Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
Civil- og Politiafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
11. juli 2012EU-formandskabs-sekretariatetSagsbeh: Katrine LedamRasmussenSagsnr.: 2012-0030-0763Dok.:415208
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 721 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 30. april 2012.
Morten Bødskov/Johan Kristian Legarth
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 721 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
”Vil ministeren vurdere risikoen for, at et kommende PNR-register, hvor EU’s medlemsstater bl.a. kan søge systematiskpå flypassagerers rejseoplysninger, vil kunne resultere i enstærk uheldig praksis, hvor almindelige lovlydige passagerervil opleve at blive tilbageholdt i lufthavnen ved deres rejsede-stination eller sågar strande i diverse mellemlandingslufthavne,som resultat af at de lokale politimyndigheder med henvisningtil deres kørsler i et sådant PNR-register, finder de pågælden-des rejseadfærd mistænkelig m.v.?”Svar:
1.
Justitsministeriet går ud fra, at der med det foreliggende spørgsmål sig-tes til direktivforslaget om anvendelse af passagerlisteoplysninger til at fo-rebygge, opdage, efterforske og retsforfølge terrorhandlinger og grov kri-minalitet (KOM (2011) 32), der blev fremsat af Kommissionen i februar2011.Direktivforslaget behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure iartikel 294 i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde, hvil-ket indebærer, at både Rådet og Europa-Parlamentet deltager i vedtagelsenaf forslaget.Der blev på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 26.-27. april2012 opnået generel indstilling til forslaget i Rådet.Forslaget er endnu ikke færdigbehandlet i Europa-Parlamentet.2.
Direktivforslaget har til formål at harmonisere medlemsstaternes lov-givning om luftfartsselskabers videregivelse af passagerlisteoplysninger(PNR-oplysninger) i forbindelse med internationale flyvninger til og framedlemsstaterne og om behandlingen af disse oplysninger med henblik påat bekæmpe terrorhandlinger og grov kriminalitet.Kommissionens forslag forpligter bl.a. medlemsstaterne til at oprette ellerudpege en myndighed med kompetence til at forebygge, opdage, efterfor-ske og retsforfølge terrorhandlinger og grov kriminalitet eller en del af ensådan myndighed, der skal fungere som nationalt PNR-kontor. PNR-kontoret skal være ansvarligt for indsamling af PNR-oplysninger fra luft-fartselskaber og for opbevaring, analyse samt eventuel videregivelse ogudveksling af de indsamlede oplysninger.2
Direktivforslaget indeholder nærmere regler for, hvordan og til hvilkeformål de nationale PNR-kontorer må behandle de indsamlede PNR-oplysninger. Således fremgår det bl.a., at oplysninger alene må anvendesmed henblik på-identificering af personer, der kan være involveret i en terror-handling og/eller grov kriminalitet, og som det er nødvendigt,at de kompetente nationale retshåndhævende myndigheder un-dersøger nærmere,besvarelse af behørigt begrundede anmodninger fra kompeten-te retshåndhævende myndigheder i forbindelse med konkretesager vedrørende forebyggelse, opdagelse, efterforskning ogretsforfølgning af en terrorhandling og/eller grov kriminalitet,samtanalyse og uformning af generelle vurderingskriterier, der vilkunne anvendes i forbindelse med vurderingen af passagererforud for deres afrejse eller ankomst og dermed bidrage til atidentificere personer, der kan være involveret i en terrorhand-ling og/eller grov international kriminalitet.
-
-
Med henblik på identificering af personer, der kan være involveret i en ter-rorhandling og/eller grov kriminalitet kan PNR-kontoret samkøre PNR-oplysningerne med oplysninger i relevante databaser. PNR-kontoret kanendvidere behandle PNR-oplysningerne efter forud fastsatte kriterier (så-kaldt ”profilering”) med henblik på identificering af personer, der kan væ-re involveret i terrorisme og/eller særlige kvalificerede former for grovkriminalitet.3.
Hvis en medlemsstats PNR-kontor som led i behandlingen af de indsam-lede PNR-oplysninger identificerer personer, der kan være involveret i enterrorhandling og/eller grov kriminalitet, og som det er nødvendigt, at dekompetente nationale retshåndhævende myndigheder undersøger nærmere,videresendes oplysningerne eller analyseresultaterne til den pågældendemedlemsstats kompetente myndighed(er) med henblik på videre behand-ling.Medlemsstaternes kompetente myndigheder må alene behandle de videre-sendte oplysninger og analyseresultater med henblik på at forebygge, op-dage, efterforske eller retsforfølge terrorhandlinger og/eller grov kriminali-tet.3
4.
Med henblik på at minimere risikoen for, at der træffes unødige foran-staltninger på baggrund af behandlingen af PNR-oplysninger, følger det afdirektivforslaget, at resultaterne af den automatiske behandling skal gen-nemgås manuelt, inden de kompetente myndigheder træffer eventuelle for-anstaltninger i relation til de personer, der på baggrund af behandlingen afPNR-oplysningerne mistænkes for at være involveret i terrorisme og/ellergrov kriminalitet.Det følger desuden af direktivforslaget, at de kompetente myndigheder ik-ke må træffe afgørelser, der har byrdefulde retsvirkninger for en person,eller som i betydelig grad påvirker en person, udelukkende på grundlag afautomatisk behandlede PNR-oplysninger.Hertil kommer, at resultaterne af den automatiske behandling ikke må be-røre retten til at indrejse på den pågældende medlemsstats område for per-soner, der har ret til fri bevægelighed i henhold til EU-retten.
4