Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
1143687_0001.png
1143687_0002.png
1143687_0003.png
1143687_0004.png
1143687_0005.png
1143687_0006.png
Civil- og Politiafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
11. juli 2012PolitikontoretKarina Kok Sanderhoff2012-0030-0735452526
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 665 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. april 2012. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Morten Bødskov/Anne Berg Mansfeld-Giese
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 665 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes oplyse, hvor mange politimæssige ressour-cer, der blev anvendt ved fodboldkampen mellem AaB og FCKøbenhavn den 4. marts 2012, og hvilken omkostning (i dan-ske kroner) denne kamp har haft for politiet.”

Svar:

Der kan indledningsvis henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmålnr. 662 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”1. Politiets anvendelse af ressourcer til de enkelte fodbold-kampe sker efter de retningslinjer, der fremgår af Rigspolitietsnationale håndbog for den politimæssige indsats i forbindelsemed fodboldkampe (fodboldhåndbogen).Det fremgår heraf, at politiets anvendelse af ressourcer til kon-krete fodboldkampe fastlægges i den enkelte politikreds påbaggrund af politiets generelle strategi på området, planlæg-ningsfasen og den konkret udarbejdede risikovurdering.Den generelle strategi for politiets indsats i forbindelse medfodboldkampe er, at politiets indsats sker ved anvendelse afden afpassede offensive metode ud fra en hensigt om, at fod-boldkampe afvikles som en festlig begivenhed, hvor politietskal være synligt, tryghedsskabende, forebyggende og udviseen høj grad af fleksibilitet, imødekommenhed og toleranceover for alle fodboldtilskuere.Politiets kontakt til tilskuere skal i videst muligt omfang værebaseret på dialog og tillid.Der gennemføres en offensiv dialog med relevante aktører før,under og efter fodboldkampen. Dette skal medvirke til, at ar-rangørerne sammen med politiet ved en proaktiv indsats sikrer,at fodboldkampen gennemføres efter hensigten på en ordentlig,sikker og lovlig måde.Hvis konkrete omstændigheder omkring en fodboldkamp ud-vikler sig til uroligheder eller optøjer, iværksættes en målrettetindsats mod de urolige elementer med henblik på at sikre, atfodboldkampen fortsat kan afvikles som en festlig begivenhed.
2
Efter håndteringen af eventuelle begivenheder er det afgøren-de, at den politimæssige indsats på ny tilpasses det strategiskeudgangspunkt.Begrebet ”afpasset offensiv” i forhold til den politimæssigestrategi betyder, at politiet bevarer initiativet med henblik på atkunne bestemme tempo og dirigere udviklingen, så der er in-gen eller kun ringe muligheder for, at politiet må lade sig diri-gere af uønskede omstændigheder.I planlægningsfasen op til en fodboldkamp indhentes relevanteefterretninger, og der udarbejdes analyser med henblik på atudnytte politiets ressourcer optimalt.Der kan i den forbindelse indhentes relevante efterretninger frabl.a.:Rigspolitiets nationale fodbolddatabaseRigspolitiets afdelinger, herunder særligt National Be-redskabsenhed (NBE) og Nationalt Efterforskningscen-ter (NEC)Fodboldklubberne bl.a. gennem deltagelse i sikker-hedsmøder forud for kampe og/eller ved kontakt til sik-kerhedschefer og kontrollører fra begge holdFangrupperinger – officielle som uofficielleEfterretninger fra meddelere og øvrige kontakterSpottereDe ressourcer, der anvendes i den politimæssige planlægnings-fase op til en fodboldkamp, varierer, men vil typisk ikke indgåi den konkrete ressourceopgørelse for den politimæssige ind-sats i forbindelse med en konkret kamp.På samme vis foregår der også efter en politimæssig indsats iforbindelse med en fodboldkamp en opfølgning i form af bl.a.opdatering i fodbolddatabasen og sagsbehandling i forhold tilkarantænesager mv. Disse ressourcer vil typisk heller ikke ind-gå i politikredsens opgørelse af anvendte ressourcer til denkonkrete kamp.På baggrund af de indhentede oplysninger udarbejder politi-kredsen en risikovurdering for den enkelte kamp.I risikovurderingen indgår en række forskellige parametre, derhar afgørende betydning for politiets ressourceanvendelse iforhold til den enkelte kamp, herunder:Tid og sted for afviklingen af kampen
Dato og vejrforhold har stor betydning for den ressourcemæs-sige anvendelse, idet en kamp spillet på en varm sommerdag3
betyder generelt flere tilskuere og også en øget alkoholindta-gelse, hvilket kan forøge behovet for en politimæssig indsats.Herudover kan selve kamptidspunktet have en betydning, idetpolitiet har erfaringer for, at der i forbindelse med kampe, derafsluttes efter mørkets frembrud, har været gemt kasteskytsuden for stadion, som så har været anvendt mod udeholdetsfangrupperinger og politiet.Endelig er der visse stadions, der indebærer større udfordringerfor politiet end andre bl.a. på grund af adgangsveje, manglendeeffektiv indhegning og adskillelse samt forholdene omkringstadion.Kampart
Generelt kan det siges, at jo større betydning kampen har, jostørre er den politimæssige risiko.Men her har det stor betydning, hvilke hold der spiller modhinanden, idet nogle klubber kan spille endog særdeles afgø-rende kampe, uden at dette i sig selv vil medføre en politimæs-sig indsats.Det forventede antal tilskuere, herunder ”risiko fans”
Antallet af tilskuere har selvsagt betydning for den politimæs-sige indsats, idet et meget højt tilskuerantal i sig selv tilsiger envis politimæssig bevågenhed, men det afgørende i den forbin-delse er antallet af såkaldte ”risiko fans” og ikke mindst efter-retninger om forholdet mellem de enkelte grupperinger af ”ri-siko fans”.Her kan der tillige være tale om, at ”risiko fans”, der ikkeumiddelbart tilhører de to involverede klubber møder op, idetder er indgået alliancer mellem fangrupperinger mv.Relevante erfaringer fra tidligere kampe
Historikken i forhold til forholdet mellem de involveredefangrupperinger har stor betydning for politiets ressourcean-vendelse. Der kan spilles afgørende kampe på varme sommer-dage med mange tilskuere, uden at dette fører til en politimæs-sig indsats, fordi forholdet de to klubber imellem ikke giveranledning til problemer.Omvendt kan der være kampe, der ikke har den store place-ringsmæssige betydning, og hvor det regner, men hvor der al-ligevel dimensioneres med en større politimæssig indsats udfra erfaringer fra de tidligere kampe mellem de to hold.4
Efterretninger i øvrigt
Der tænkes her på alle relevante oplysninger af betydning forden konkrete kampe.Det kan være uroligheder mellem helt andre fangrupperinger ien anden kamp, men hvor indbyrdes alliancer og aftaler kangøre, at dette får en afsmittende betydning for andre kampe.Det kan også være det forhold, at de to holds fangrupperingerhar aftalt såkaldte offs (arrangerede slagsmål) i tilknytning tilkampen. Sådanne offs finder ikke nødvendigvis sted i umid-delbar tilknytning til den konkrete kamp og kan godt finde stedf.eks. dagen før og også i en helt anden politikreds.Det kan også have betydning, hvor de to holds fangrupperinger”varmer op” til kampen. Er der tale om, at det ene holdsfangruppering skal gå forbi et værtshus, hvor det andet holdsfangruppering befinder sig, og forholdet mellem de tofangrupperinger i forvejen er spændt, vil det kunne få betyd-ning for den politimæssige indsats.Endelig kan der være tale om, at forskellige fangrupperingerfra andre hold end dem, der konkret skal spille mod hinanden,kommer til at mødes (aftalt eller tilfældigt) på deres vej til for-skellige kampe f.eks. på stationer eller tankstationer.De udarbejdede risikovurderinger er dynamiske dokumenter ogændres løbende på baggrund af de foreliggende oplysninger -helt op til kampstart.

