Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
1113233_0001.png
1113233_0002.png
1113233_0003.png
1113233_0004.png
1113233_0005.png
1113233_0006.png
Civil- og Politiafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:1. maj 2012Kontor: PolitikontoretSagsbeh: Anne Berg Mansfeld-GieseSagsnr.: 2012-0030-0617Dok.:360269
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 466 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. februar 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Morten Bødskov/Carsten Madsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 466 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren om nødvendigt med bidrag fra Skatteministeri-et redegøre for udviklingen i antallet af underretninger om kæ-desvig i servicebranchen fra 2009-2011 opgjort på helårene2009-2010 og første og andet halvår 2011?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet ud-talelser fra Skatteministeriet og Rigsadvokaten.Skatteministeriet har oplyst følgende:”SKATs afdeling for Økonomisk Kriminalitet har i perioden2010 – 2011 haft et kontrolprojekt i gang til afdækning af kæ-desvig. Ved besvarelsen er det lagt til grund, at der med ”un-derretning om kædesvig” forstås sager, hvor der er lavet an-modning til politiet om efterforskningsbistand mv. og/eller ud-kast til tiltalebegæringer.I 2010 er der sendt 29 udkast til tiltalebegæringer og/eller an-meldelser til politiet. I 2011 er tallet 30, og det skønnes, at derforeligger en ligelig fordeling på 1. og 2. halvår.Det er ikke muligt at udskille underretninger omkring service-branchen. Der kan således i tallene være indeholdt enkelte un-derretninger vedrørende andre brancher.Året 2009 ligger før projektets start. Derfor er der ikke eksaktetal for dette år.”Rigsadvokaten har oplyst følgende:”1. Sager om såkaldt kædesvig, der typisk vedrører systematiskskatte- og momskriminalitet begået af underleverandører i ser-vicebranchen, er ikke registreret under en særskilt gerningsko-de i politiets sagsstyringssystem (POLSAS), og det er derforikke umiddelbart muligt at fremskaffe statistiske oplysningerom antallet af straffesager om kædesvig. Tilvejebringelse af ensådan opgørelse ville forudsætte en meget omfattende og res-sourcekrævende manuel gennemgang af et stort antal sager ipolitikredsene. Af samme grund er det heller ikke umiddelbartmuligt at give nærmere oplysninger om antallet af sager omkædesvig inden for særlige brancher eller om, hvor mange un-2
derentreprenørselskaber og skraldespandsselskaber der har væ-ret involveret i sager om kædesvig.Jeg har til brug for mit bidrag til besvarelsen af spørgsmåleneindhentet en udtalelse fra Statsadvokaten for Særlig Økono-misk Kriminalitet (SØK), der mere generelt har oplyst, at kæ-desvig begås af underleverandører til virksomheder i service-branchen (leverandører af serviceydelser). Disse under-leverandører har ikke selv ansatte, men indgår kontrakter medendnu en underentreprenør, et såkaldt skraldespandsselskab. Idette selskab aflønnes de ansatte kontant, og der indeholdes ik-ke moms og skatter mv. Det resterende beløb er udbytte frakriminaliteten, og dette udbytte hæves kontant fra skralde-spandsselskabet.Formålet med denne fremgangsmåde er at udnytte konkurren-cefordelen ved at kunne tilbyde attraktive priser for service-ydelsen, da man på forhånd har besluttet at lønne sine ansattekontant uden at indeholde A-skat mv. og hæve selskabets over-skud uden at afregne moms og skatter.Kædesvig kan beskrives med følgende eksempel:

Pengestrømmen

Underentreprenøren (B) fakturerer servicevirksomheden(A), og der overføres eksempelvis 500.000 kr. fra A tilB. Skraldespandsselskabet (X) fakturerer efterfølgendeB, og der overføres 480.000 kr. fra B til X. Hos X hævespengene oftest kontant eller overføres til et vekselbureau,hvor de bliver udbetalt kontant i udenlandsk valuta.

Servicevirksomheden (A)

Selskabet er oftest et etableret selskab, der overholderbestemmelserne om bogføring, aflæggelse af regnskabmv. Selskabet indgår kontrakt med og modtager faktura-er fra underentreprenøren.

