Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
1099587_0001.png
1099587_0002.png
J.nr. 2012-733-0040Dato:30. marts 2012
TilFolketinget - Retsvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 559 af 9. marts 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Per Hvas

Spørgsmål:

Kan ministeren redegøre for, om retten til privatliv, jf. artikel 8 stk. 2 i Den EuropæiskeMenneskeretskonvention, bliver krænket af skattekontrollovens § 8 D, jf. notat af 17. fe-bruar 2012 fra CEPOS’ chef-jurist Jacob Mchangama: ”Er SKATs beføjelser retsstridige?

Svar:

Når det konkret skal bedømmes, om skattekontrollovens § 8 D lever op til artikel 8 i DenEuropæiske Menneskeretskonvention (EMKR), bør man helt grundlæggende have for øje,at skattekontrollovens § 8 D ikke er en straffeprocessuel regel og således ikke vedrørerf.eks. telefonaflytning, husundersøgelser og beslaglæggelse. Skattekontrollovens § 8 D eren kontrolbestemmelse, der skal sikre, at SKAT kan få oplysninger, som skønnes er af væ-sentlig betydning for skatteligningen.Artikel 8 i EMKR stiller krav til hjemlen for indgreb i privatlivet – det såkaldte legalitets-princip. Det følger generelt af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols praksis, at derskal være hjemmel til indgreb i individets rettigheder, og at hjemlen skal være tilgængelig,samt klar og forudsigelig. Det antages, at Domstolens krav til hjemlen svarer til, hvad derfølger af det almindelige legalitetsprincip i dansk ret. Skattekontrollovens § 8 D må derforanses for at leve op til legalitetskravet i EMKR, art. 8.Efter art. 8 i EMKR stilles der ligeledes krav til proportionaliteten i indgrebet. Herom skaljeg henvise til min besvarelse af spørgsmål nr. 558.
Side 2