2.

Som det følger af ovenstående, er der mange forskellige pa-rametre, der ligger til grund for politiets risikovurderinger ogsåledes også for politiets ressourceanvendelse, og det følgerheraf, at en fodboldkamp mellem de samme to hold på to for-skellige tidspunkter kan føre til to helt forskellige risikovurde-ringer og en meget differentieret anvendelse af ressourcer.Det er således ikke muligt umiddelbart at sammenligne politi-ets ressourceanvendelse til forskellige fodboldkampe uden etnøje kendskab til de parametre, der er indgået i udarbejdelsenaf risikovurderingerne.På baggrund af det konkret stillede spørgsmål har Rigspolitietanmodet Nordjyllands Politi om en udtalelse om politikredsensressourceforbrug i forbindelse med fodboldkampen mellemAaB og FC København den 4. marts 2012 på Aalborg Stadion.Nordjyllands Politi har i den forbindelse oplyst, at der i alt blevanvendt 950 polititjenestemandstimer, svarende til en samletlønudgift på ca. 220.000 kr. til den politimæssige indsats i for-bindelse med kampen.5
I forhold til den konkrete ressourceanvendelse har Nordjyl-lands Politi oplyst, at den konkrete dag var første gang, politi-kredsens dialogkoncept blev afprøvet, efter at de polititjene-stemænd, der indgår i dialogkonceptet, var blevet uddannet, ogat man på denne baggrund havde valgt at lade dialogkonceptetblive understøttet af en fuld mobiltaktisk indsatsdeling (37mand).

3.

Afslutningsvis skal Rigspolitiet bemærke, at det som nævntovenfor ikke giver et retvisende udtryk for den politimæssigeindsats i forbindelse med fodboldkampe at foretage en direktesammenligning af antallet af polititjenestemandstimer anvendttil de enkelte kampe, idet et sådant retvisende billede tilligeforudsætter et nøje kendskab til de parametre, der indgår i risi-kovurderingen og den heraf afledte ressourceanvendelse til denenkelte kamp.”
6