Retsudvalget 2011-12
REU Alm.del
Offentligt
1038508_0001.png
1038508_0002.png
1038508_0003.png
1038508_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
9. november 2011StatsretskontoretThomas Klyver2011-0030-0379257235
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 45 (Alm. del), som Folketin-gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. oktober 2011.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF).
Morten Bødskov/Jens Teilberg Søndergaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 45 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Vil ministeren på baggrund af artiklerne "Jeg håber, at alledanske soldater, der er i Afghanistan, de kommer hjem i kister"og "Islamisk gruppe vækker afsky", vurdere muligheden for atforbyde den i artiklerne omtalte salafistgruppe? (artiklerne blevbragt i Jyllands Posten d. 16. oktober 2011).”

Svar:

1.

I de artikler, der henvises til i spørgsmålet, refereres Jyllands-Postens in-terview med to personer, som angiver at være tilknyttet en såkaldt sala-fistisk gruppe kaldet ”Ahlu Sunah Wa Jammah”. Ifølge artiklerne skulleden ene af de interviewede personer bl.a. have udtalt, at han håber, at alledanske soldater i Afghanistan kommer hjem i kister, fordi de kæmper fordemokrati. Endvidere skulle han have udtalt, at homoseksualitet efter hansopfattelse principielt bør straffes med stening. Den anden interviewedeskulle bl.a. have udtalt, at Kurt Westergaard efter hans mening skulle slåsihjel med henvisning til dennes Mohammed-tegning, men den pågældendeunderstreger, at han ikke selv kunne gøre Kurt Westergaard noget.Om salafisternes virksomhed i Danmark oplyser den ene af de interviewe-de personer bl.a., at indtil muslimerne får befolkningsflertal i Danmark,forsøger salafisterne i det civile liv at efterleve sharia. Udover at missione-re på gaden, rykker de ud, når der er problemer i f.eks. Tingbjerg og forsø-ger at dæmpe gemytterne. Salafisterne vejleder også ved bryllupper ogskilsmisser og giver råd i mindre voldssager. Med tiden er målet for sala-fisterne at få omvendt tilpas mange danskere til deres udgave af islam, såDanmark kan blive et gennemført shariasamfund.

2.

Jeg tager skarp afstand fra de afskyvækkende og anti-demokratiskeholdninger, der er gengivet i de pågældende artikler. Danmark skal vedbli-ve med at være et demokratisk samfund. Netop derfor skal vi også værneom den demokratiske ret til at ytre sig, der er en af de grundpiller, som vo-res samfund bygger på. Det betyder også, at man ikke skal forbyde for-eninger, fordi de giver udtryk for holdninger, som man ikke er enig med,selvom der er tale om holdninger, der vækker almindelig afsky. Ellers kanman meget nemt komme til at gå de anti-demokratiske kræfters ærinde.

3.

Der er naturligvis en grænse for, hvad et demokratisk samfund skal ac-ceptere. Det følger således af grundlovens § 78, stk. 2, at foreninger, dervirker ved eller søger at nå deres mål ved vold, anstiftelse til vold eller lig-2
nende strafbar påvirkning af anderledes tænkende, bliver at opløse veddom.De anførte udtalelser, der refereres i artiklerne, giver efter Justitsministeri-ets opfattelse ikke anledning til at overveje, om det bør undersøges, om derer grundlag for at søge den omtalte gruppe opløst ved dom efter grundlo-vens § 78, stk. 2.Det skal i øvrigt bemærkes, at det i den nedenfor nævnte undersøgelse”Ekstremistiske miljøer med salafi-grupperinger i fokus”, som også er om-talt i artiklerne i Jyllands-Posten, og som er udarbejdet af Det NationaleForskningscenter for Velfærd (SFI) og Københavns Universitet, bl.a. eranført, at der ikke i en dansk sammenhæng er data, der direkte vidner ombrug af vold eller accept af vold i salafi-miljøer.

4.

Jeg vil samtidig gerne generelt understrege, at jeg naturligvis er op-mærksom på, at der i ekstreme miljøer kan være enkeltpersoner eller grup-per, som ikke alene har ekstreme holdninger, men som også ønsker atfremme sådanne holdninger med voldelige midler eller andre former forstrafbare handlinger. Der skal naturligvis gribes ind over for sådanne per-soner og grupper med de midler, som lovgivningen giver mulighed for.Det er derfor også vigtigt, at der holdes et skarpt øje med sådanne ekstre-me miljøer. Hvis holdningerne manifesterer sig i lovovertrædelser, skal dersættes ind med straf og – i det omfang, der er tale om herboende udenland-ske statsborgere – eventuelt tillige udvisning af de pågældende.Generelt kan jeg sige, at Politiets Efterretningstjeneste til stadighed har fo-kus rettet mod netværk og personer i Danmark, der bekender sig til alleformer for militant islamistisk ideologi. Desuden forsøger Politiets Efter-retningstjeneste gennem sin forebyggende indsats at identificere trusler påså tidligt et tidspunkt som muligt samt hindre yderligere radikalisering.Justitsministeriet har i øvrigt til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-hentet en udtalelse fra Social- og Integrationsministeriet, der har oplystfølgende:”Som det fremgår af de i spørgsmålet omtalte artikler, findesder en gruppe af ekstreme salafister i Danmark, som på det se-neste har fået en del opmærksomhed på grund af deres udpræ-get anti-demokratiske retorik. Gruppen tager entydigt afstandfra demokratiet og mener, at man som borger i Danmark erforpligtet til at følge Sharia i sin helhed.3
Ifølge undersøgelsen ”Ekstremistiske miljøer med salafi-grupperinger i fokus”, som udkom i maj måned, og som er ud-arbejdet af SFI og Københavns Universitet, har gruppen et be-skedent antal tilhængere med en kernegruppe på 20-30 perso-ner. Visse religiøst søgende unge føler sig tiltrukket af miljøet,da der tilbydes et stærk fællesskab og identitet.Regeringen vil, jf. regeringsgrundlaget, føre en konsekvent po-litik over for grupper, der undergraver demokratiet og udfor-drer lov og orden. Forebyggelsen af ekstremistiske og anti-demokratiske grupper intensiveres, herunder iværksættes enkortlægning, som har til formål at give et præcist billede af lo-kale udfordringer med ekstremisme. Denne viden skal brugestil at justere og målrette den forebyggende indsats.”
4