Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
1108438_0001.png
1108438_0002.png
1108438_0003.png
Civil- og Politiafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
23. april 2012PolitikontoretOle Terkelsen2012-0030-0646385846
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 518 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. februar 2012.
Morten Bødskov/Carsten Madsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 518 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:”Vil ministeren oplyse, om Jan Trøjborgs handlinger som be-skrevet i artiklen ”Socialdemokrat brugte fortrolig viden omIrak-krigen” på politiken.dk den 17. februar 2012 er strafba-re?”Svar:Justitsministeriet udtaler sig af principielle grunde generelt ikke om, hvor-vidt enkeltpersoner, herunder folketingsmedlemmer, i konkrete tilfælde måantages at have begået noget strafbart, og derfor finder Justitsministerietikke at burde udtale sig om de konkrete forhold, som Folketingets Retsud-valg henviser til i spørgsmålet.Om reglerne om tavshedspligt for medlemmerne og sekretæren i Udvalgetvedrørende Efterretningstjenesterne kan Justitsministeriet mere genereltoplyse følgende:Udvalget vedrørende Efterretningstjenesterne blev etableret ved lov nr.378 af 6. juli 1988 om etablering af et udvalg om forsvarets og politiets ef-terretningstjenester med det formål at have indseende med efterretnings-tjenesterne, jf. lovens § 1, stk. 1. Udvalget består af 5 folketingsmedlem-mer udpeget af de folketingspartier, som har sæde i Folketingets Præsidi-um, jf. lovens § 1, stk. 2.Det er i lovens § 2 fastsat, at regeringen underretter udvalget om indholdetaf de retningslinjer, der er gældende for efterretningstjenesternes virksom-hed, og at regeringen endvidere holder udvalget orienteret om væsentligeomstændigheder af sikkerhedsmæssig karakter eller vedrørende udenrigs-politiske spørgsmål, som er af betydning for efterretningstjenesternes virk-somhed. Orienteringen af udvalget sker efter lovens § 2, 3. pkt., underhensyntagen til de særlige forhold, som gør sig gældende for efterretnings-virksomhed.I forarbejderne til loven anføres generelt om lovens ordning, at der ved ud-formningen af ordningen er lagt vægt på, at såvel regeringens afgivelse afoplysninger som udvalgets behandling af disse sker under behørig hensyn-tagen til de særlige sikkerheds- og varslingsmæssige forhold, der gælder irelation til efterretningstjenesterne, jf. bemærkningerne til lovforslaget(Folketingstidende 1987-88, Tillæg A, sp. 626).2
Lovens § 5 indeholder følgende bestemmelse om tavshedspligt:”§5.Udvalgets medlemmer og sekretær er forpligtede til at bevare tavshed om, hvad deerfarer i udvalget”
Af bemærkningerne til bestemmelsen i § 5 fremgår, at medlemmerne afudvalget og sekretæren af hensyn til de særlige forhold, som gør sig gæl-dende vedrørende efterretningstjenesterne, bør have tavshedspligt om,hvad de erfarer i udvalget, og at den foreslåede ordning svarer til, hvad derer gældende med hensyn til medlemmer af Det Udenrigspolitiske Nævn, jf.Folketingstidende 1987-88, tillæg A, sp. 628.På den baggrund må det antages, at bestemmelsen i § 5 i loven om etable-ring af et udvalg om forsvarets og politiets efterretningstjenester indebæ-rer, at der er tavshedspligt med hensyn til alle oplysninger og meningstil-kendegivelser, som medlemmerne og sekretæren erfarer i forbindelse medmøder i udvalget.Tavshedspligten rækker således videre end den almindelige tavshedspligt,der gælder for fortrolige oplysninger. Det må dog antages, at tavshedsplig-ten skal forstås med en vis begrænsning, f.eks. hvis der er tale om oplys-ninger, som er offentligt kendte i forvejen.
3