Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
1119977_0001.png
1119977_0002.png
1119977_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
14. maj 2012StatsretskontoretChristian Hesthaven2012-0030-0681371962
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 576 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. marts 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Michael Aastrup Jensen (V).
Morten Bødskov/Jens Teilberg Søndergaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 576 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Kan ministeren oplyse, hvilke danske særregler, som omtalt iDatatilsynets pressemeddelelse 25. januar i år, som afskaffes,hvis den danske persondatalov falder bort som følge af EU-Kommissionen udspil til nye regler om beskyttelse af person-oplysninger i EU?”

Svar:

Der henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 575 (Alm. del)fra Folketingets Retsudvalg.Endvidere kan henvises til det grund- og nærhedsnotat vedrørende Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning ombeskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personop-lysninger og den fri udveksling af sådanne oplysninger (KOM (2012)0011), som er oversendt til Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg den10. maj 2012. I notatets pkt. 4 er der bl.a. anført følgende:”Det følger af EUF-traktatens artikel 288, at en forordning eralmengyldig, samt at den binder i alle enkeltheder og gælderumiddelbart i hver medlemsstat. Hertil kommer, at forord-ningsforslaget efter sit indhold bl.a. har til formål at ophæve ogerstatte det gældende databeskyttelsesdirektiv (direktiv95/46/EF). En konsekvens af forslaget vil derfor bl.a. være, atden regulering, der følger af lov nr. 429 af 31. maj 2000 ombehandling af personoplysninger (persondataloven) – samt an-dre love, bekendtgørelser mv., der vedrører behandling af per-sonoplysninger – efter omstændighederne vil skulle ophæveseller ændres i overensstemmelse med ordlyden af den endeligeforordning.Det bemærkes dog, at forordningsforslaget indeholder en ræk-ke bestemmelser, hvorved medlemsstaterne på konkrete områ-der overlades beføjelse til – under overholdelse af forordnin-gen – at fastsætte nærmere regler om behandling af personop-lysninger, jf. bl.a. under pkt. 2.10. ovenfor.Den endelige fastlæggelse af, hvilke love der vil være behovfor at ophæve eller ændre, vil finde sted i samarbejde med deberørte ressortministerier.Forslaget vil indebære, at bestemmelserne i den gældende per-sondatalov i al væsentlighed vil skulle erstattes af forordnin-gens regulering, der som nævnt vil gælde umiddelbart i hvermedlemsstat. De behandlingsregler, rettigheder for den regi-strerede, datasikkerhedsregler mv., der i dag følger af person-2
dataloven, vil – efter forslagets vedtagelse – således alene væreat finde i forordningen.Det følger endvidere af forslaget, at forordningens reguleringskal suppleres af national lovgivning bl.a. om oprettelse af ennational tilsynsmyndighed.”
3