Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
1139443_0001.png
1139443_0002.png
1139443_0003.png
1139443_0004.png
1139443_0005.png
Civil- og Politiafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
27. juni 2012PolitikontoretJenny Lyngsø Østergaard2012-0030-0733415064
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 657 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. april 2012. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Karsten Nonbo (V).
Morten Bødskov/Carsten Madsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 657 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Findes der generelle regler for sletning af PET’s indhentedepersoninformation, og kan disse i bekræftende fald offentliggø-res?”

Svar:

1.

Justitsministeriets retningslinjer af 7. december 2009 for Politiets Efter-retningstjenestes behandling af personoplysninger mv. indeholder reglerom Politiets Efterretningstjenestes indsamling og behandling af personop-lysninger, herunder specifikke slettefrister.Retningslinjerne er offentliggjort på Politiets Efterretningstjenestes hjem-meside. Desuden er retningslinjerne blevet sendt til Folketingets Retsud-valg (REU, Alm. del, bilag 159, folketingsåret 2009-2010).

2.

Retningslinjerne indeholder bl.a. bestemmelser om Politiets Efterret-ningstjeneste oprettelse af registreringer mv., herunder regler om forelæg-gelse for Wamberg-udvalget. Endvidere indeholder retningslinjerne be-stemmelser om sletning efter et givet tidsrum, medmindre Wamberg-udvalget godkender, at en registrering mv. opretholdes i en længere perio-de.Retningslinjerne er bl.a. omtalt i kapitel 5 i betænkning nr. 1529/2012 omPET og FE. Om Politiets Efterretningstjenestes revision og sletning af op-lysninger fremgår følgende af betænkningen (side 199 ff.):”Når en registrering af en dansk statsborger, en herboende udlænding elleren organisation/virksomhed hjemmehørende i Danmark ønskes opretholdt imere end 10 år efter registreringens oprettelse, skal dette spørgsmål fore-lægges Wamberg-udvalget til godkendelse.Registrering af ikke-herboende udlændinge samt organisatio-ner/virksomheder, der ikke er hjemmehørende i Danmark, skal ikke fore-lægges for Wamberg-udvalget, medmindre registreringen ønskes bevaret imere end 20 år fra registreringens oprettelse.Fristen beregnes fra registreringens oprettelse.
2
I samtlige tilfælde, hvor Wamberg-udvalget har godkendt en forlængelse afen registrering udover henholdsvis 10 eller 20 år, skal spørgsmålet om re-gistreringens opretholdelse på ny forelægges for Wamberg-udvalget tilgodkendelse senest hvert femte år. Registreringen skal således forelæggeshvert femte år frem til den slettes, medmindre Wamberg-udvalget fastsæt-ter en kortere frist.Oprettelse af en støttedatabase skal […] forelægges for Wambergudvalget.Der fastsættes i den forbindelse en slettefrist for databasen, der kun undta-gelsesvist kan sættes til mere end fem år.Den absolutte slettefrist betyder, at personoplysninger opnoteret i en støtte-database, maksimalt kan opbevares i denne i fem år fra opnoteringen.Tidligere var slettefristen for støttedatabaser (arbejdskartoteker) i de flestetilfælde tre år.Slettefristen skal regnes fra den seneste forlængelse.Hvis en person er registreret i PETs registre, gælder slettefristen i en støt-tedatabase ikke for vedkommende, og i disse tilfælde kan en person såledesopbevares i en støttedatabase i længere tid end den fastsatte frist.For så vidt angår personsikkerhedsdatabaser fastsættes slettefrister, som fo-relægges for Wamberg-udvalget til godkendelse.En journalsag kan bevares udover 20 år, hvis Wamberg-udvalget har god-kendt dette. Sagen skal på ny forelægges Wamberg-udvalget til fortsatgodkendelse hvert 10. år derefter. Journalsagen skal således forelæggeshvert 10. år frem til den destrueres, medmindre Wamberg-udvalget fastsæt-ter en kortere frist.For sager af historisk interesse gælder der særlige regler. Sådanne sager de-strueres ikke ved sletning af sagerne i registre, databaser eller journalsy-stemet, men overføres i stedet til Statens Arkiver. Kan sagerne af praktiskeeller sikkerhedsmæssige årsager ikke overføres til Statens Arkiver, opbeva-res de, indtil overførsel kan ske, på et historisk arkiv hos PET, hvortil dergælder særlige adgangsbegrænsninger.Foruden ovenstående slettefrister følger det af retningslinjerne […], at PETalene må behandle oplysninger om personer i det omfang, dette er nødven-digt for varetagelsen af efterretningstjenestens opgaver. Det betyder, atPET ikke må behandle oplysninger, der ikke er – eller ikke længere er –nødvendige for varetagelsen af efterretningstjenestens opgaver. PET skalsåledes løbende foretage revision med henblik på, at oplysninger, der ikke3
længere er nødvendige for varetagelsen af efterretningstjenestens opgaver,slettes, uanset at fristen for at opbevare oplysningerne ikke er udløbet.Det afhænger af en konkret vurdering, hvilke oplysninger der må anses forat være nødvendige for varetagelsen af efterretningstjenestens opgaver. Detfremgår af Justitsministeriets instruks til chefen for PET, at PETs opgave erat forebygge, efterforske og modvirke foretagender og handlinger, der ud-gør eller vil kunne udgøre en fare for Danmark som et selvstændigt, demo-kratisk og sikkert samfund. Det fremgår endvidere af Justitsministeriets in-struks til chefen for PET, at efterretningstjenesten gennem anvendelse afsine virkemidler skal sikre, at der til stadighed er et fyldestgørende billedeaf de aktuelle sikkerhedsmæssige trusler mod landets indre sikkerhed, så-dan at efterretningstjenesten på relevant og afpasset måde kan gribe indover for de pågældende trusler. Med henblik på at kunne varetage efterret-ningstjenestens opgaver, herunder at sikre det nødvendige informationsbe-redskab, kan det være nødvendigt at opbevare oplysninger, der ikke aktueltbenyttes i en konkret efterforskning.Såvel PET selv som Wamberg-udvalget kontrollerer, at de omtalte slette-frister overholdes. Dette sker bl.a. gennem brug af stikprøvekontrol.”

