Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
1042493_0001.png
1042493_0002.png
1042493_0003.png
1042493_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
FærdselskontoretHanne Aagaard2011-0030-0391264160
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 72 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. oktober 2011.
Morten Bødskov/Hanne Aagaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 72 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 5. juli 2011fra Niels Johansen om trafikproblem i Nyborg, jf. REU alm.del – bilag 42, herunder hvad der skal til, for at beboere kan fånedsat hastigheden på givne strækninger. Spørgsmålet har tid-ligere været stillet i folketingsåret 2010-11, jf. REU alm. del –spm. 1250.”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, som har oplyst følgende:”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fraFyns Politi. Af udtalelsen fremgår følgende:”Fyns Politi kan oplyse, at den pågældende strækning erbeliggende mellem to byzoner, nemlig Nyborg og Vindin-ge. Der er en lokal hastighedsbegrænsning på 60 km/t.Uden den lokale hastighedsbegrænsning ville der påstrækningen være en generel hastighedsbegrænsning på 80km/t.Baggrunden for den lokale hastighedsbegrænsning er denforholdsvis korte afstand mellem de to byzoner, ligesomder er enkelte sidevejstilslutninger og nogle overkørsler tilprivate ejendomme.Når en lokal hastighedsbegrænsning sænkes til fx 50 km/t,vil det typisk være på grund af vejens udformning, mangeoverkørsler og sideveje, uoverskuelige sving og i øvrigtmed facader langs begge sider.Ansøgninger om lokale hastighedsnedsættelser afgøres afpolitiet efter forhandling med vejmyndigheden (jf. færd-selslovens § 92 a, stk. 2). Strækningen vil blive besigtigetog vurderet. I vurderingen indgår faktorer som ovenforbeskrevet, ligesom uheldsstatistik og trafiktal med hastig-hedsmålinger bliver medtaget. I øvrigt følges retningslin-jerne i cirkulære nr. 72 af 5. juni 1985. Et afslag på en an-søgning om en lokal hastighedsnedsættelse meddelesskriftligt med klagevejledning efter de almindelige for-valtningsretlige regler.Fyns Politi har ikke modtaget nogen ansøgning om enyderligere lokal hastighedsbegrænsning på det pågælden-de sted.2
Det kan i øvrigt oplyses, at strækningen er en bred, ligevej med cykelbaner i begge sider og gadebelysning i denene side. Det meste af strækningen er facadeløs. Mod øster der enkelte overkørsler og sideveje. Det er således ikkeumiddelbart en strækning, hvor en yderligere lokal hastig-hedsbegrænsning synes i overensstemmelse med praksis.Fyns Politi kan supplerende oplyse, at det pr. 3. november2011 er besluttet, at Den Automatiske Hastigheds Kontrolhar medtaget Bøjdenvej som ny målestrækning fra Bav-nehøjalle til Teglgårdsvej (Nyborg). Strækningen liggermellem de to byzoner Nyborg og Vindinge med en skiltethastighedsbegrænsning på 60 km/t. Der vil således frem-adrettet blive foretaget hastighedsmålinger på strækningenmed jævne mellemrum.Fyns Politis trafiksektion er ikke nærmere bekendt med delokalplaner, der blev udfærdiget i forbindelse med udstyk-ningen af Ravnekær, og Nyborg Kommune har heller ikkeforelagt spørgsmålet om etablering af et t-kryds med lys-signal ved Steenager.Det kan oplyses, at det umiddelbart er opfattelsen, at etlyssignal er en færdselsregulerende foranstaltning til af-vikling af trafikken, og at et lyssignal ikke skal etableresog anvendes som en fartdæmpende foranstaltning.”Rigspolitiet kan yderligere oplyse, at det fremgår af § 1, stk. 2, iovennævnte cirkulære nr. 72 af 5. juli 1985 om lokale hastighedsbe-grænsninger, at afgørelser om lokale hastighedsbegrænsninger træf-fes på grundlag af oplysninger om bl.a. områdets karakter, vejensfunktion og standard, randbebyggelse, færdselsuheld, trafikmængdenog trafikkens sammensætning.Lavere hastighedsgrænse end den generelle kan fastsættes, når væ-sentlige færdselssikkerhedsmæssige hensyn taler herfor, dvs. når ha-stigheden er en væsentlig ulykkesårsag eller -risiko på den pågæl-dende vejstrækning, og navnlig i tilfælde, hvor det skønnes påkrævetaf hensyn til fodgængere og cyklister, jf. cirkulærets § 8, stk. 1, og §9, stk. 1 og 2.Det følger endvidere af cirkulærets § 11, at en afgørelse om fastsæt-telse af en lokal hastighedsbegrænsning bør tages op til fornyetovervejelse, når forholdene omkring den pågældende vejstrækning ervæsentligt ændrede, f.eks. ved ændret uheldsudvikling, ændringer afrandbebyggelsen, nye signalanlæg, ændrede oversigtsforhold ellerandre reguleringer.Politiets afgørelser efter færdselslovens § 92 a, stk. 2, kan påklagestil Rigspolitiet for så vidt angår retlige spørgsmål, jf. færdselslovens§ 92 c, stk. 2.”3
Justitsministeriet har endvidere indhentet en udtalelse fra Transportmini-steriet, under hvem reglerne om vejes indretning mv. hører. Transportmi-nisteriet har oplyst, at det følger af § 10, stk. 2, i lov om offentlige veje, atdet er vejbestyrelserne, som bestemmer, hvilke arbejder der skal udførespå deres veje, og afholder de udgifter, der er forbundet med sikring ogandre forberedende foranstaltninger, anlæg, drift og vedligeholdelse afdisse veje, medmindre andet er bestemt.
4