Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
1105077_0001.png
1105077_0002.png
1105077_0003.png
Civil- og Politiafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
17. april 2012EU-formandskabs-sekretariatetSagsbeh: Mette JohansenSagsnr.: 2012-0030-0635Dok.:374086
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 501 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. februar 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Morten Bødskov/Johan K. Legarth
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 501 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes redegøre for, om Danmark vil have mulig-hed for, at tilslutte sig de kommende direktiver henholdsvis omden europæiske beskyttelsesordre, den europæiske efterforsk-ningskendelse samt direktivet om anvendelse af passagerop-lysninger, såfremt Danmark måtte ønske det, på hvilket retligtgrundlag dette teoretisk set kunne være muligt, samt hvad denretlige begrundelse er herfor, såfremt dette ikke ville være mu-ligt.”

Svar:

Direktivet om den europæiske beskyttelsesordre1, forslaget til direktiv omden europæiske efterforskningskendelse2og forslaget til direktiv om an-vendelse af passagerlisteoplysninger3er fremsat under henvisning til Trak-taten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF), 3. del, afsnit V.Direktivet og de to forslag til direktiver er derfor omfattet af Danmarksforbehold vedrørende retlige og indre anliggender. Protokollen om Dan-marks stilling, der er knyttet til Lissabon-traktaten, finder således anven-delse.Ifølge protokollens artikel 1 deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse afforanstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF, tredje del, afsnit V, ogifølge artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold tilTEUF, tredje del, afsnit V, bindende for eller finder anvendelse i Dan-mark.En eventuel dansk tilslutning til direktivet om den europæiske beskyttel-sesordre og til de to foreslåede direktiver om henholdsvis den europæiskeefterforskningskendelse og om anvendelse af passagerlisteoplysninger vilderfor alene kunne ske ved en mellemstatslig aftale (parallelaftale) mellemDanmark og EU.1
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/99/EU af 13. december 2011 om den eu-ropæiske beskyttelsesordre.2Initiativ fra Kongeriget Belgien, Republikken Bulgarien, Republikken Estland, Konge-riget Spanien, Republikken Østrig, Republikken Slovenien og Kongeriget Sverige medhenblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om den europæiske ef-terforskningskendelse i straffesager.3Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om anvendelse af passagerlisteoplys-ninger til at forebygge, opdage, efterforske og retsforfølge terrorhandlinger og grov kri-minalitet.2
Forhandling om parallelaftaler forudsætter for Unionens vedkommende, atKommissionen stiller forslag herom, og at Rådet giver Kommissionenmandat til at forhandle med Danmark.Som oplyst i Justitsministeriets samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 317(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, tog Kommissionen i april 2002stilling til en dansk anmodning om på mellemstatsligt grundlag at blive til-knyttet seks angivne retsakter.Kommissionen oplyste i den forbindelse, at parallelaftaler kun kan anven-des i undtagelsestilfælde og må udgøre en overgangsordning. Parallelafta-ler kan endvidere kun accepteres, hvis Danmarks deltagelse fuldt ud er iFællesskabets og dets borgeres interesse, og hvis de krav, der stilles tilDanmark, er identiske med dem, der stilles til alle medlemsstaterne, såle-des at det sikres, at bestemmelser med samme indhold gælder i Danmarkog i de øvrige medlemsstater. Kommissionen lagde herved vægt på, atDanmark suverænt kan beslutte at give afkald på forbeholdet, såfremt manfra dansk side ønsker at blive tilknyttet samarbejdet.
3