Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
1094998_0001.png
1094998_0002.png
1094998_0003.png
Administrationsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
21. marts 2012ØkonomikontoretFrank Mathiesen2012-0030-0666363109
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 542 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. marts 2012. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Morten Bødskov/Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 542 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:”Vil ministeren om muligt opdatere sit svar på REU alm. del23, så de årlige transportudgifter samt det årlige antal transpor-ter/kørsler på landsplan oplyses for 2011, herunder ønskesprimært opgørelsen af de transporter i 2011, der angår trans-port og fremstilling af indsatte?”Svar:1.Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at kriminalforsorgen pri-mært opererer med to typer fangetransporter, som omfatter Statsfængslet iNyborgs landtransport samt Københavns Fængslers transport af varetægts-arrestanter.Landtransporten ved Statsfængslet i Nyborg varetager de landsdækkendetransportopgaver for fængsler og arresthuse, når varetægtsarrestanter skaloverføres til afsoning.Landtransporten er fysisk placeret i Nyborg, mens Arresthuset i Aarhusfungerer som opsamlingssted for kørsler nord for Aarhus og indgår i Ny-borgs planlægning og koordinering af transporter i Jylland generelt. I gen-nemsnit er bemandingen to fængselsbetjente pr. transportopgave.Udviklingen i landtransportens antal af transporter og udgifter fremgår aftabellen nedenfor.Landtransporten 2005-2011 (2011-priser)2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011Transporter/kørsler i alt--729716617705711
Udgifter i alt (mio. kr.)--3,02,82,92,92,81) Tallene er baseret på oplysninger fra Statsfængslet i Nyborg, og udgifterne er opregnettil 2011-prisniveau.2) Indeholder udgifter til bl.a. løn, afskrivninger, vedligehold, benzin, afgifter mv.
Det har ikke været muligt at fremskaffe fyldestgørende oplysninger for2005 og 2006, da landtransporten dengang ikke var centraliseret.Københavns Fængsler forestår transport og fremstilling af indsatte i Kø-benhavns Fængsler fra politikredsene Københavns Politi, Vestegnens Poli-ti og dele af Nordsjællands Politi (det tidligere Lyngby Politi).
2
Øvrige transporter, herunder for andre arresthuse, varetages som udgangs-punkt af politiet.Udviklingen i opgaver med transporter og fremstillinger samt timeforbrugfremgår af nedenstående tabel.Tabel 2. Københavns Fængslers transporter og fremstillingsopgaver (2011-priser)*2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011Transporter/kørselsopgaver i alt6300 6500 6300 6600 6800 7500 7300
Timeforbrug (mio. kr.)8,59,08,49,39,6 11,0 10,4* Tabellen er baseret på oplysninger fra Københavns Fængsler, og udgifterne er opregnettil 2011-prisniveau
Hertil kommer udgifter til bl.a. brændstof, reservedele og afskrivninger påkøretøjer, der i 2011 var på op mod 2 mio. kr. Dette beløb skønnes at værekonstant for hvert af årene i perioden.Københavns Fængsler har supplerende oplyst, at ovennævnte udgifter rela-terer sig til konkrete udgifter i relation til de faktiske afviklede transporter idet pågældende år. Fængslet har en central afdeling, hvoraf cirka 75 års-værk primært har til opgave at afvikle de konkrete transportopgaver og ståtil rådighed for eventuelle yderligere transporter, herunder fremstillinger.Opgørelsen ovenfor tager imidlertid ikke højde for overtidsbetaling, pensi-on, beredskabstid, særlige sikkerhedsforanstaltninger samt administrativeog koordinerende funktioner mv. Den samlede lønudgift vedrørende deomtalte arbejdsopgaver under den centrale afdeling er årligt på omkring26-28 mio. kr., hvori de 10,4 mio. kr. i 2011 i tabellen indgår.Udover de nævnte transportopgaver har hver af Kriminalforsorgens institu-tioner interne transportopgaver, der ikke er omfattet af ovenstående. Insti-tutionernes interne transportopgaver er mangeartede og af forskellig karak-ter. Det kan eksempelvis være kørsel i forbindelse med ledsaget udgang,hospitalsundersøgelser, speciallægebesøg, fritidsaktiviteter og lignende.2.Rigspolitiet har oplyst, at det ikke er statistisk muligt via politiets sy-stemer at opgøre antallet af fangetransporter, som politiet varetager, her-under heller ikke ressourcemæssige omkostninger i forbindelse hermed.
3