Underentreprenøren (B)

Selskabet kan have eksisteret i længere tid og have haftet fast samarbejde med A i længere tid. Selskabet frem-står som et reelt selskab. I de fleste tilfælde bogfører sel-skabet og aflægger regnskab mv. Selskabet har ofte etmindre overskud. Selskabet indgår kontrakt med ogmodtager fakturaer fra skraldespandsselskabet X.På selskabets konto forekommer ofte transaktioner, somrelaterer sig til daglig drift af en virksomhed. Derudoverindgår større beløb fra A, hvoraf størstedelen efter korttid overføres til X.
3
Formålet med selskabet er at bevare en fast forbindelsetil A, idet A formentlig ville finde det mistænkeligt ogutroværdigt, hvis personkredsen bag B ofte skiftede sel-skab eller gik konkurs.

Skraldespandsselskabet (X)

Selskabet vil enten være nystiftet eller have hvilet inak-tivt siden stiftelsen. Selskabet vil ofte være et selskabmed begrænset ansvar, men der er den seneste tid set ek-sempler med enkeltmandsvirksomheder. Xs levetid be-grænser sig ofte til en enkelt momsperiode.Selskabet benytter arbejdskraft, der lønnes kontant, ogder indeholdes ikke A-skat mv. Selskabet fakturerer B ogmodtager betaling fra B. Selskabet overholder ikke be-stemmelser om bogføring og aflægger ikke regnskab. Påselskabets konto ses stort set kun betalinger fra B, derkort efter hæves kontant eller overføres til et vekselbu-reau, hvor pengene hæves i anden valuta end danskekroner.Formålet med selskabet er at hæve overskuddet og undgåafregning af moms og skatter.

2.

SØK har i sin udtalelse oplyst, at Hvidvasksekretariatet, derer en særlig finansiel efterretningsenhed hos SØK, i 2011 mod-tog 189 underretninger om finansielle transaktioner, som gavanledning til mistanke om kædesvig. I 2012 har Hvidvaskse-kretariatet indtil videre modtaget 25 underretninger af dennekarakter.Hvidvasksekretariatet og SKAT har i fællesskab nærmere ana-lyseret 90 underretninger om muligt kædesvig, der er modtageti Hvidvasksekretariatet i perioden fra den 1. januar til den 1.oktober 2011.Det fremgår af analysen, at der har været pengestrømme for226 millioner kr. på de konti, der er beskrevet i de 90 underret-ninger. Det er samtidig konstateret, at der er foretaget kontant-hævninger, herunder overførsel til vekselbureauer med henblikpå udbetaling derfra, på 138 millioner kr. i disse sager.Såvel blandt de selskaber, der er omfattet af underretningerneom muligt kædesvig, og blandt de finansielle institutioner, deranvendes af selskaberne til håndtering af pengestrømme, er derflere gengangere.Eksempelvis omhandler flere af de analyserede underretningerét selskab og dette selskabs direktør, som har foretaget kon-tanthævninger på 16,9 millioner kr. i perioden fra april til au-gust 2011. Et andet eksempel er ét vekselbureau, hvortil der i4
perioden er overført i alt 58,4 millioner kr. fra forskellige kontii selskaber, der er beskrevet i 9 forskellige underretninger.To af de underretninger, som Hvidvasksekretariatet modtog i2011, kan nævnes som illustration af forløbet i en kædesvigs-sag.En bank underrettede i november 2011 Hvidvasksekretariatetom et næsten nystartet selskab med en meget ung indehaver,som en uge efter kontoforholdets oprettelse havde modtagetoverførsler på ca. 3 millioner kr. fra forskellige aktører indenfor rengøringsbranchen. Kontohaver havde efterfølgende straksoverført hele beløbet til en pengeoverførselsvirksomhed.Selskabets leder havde over for banken oplyst, at selskabetskulle beskæftige sig med trådløs telekommunikation, menkontoen havde ingen transaktioner, der kunne indikere almin-delig virksomhedsdrift. Banken havde derfor en formodningom, at kontoen alene skulle anvendes til pengetransaktioner.En anden bank underrettede dagen efter Hvidvasksekretariatetom det samme selskab. I denne bank var der på selskabets kon-to modtaget mere end 1,5 millioner kr. fra forskellige service-virksomheder på en uge, og hele beløbet var overført til sammepengeoverførselsvirksomhed.Hvidvasksekretariatet videregav oplysningerne til SKAT, somnu har færdigbehandlet sagen og anmeldt selskabets ledelse tilpolitiet for at have unddraget statskassen moms, A-SKAT ogarbejdsmarkedsbidrag for ikke under ca. 6 millioner kr. Detfremgår af anmeldelsen, at der i en periode fra oktober til no-vember 2011 blev overført 9,5 millioner kr. fra selskabet til etvekselbureau, hvor pengene er blevet hævet i euro.

