retsakt.Det fremsatte forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om an-vendelse af passagerlisteoplysninger til at forebygge, opdage, efterforskeog retsforfølge terrorhandlinger og grov kriminalitet indeholder bestem-melser, der indebærer gensidige forpligtelser mellem medlemsstaterne.Hvis direktivforslaget fortsat indeholder sådanne bestemmelser, når detbliver vedtaget, vil det således kræve en parallelaftale eller anden form for2
samarbejdsaftale mellem Danmark og EU, hvis Danmark skal omfattes afet europæisk PNR-system.

3.

Først når forhandlingerne om et forbeholdsramt EU-initiativ er afsluttet,har Danmark mulighed for at anmode om en parallelaftale.Hvis der på baggrund af en anmodning fra Danmark skal indledes forhand-ling om en parallelaftale, skal Kommissionen stille forslag herom, og Rå-det skal give Kommissionen mandat til at føre sådanne forhandlinger. Detbemærkes, at Kommissionen ikke er forpligtet til stille et sådant forslag,ligesom Rådet ikke er forpligtet til at give Kommissionen et sådant man-dat. Normalt vil dette kun ske, hvis ikke blot Danmark, men også EU ogde øvrige medlemsstater har en interesse i en parallelaftale mellem EU ogDanmark.De hidtidige erfaringer med parallelaftaler viser, at Danmark ikke på for-hånd kan forvente, at en anmodning om en parallelaftale vil blive imøde-kommet.
3