Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
Folketingets Retsudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 1. maj 2012
/ J.nr. 2012-2275
Under henvisning til Folketingets Retsudvalgs brev af 4. april 2012 føl-ger hermed social- og integrationsministerens svar på spørgsmål nr.646 (REU alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Geertsen (V).
Spørgsmål nr. 646:”Vil ministeren give en vurdering af, hvorvidt de danske myndigheder efterdansk eller international ret har pligt til på baggrund af Thomas Sørensens"bortførelse" af sønnen Oliver at udlevere sønnen til Østrig? (Se artiklen:Dansker har bortført sin søn i Østrig lagt på jp.dk 3. april 2012)”
Svar:Indledningsvist skal jeg bemærke, at jeg finder det rigtigst ikke at kommente-re den konkrete sag, idet jeg samtidig kan henvise til Ankestyrelsens rede-gørelse i sagen.Derudover kan jeg oplyse, at Danmark har tiltrådt tre konventioner, som etbortført barn kan søges tilbagegivet efter, og at Danmark således har etkonventionssamarbejde med en lang række lande på området.Den ene konvention, Haagerkonventionen af 1980 om de civilretlige virknin-ger af internationale børnebortførelser, har som hovedformål at sikre, at etbarn, der ulovligt er bortført til eller tilbageholdt i et andet land, umiddelbartkommer tilbage til det land, hvor barnet normalt bor. Konventionen gælderuanset, om man har forældremyndigheden efter loven, eller om der er enafgørelse eller aftale om forældremyndighed m.v.Den anden konvention, Europarådskonventionen af 1980 om anerkendelseog fuldbyrdelse af afgørelser om forældremyndighed, har som hovedformålat sikre, at en afgørelse om forældremyndighed, om hvor barnet skal bo,
2
eller om samvær, som er truffet i et konventionsland, bliver anerkendt ogfuldbyrdet i de øvrige konventionslande. Anvendelsen af denne konventionforudsætter, at der er truffet en afgørelse, som kan fuldbyrdes.Den tredje konvention, Haagerkonventionen af 1996 om kompetence, lov-valg, anerkendelse, fuldbyrdelse og samarbejde vedrørende forældreansvarog foranstaltninger til beskyttelse af børn, har ligeledes bl.a. til formål atsikre, at en afgørelse om forældremyndighed m.v., som er truffet i et konven-tionsland, bliver anerkendt og fuldbyrdet i de øvrige konventionslande. Kon-vention indeholder herudover bl.a. regler om international kompetence i sa-ger om forældremyndighed m.v.Efter konventionerne er udgangspunktet, at barnet skal tilbagegives til detland, som det er bortført eller tilbageholdt fra, eller til forældremyndighedsin-dehaveren. Konventionerne indeholder dog en række undtagelser, hvorefterdet bl.a. er muligt at undlade at tilbagegive et barn, hvis tilbagegivelse ud fraen konkret vurdering anses for stridende mod barnets interesser. Hertilkommer nogle undtagelsesmuligheder, som sigter på juridiske formmangler,eksempelvis manglende international kompetence.En forælder, der har eneforældremyndigheden, er således ikke forpligtet tilat udlevere barnet til den anden forælder, medmindre en myndighedsafgø-relse tillægger den anden forælder rettigheder i forhold til barnet, eksempel-vis i form af en afgørelse om samvær. Hvis et barn uretmæssigt er ført tilDanmark eller uretmæssigt tilbageholdes her fra et andet land, som Dan-mark har et konventionssamarbejde med, skal barnet dog som udgangs-punkt tilbagegives til det land, som barnet er bortført fra.Konventionerne bestemmer ikke, hvilke nationale myndigheder der skal tagestilling til en anmodning om tilbagegivelse af et barn, men denne afgørelsevil dog typisk blive truffet af domstolene. Dette er også tilfældet i Danmark,hvor en anmodning om tilbagegivelse behandles af fogedretten.Slutteligt kan jeg oplyse, at vurderingen af, hvad der efter konventionernemå anses for stemmende overens med barnets interesse, ikke vil være densamme, som vurderingen af muligheden for at udlevere en forælder til straf-feretlig forfølgning.
Karen Hækkerup/ Malene Vestergaard