3.

Hovedparten af de underretninger om muligt kædesvig, somHvidvasksekretariatet har modtaget, er videregivet til en særligenhed hos SKAT, der behandler sager om kædesvig, og ca. 10pct. af sagerne er oversendt til Task Force Øst eller politikred-sene, hvis der har været umiddelbare efterforskningsmulighe-der. Task Force Øst er en særlig enhed, der har til formål atkoordinere og understøtte efterforskning og retsforfølgning afkriminalitet, herunder kædesvig og anden økonomisk krimina-litet, i rocker- og bandemiljøet.Som anført ovenfor er det ikke umiddelbart muligt at fremskaf-fe statistiske oplysninger om antallet og karakteren af straffe-sager om kædesvig.Jeg kan dog til illustration henvise til en sag, hvor en personmed tilknytning til rockermiljøet blev fundet skyldig i bl.a.kædesvig for i alt ca. 11 millioner kr. i skatter, moms og ar-5
bejdsmarkedsbidrag i forbindelse med en række bygningsop-gaver. Den pågældende blev ved Retten i Hillerøds dom af 17.december 2010 idømt fem års ubetinget fængsel samt en til-lægsbøde på det unddragne beløb. Dommen omfattede ogsåbl.a. en overtrædelse af straffelovens § 191 om besiddelse afamfetamin med henblik på videreoverdragelse.Jeg kan endvidere som eksempel nævne Retten i Lyngbys domaf 15. december 2011, hvor den tiltalte blev idømt tre års ube-tinget fængsel samt en tillægsbøde svarende til det unddragnebeløb for omfattende kædesvig, hvorved statskassen blev und-draget ca. 21 millioner kr. i skatter, moms og arbejdsmarkeds-bidrag.

4.

Som det fremgår, behandles hovedparten af underretninger-ne til Hvidvasksekretariatet om muligt kædesvig i første om-gang hos SKAT med henblik på en vurdering af de skatte- ogafgiftsmæssige forhold og stillingtagen til, om der er grundlagfor en politianmeldelse. SØK vil sammen med SKAT bl.a. påbaggrund af indberetningerne om muligt kædesvig følge områ-det tæt, og SØK vil i den forbindelse overveje, om der f.eks. erbehov for vejledninger mv. om politikredsenes håndtering afdenne type sager.Jeg kan endvidere oplyse, at behandlingen af sager om kæde-svig har været drøftet i anklagemyndighedens fagudvalg omøkonomisk kriminalitet, hvor bl.a. SØK og alle politikredse errepræsenteret, og i det nationale forum om samarbejdet i skat-testraffesager, hvor anklagemyndigheden, Rigspolitiet ogSKAT er repræsenteret.Justitsministeriet kan i tilknytning til ovenstående oplyse, at der som led iudmøntningen af flerårsaftalen for politiet og anklagemyndigheden 2012-2015 er etableret en ny task force i Vestdanmark (Task Force Vest), derskal koordinere og understøtte indsatsen i Jylland og på Fyn bl.a. modkriminalitet med udspring i rocker- og bandemiljøet, herunder i sager omkædesvig og anden økonomisk kriminalitet.Der er endvidere som led i finanslovsaftalen for 2012 sikret en styrket ind-sats mod social dumping bl.a. ved, at Arbejdstilsynet, politiet og SKATgennemfører større fællesaktioner mod brancher, hvor der er mistanke omulovlig anvendelse af udenlandsk arbejdskraft. Det er i den forbindelseRigsadvokatens vurdering, at disse aktioner som led i en koordineret ogtværgående myndighedsindsats også i et vist omfang vil kunne bidrage tilat afdække kædesvigssager.
6