3.

Som det fremgår, er der således i retningslinjerne for Politiets Efterret-ningstjeneste fastsat specifikke frister for Politiets Efterretningstjenestesopbevaring af personoplysninger. Foruden de specifikke slettefrister følgerdet af retningslinjerne, at Politiets Efterretningstjeneste ikke må behandleoplysninger, der ikke er – eller ikke længere er – nødvendige for varetagel-sen af efterretningstjenestens opgaver. Politiets Efterretningstjeneste skalsåledes løbende foretage revision med henblik på, at oplysninger, der ikkelængere er nødvendige for varetagelsen af efterretningstjenestens opgaver,slettes, uanset at fristen for at opbevare oplysningerne ikke er udløbet.

4.

Det blev i foråret 1998 besluttet, at Politiets Efterretningstjeneste ikkelængere måtte slette registreringer eller makulere underliggende sagsakter.Dette makuleringsstop blev iværksat for at sikre, at der ikke skete destruk-tion af materiale, som kunne være af relevans for en undersøgelse af Poli-tiets Efterretningstjenestes virksomhed, jf. herved PET-kommissionen be-retning om politiets efterretningsvirksomhed på det politiske område 1945-1989.Justitsministeren nedsatte den 8. juni 2010 en undersøgelseskommission,som har fået til opgave at undersøge centrale myndigheders rolle i Blekin-gegadesagen.4
Med henblik på at sikre, at der ikke destrueres materiale, som ville kunnevære af betydning for Blekingegadekommissionens arbejde, anmodede Ju-stitsministeriet Politiets Efterretningstjeneste om at drage omsorg for, atdet makuleringsstop, der generelt har været gældende for Politiets Efter-retningstjenestes registre og underliggende sagsakter siden 1998, oprethol-des efter de hidtidige principper, indtil Blekingegadekommissionen har af-sluttet sit arbejde.
5